خانه خبراخبار اقتصادی چشم انداز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران از زبان رئیس هیات عامل ایدرو

چشم انداز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران از زبان رئیس هیات عامل ایدرو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
مخازن نفتی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایلنا، معظمی که در کنفرانس بین المللی سالانه بنیاد ONS  در شهر ستوانگر کشور نروژ در جمع سرمایه گذاران و فعالان خارجی حوزه نفت،‌ گاز و پتروشیمی سخن می‌گفت، ضمن تشریح چشم انداز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در چارجوب سیمای اقتصاد کشور اظهار داشت در حال حاضر با اتخاذ تدابیر صحیح  و کارشناسی در حوزه اقتصاد، رشد اقتصادی ایران  از منفی6 درصد در سال1391 به مثبت 4.4 درصد در سال 95 افزایش یافت.

مخازن نفتی

رئیس هیات عامل  ایدرو افزود برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد که با حذف تدریجی تحریم‌ها، رشد واقعیGDP ایران می‌تواند در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب به 5.1 و 5.5 درصد برسدکه به آمار مربوط به دوره پیش از تحریم‌ها نزدیک خواهد بود و بدلیل کاهش شدید  قیمت های جهانی  نفت  و تحریم ها، درآمد های نفتی ایران بین سال های 92 تا 95 از 69 میلیارد به 33 میلیارد دلار کاهش یافت.

همچنین صادرات نفت و میعانات گازی از 1/1 میلیون بشکه در روز به در سال 91 به 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 1395 یعنی بیش از 2 برابر رسیده است و از سوی دیگر بر اساس گزارش مرکز آمار، در بخش صنعت نیز روند رشد مثبت بوده بطوری که از منفی8.5 در سال 1391 به 4/4 در سال 1395رسیده است.

وی با یاداوری اینکه با لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رود اقتصاد ایران به‌خاطرافزایش تولید و صادرات نفت، تولید خودرو و نیز توسعه مبادلات تجاری، رشد قابل توجهی را شاهد باشد افزود با فرض این‌که سیاست‌های صحیح اقتصاد کلان به مورد اجرادر آیند، این امر می‌تواند رشد اقتصادی را تقویت کند.

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت  با تشریح چشم اندازآینده صنعت نفت و گاز ایران در برنامه ششم توسعه اظهار داشت اساسا چشم انداز بیست ساله صنعت نفت ایران حول چهار محور تدوین شده است :

بر اساس محور اول، ایران در افق 1404 اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی در منطقه از لحاظ ارزش خواهد بود. همچنین در پایان سال 1404 ، 7 درصد از تقاضای بازار جهانی نفت به ایران تعلق خواهد داشت و محور سوم این چشم انداز به گاز تعلق دارد بطوریکه ایران در پایان چشم انداز سومین تولید کننده گاز در جهان با سهم 8 تا 10 درصد از تجارت جهانی گاز و فرآورده‌های گازی خواهد بود و همچنین در محور چهارم ایران دارای جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه می‌باشد.

معظمی افزود: مطالعات مختلف حاکی از آن است که منابع هیدروکربوری تا سال 2050 همچنان به عنوان عمده‌ترین منابع تامین انرژی باقی خواهند ماند. بررسی روند منابع هیدروکربوری و توزیع جغرافیایی آن نشان می‌دهد تا افق 2025 میلادی تنها 5 کشور خلیج‌فارس (ایران – عربستان – کویت – عراق – امارات) با دارا بودن 65 درصد از ذخایر نفت خام شناخته شده جهان به عنوان عمده‌ترین تولید کنندگان نفت درخواهند آمد.

رئیس هیات عامل ایدور  ضمن تبیین سیاست ها و  راهبردهای توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی(2021-2017) گفت صنعت نفت کشور باید نقش راهبردی خود را از طریق دنبال نمودن سیاستهای زیر، در چارچوب سیاستهای کلی نظام در بخش انرژی که براساس ده محور ذیل مبتنی است ، ارتقا بخشد:

1 –  رسیدن به تولید 4.750.000 بشکه نفت خام در روز( تولید فعلی 3.8 میلیون بشکه در روز).

2- رسیدن به 1 میلیون بشکه در روز میعانات گازی(تولید فعلی 580.000  بشکه در روز).

3- رسیدن به تولید 1300 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز( تولید فعلی 850 میلیون متر مکعب).

