خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار اتیلن آسیا در سال 2017

بازار اتیلن آسیا در سال 2017

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از نیپنا، پیش بینی ها حاکی ازآن است که سال آینده بازارهای آسیایی با کمبود جدی اتیلن رو برو نباشد، هرچند که در سال 2016 و به دنبال یک رشته عملیات تعمیر و نگهداری گسترده در شمال شرق آسیا، بحران عرضه در این قاره تشدید شد. بر اساس اعلام انجمن صنایع پتروشیمی ژاپن (JPCA)، حجم تولید اتیلن ژاپن در فاصله ماه های ژانویه تا سپتامبر امسال به چهار میلیون و 627 میلیون تن رسید که کاهش 9.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی نشان می دهد.

گزارش
امسال هفت واحد از 13 واحد کراکر بخار ژاپن به منظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری از مدار تولید خارج شدند. میزان کاهش اتیلن تولیدی در مجموع به سه میلیون و 600 هزار تن در سال رسید که واحد کراکر بخار شرکت آساهی کاسی ژاپن با ظرفیت 470 هزار تن در سال واقع در شهر Mizushima این کشور نیز در این میان بود. این واحد از ماه فوریه فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورده است. هفت واحد یادشده در مجموع 51 درصد از ظرفیت کل تولید اتیلن این کشور را تشکیل می دهند.
در کره جنوبی نیز سه واحد از 11 واحد کراکر این کشور به منظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری سالانه تعطیل شدند. این سه واحد در مجموع تولید کننده دو میلیون و 240 هزار تن اتیلن در سال هستند که 32 درصد از ظرفیت تولید 6 میلیون و 979 هزار تنی این کشور را تشکیل می دهد.
در نتیجه کاهش شدید عرضه، قیمت اتیلن در تاریخ هشتم آوریل بر مبنای CFR شمال شرق آسیا به هزار و 200 دلار برای هر تن رسید که بالاترین سطح قیمتی از 15 ژوئیه سال 2015 به شمار می رود. در این تاریخ قیمت اتیلن بر همین مبنا هزار و 205 دلار به ازای هر تن بود.
در همین راستا شکاف قیمتی میان اتیلن و نفتا نیز در تاریخ پنجم فوریه امسال به 832 دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم از 30 ژوئن 2015 یعنی زمانی که این شکاف قیمتی 842 دلار و 50 سنت بود؛ محسوب می شود. این در حالیست که نقطه سر به سر (breakeven levels) از لحاظ سودآوری برای تولیدکنندگان شکاف 350 دلار برای هر تن است.
از طرفی تقاضای شدید برای محموله های اسپات اتیلن از سوی تولیدکنندگان استایرن مونومر در چین و دیگر مصرف کنندگان این محصول در ژاپن، به تشدید کمبود عرضه و افزایش قیمت ها دامن زد. به دنبال شروع به کار واحدهای جدید تولید استایرن مونومر در چین، تقاضا برای اتیلن از سوی تولیدکنندگان این محصول در سال 2016 بسیار فراتر از حد معمول بود.
بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه S&P Global Platts، شاخص قیمت استایرن مونومر بر مبنای CFR چین در هفتم ماه مارس امسال به هزار و 153 دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین رکورد نسبت به هفت ماه پیش از آن محسوب می شد. این در حالیست که حاشیه سود تولید این محصول نیز در سوم مارس 2016 به بالاترین رکورد نسبت به 10 ماه پیش از آن یعنی 171 دلار و 30 سنت برای هر تن دست یافت.
همچنین میزان ورادات اتیلن ژاپن به منظور جبران کاهش تولید این محصول و تعطیل شدن دائمی واحد کراکر بخار Mizushima شرکت آساهی کاسی در ماه فوریه، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط وزارت دارایی ژاپن، حجم اتیلن وارداتی این کشور در فاصله ماه های ژانویه تا سپتامبر امسال به 101 هزار و 890 تن رسید که جهش چشمگیری را نسبت به رقم 6 هزار و 901 تن در کل سال 2015 نشان می دهد.
این داده ها همچنین حاکی از افت قابل توجه صادرات اتیلن ژاپن در سال 2016 میلادی است. میزان صادارت این محصول در فاصله ژانویه تا سپتامبر امسال با 61.4 درصد افت نسبت به مدت مشابه پارسال به 275 هزار و 766 تن رسید.
اما کارشناسان معتقدند که در سال 2017 با کاهش تعداد عملیات تعمیر و نگهداری پیش بینی شده برای واحدهای کراکر بخار، شاهد این میزان کمبود عرضه نخواهیم بود.
در سال آینده میلادی قرار است تنها 4 واحد از 12 واحد کراکر بخار ژاپن به منظور عملیات تعمیر و نگهداری سالانه تعطیل شوند. مجموع ظرفیت تولید این چهار واحد یک میلیون و 470 هزار تن است که 23 درصد از ظرفیت کل تولید اتیلن ژاپن را تشکیل می دهد.
در کره جنوبی نیز دو واحد کراکر با ظرفیت کل 670 هزار تن در سال که هشت درصد از ظرفیت کل تولید این کشور را تشکیل می دهد؛ در سال 2017 برای عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل می شوند. این در حالیست که همزمان شرکت پتروشیمی KPIC کره جنوبی قصد دارد ظرفیت تولید اتیلن خود را از رقم فعلی 470 هزار تن به 800 هزار تن در سال افزایش دهد.
از طرفی فعالان بازار پیش بینی می کنند که جریان عرضه محموله های اتیلن از سوی عربستان سعودی و ایالات متحده به بازار آسیا همچنان ادامه یابد. شرکت پتروشیمی پترورابغ عربستان سعودی نیز راه اندازی یک واحد جدید پلی اتیلن خود را که قرار بود امسال به بهره برداری برسد؛ به سه ماهه اول سال 2017 میلادی موکول کرده است.
همچنین صادرات اتیلن از ایالات متحده نیز امسال افزایش یافت و در فاصله ماه های ژانویه تا ژوئیه به 111 هزار و 384 تن رسید که رشد 76.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، انتظار می رود که با افزایش محموله های ارسالی اتیلن به بازار آسیا در سه ماهه چهارم امسال، تا حدودی از فشار کمبود عرضه کاسته شود. در تاریخ 18 اکتبر، قیمت اتیلن آسیا بر مبنای CFR شمال شرق آسیا به پایین ترین سطح نسبت به دو ماه پیش از آن رسید و هزار و 50 دلار برای هر تن تعیین شد.
اتیلن ماده اولیه مهمی برای تولید بسیاری از ترکیبات آلی پر مصرف در صنعت به شمار می‌رود. این محصول به صورت گسترده در صنعت پلاستیک مورد استفاده است و با پلیمریزه شدن ، پلی اتیلن را تولید می‌کند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است