خانه خبراخبار اقتصادی ریسک خوراک برای صنعت پتروشیمی با حذف ارز مبادله‌ای برای نفت

ریسک خوراک برای صنعت پتروشیمی با حذف ارز مبادله‌ای برای نفت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از حذف ارز مبادله‌ای برای نفت خبر داد و گفت: مجتمع‌های پتروشیمی با خوراک مایع از این پس زیان‌ده می‌شوند. احمد مهدوی بهری در نشستی با حضور مدیران پتروشیمی‌های بزرگ کشور و خبرنگاران رسانه‌ها با اعلام این مطلب و با اشاره به فرمول جدید محاسبه گاز اتان از سوی وزارت نفت افزود: در فرمول جدید، کف قیمت اتان 220 دلار در هر تن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قیمت هر تن اتان در آمریکا بین 160 تا 170 دلار شناور است و در کشورهای خلیج‌فارس مثل عربستان حدود 93 دلار و در قطر 86 دلار است.وی با اشاره به ابلاغ قانون خوراک در اسفندماه سال 93 گفت: قانون‌گذار در آن زمان سه معیار را برای تعیین نرخ خوراک در نظر گرفت که این معیارها برای فرمول گاز اتان دیده نشد.وی افزود: فرمول جدید برای اتان فرمولی غیرشفاف با سقف و کف قیمت‌گذاری است.

پتروشیمی

وی با اشاره به اینکه پس از تعیین تکلیف نرخ خوراک گاز متان به مدت 9 ماه به دنبال مذاکره با وزارت نفت و تهیه فرمول جدید برای اتان بودیم، گفت: این فرمول بدون هیچ‌گونه نظرسنجی و به یکباره تهیه شده است. مهدوی گفت: برای تعیین قیمت خوراک گاز اتان دو شرکت بزرگ مارون و آریا ساسول با حاشیه سود 40 و 50 درصدی مورد بررسی وزارت نفت قرار گرفته است. وی افزود: نرخ جایگزین این دو شرکت اکنون قابل‌مقایسه با آن زمان که این پتروشیمی با دلار 700 تومانی احداث شدند متفاوت است و اگر اکنون شرکت‌های مذکور تجدید ارزیابی شوند، سود آنها به 5 درصد هم نخواهد رسید. مهدوی افزود: در زمانی که قیمت گاز متان اعلام شد، تصور آن بود که با قیمت 20 سنتی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی صف خواهند کشید اما می‌بینیم که با قیمت 8 سنتی هم این اتفاق نیفتاده است، اکنون نیز با فرمول فعلی نه‌تنها سرمایه‌گذاری جذب نخواهد شد، بلکه صنعت پتروشیمی ایران با مشکل جدی مواجه می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به قیمت 180 دلاری پیشنهادی انجمن و شرکت‌های پتروشیمی گفت: فرمول این قیمت براساس 50 درصد ارزش وارداتی و 50 درصد قیمت «هاب‌»‌های جهانی در نظر گرفته شده که البته باز هم بیشتر از قیمت‌های جهانی است. وی تاکید کرد: این فرمول باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.در این جلسه سید رحیم شریف موسوی، مدیر عامل پتروشیمی مارون با اشاره به مزیت صنعت پتروشیمی در ایران گفت: مزیت پتروشیمی در ایران با توجه به منابع نفت و گاز اولویت اول اقتصاد ملی است؛ به حدی که در فکر ایجاد وزارت پتروشیمی هستیم. وی با اشاره به کشوری نظیر آلمان که بدون داشتن نفت و گاز در صنعت پایین‌دستی پتروشیمی 250 میلیارد دلار گردش مالی دارد، افزود: با سرمایه‌گذاری‌های زیاد کشورهای اروپایی و آمریکایی، پروژه‌های 10 تا 20 میلیارد دلاری در زمینه طرح‌های یکپارچه نفتی با گرایش پتروشیمی در راه است که تا یک سال آینده به مدار تولید می‌آید و اگر ما نتوانیم رقابت کنیم به راحتی عقب خواهیم ماند.

وی افزود: با نرخ خوراک فعلی، با عربستان و قطر هم قادر به رقابت نیستیم. وی افزود: اگر قرار باشد شرکتی مثل مارون هم از جذابیت سرمایه‌گذاری بیفتد، مشکلات در صنایع پایین‌دستی مانند صنعت نساجی هم آغاز خواهد شد. وی با اشاره به اینکه جایگاه پتروشیمی در اقتصاد ایران و جهان نیاز به توجه بیشتر دارد و هر واحدی که به مدار می‌آید با جنبه صادراتی پررنگ می‌شود، گفت: اکنون نیاز به توجه دولت داریم تا بتوانیم حداقل واحدهای کوچک را که هزینه بالا و بهره‌وری پایینی دارند را انجام دهیم. در این نشست امیرحسین بحرینی با مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول نیز با اشاره به اینکه گاز اتان به‌صورت یک نعمت خدادادی در ایران، عربستان و قطر وجود دارد، گفت: ما باید با استفاده از چنین مزیتی که در پتروشیمی و پتانسیلی که در اتان، متان و نفت داریم، باید از شرایط بهتری برخوردار باشیم. وی در پایان تصریح کرد: فرمول فعلی اتان باید مورد بازنگری قرار گیرد و در غیر این‌صورت صنعت پتروشیمی به‌ویژه واحدهای کوچک با مشکلات جدی همراه خواهند شد.

منبع: آفتاب

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است