4- رسیدن به ظرفیت پالایش معادل 3 میلیون بشکه در روز( تولید فعلی 1.820.000 بشکه در روز).

5- رسیدن به ظرفیت 120 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال( ظرفیت فعلی:70 میلیون تن در سال، تولید فعلی 55 میلیون تن در سال).

  1. تمرکز بر ایجاد زیر ساختهای لازم توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع انرژی بر در مناطق مستعد کشور با اولویت جزایر و سواحل شمال خلیج‌فارس
  2. تلاش در جهت صدور گاز طبیعی به کشورهای همسایه، از طریق خطوط لوله و به سایر کشورهای جهان، منطقه خاور دور، از طریق تولید گاز طبیعی مایع شده،  و از طریق  LNGبه سایر کشورهای جهان ) صادرات فعلی 35 میلیون متر مکعب در روز است که باید به 200 میلیون متر مکعب در روز  برسد).
  3. توسعه دیپلماسی انرژی و  ارتقای سطح همکاری با دیگر کشورهای منطقه و اعضای اوپک، به منظور ایفای نقش موثر در تامین انرژی، ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و کسب درآمد عادلانه

معظمی با بیان اینکه تعامل با کشورها و شرکتهای صاحب فناوریهای پیشرفته در استخراج نفت، برای جذب فناوری و منابع مالی خارجی و نیز حمایت از پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از طریق متنوع سازی قراردادهای جدید نفتی جزو سیاست های جدید ایران است افزود

وزارت نفت ایران مدل های جدید قراردادها نفتی تحت عنوان IPC را تدوین به  تصویب هیات وزیران رسانده و به زودی اعلام می نماید. است. هدف از این قرارداد ها، مشارکت و توسعه  همکاری های بین المللی در صنعت نفت خصوصا میادین بزرگ نفتی، گازی و دریایی است که به شیوه کاملا برد- برد طراحی و تبیین شده است.

  1. وزارت نفت ایران در تلاش است تا در سایه این مشارکت و همکاری شرکت های بین المللی بتواند شرکت هایی توانمند در حوژه اکتشاف و تولید((E&P ایجاد نماید.
  2. ایجاد مرکزیت خدمات مالی، بازارهای پولی، سرمایه، بیمه، بورس کالا، تجهیزات و امکانات صنایع نفت و گاز و خدمات لازم از طریق این بازارها برای کشورهای منطقه

آنچه مسلم است وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران آمادگی جذب حداقل 180 میلیارد دلار سرمایه در5 سال آینده را دارا می باشد.

رئیس ایدرو خاطر نشان ساخت این سرمایه می تواند برای توسعه پروژه های راهبردی صنعت نفت ایران بویژه: میادین نفتی غرب کارون ،توسعه پالایشگاهها ،بازسازی و نوسازی ظرفیت های فعلی ،تکمیل پروژه های پتروشیمیو توسعه میادین نفتی دریاییو خشکی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ضمن مهم برشمردن   تاثیر رفع تحریم ها بر فرصت های صنعتی شرکت های بین المللی و سرمایه گزاران خارجی گفت رفع تحریم ها موجب انتقال دانش فنی و به تبع آن داخلی سازی و شکوفایی تولید ملی ،تسهیل و تسریع در نقل و انتقال و مراودات بین المللی ،گشوده شدن درهای سرمایه گذاری و افق های روشن همکاری بین صاحبان  دانش، سرمایه و تکنولوژی با  صنعتگران و  شرکت های دانش بنیان ایرانی  و همچنین توسعه تولیدات  صادرات محور می شود.

دکتر معظمی در پایان خطاب به شرکت کنندگان این جلاس گفت من به همه شما که علاقمند به مشارکت در سرمایه گذاری در ایران هستید، خوش آمد می گویم  و دست همکاری شما را بگرمی می فشارم.

گفتنی است بنیاد ONS  از چهل سال پیش فعالیت مطالعاتی خودرا درباره حوزه گاز و نفت و انرژی در کشور نروژ آغاز کرده و امسال کنفرانس سالانه خودرا بر محور  بررسی چالش های اساسی که حوزه انرژی با آن مواجه شده و چگونگی  رویارویی با واقعیات بازار  است که شاهد کاهش هزینه ها و کاهش قیمت ها می باشد. در این کنفرانس شماری از مدیران ارشد شرکت های جهانی، تحلیگران بازار نفت و گاز و متخصصان این حوزه شرکت کرده و به سخنرانی پرداختند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است