خانه خبراخبار اقتصادی ایجاد چالش در تولید در صورت خروج پتروشیمی از بورس‌

ایجاد چالش در تولید در صورت خروج پتروشیمی از بورس‌

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی پلاستیک در گفتگو با ايرنا به حمایت دولت از عرضه محصولات در بورس کالا و مخالفت با برخی تلاش‌ها برای انتقال معاملات محصولات پتروشیمی به بازار آزاد اشاره کرد و خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران را امری غیر‌قابل پذیرش دانست.این فعال صنعت پتروشیمی افزود: با توجه به اینکه هیچ زیرساخت مناسبی برای معامله محصولات پتروشیمی در بازار آزاد وجود ندارد، ضروری است دولت مانند گذشته حمایت‌های لازم را از صنایع پایین دستی در راستای تقویت معاملات مواد پتروشیمی در بازار شفاف بورس انجام دهد.

محصولات پتروشيمي

عباسعلی متوسلیان با بیان اینکه بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا منتفی شده است، ادامه داد: مزایای معاملات بورس کالا برای صنعت پتروشیمی، بسیار است، به‌طوری که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بورس کالا با آرامش خیال معامله می‌کنند.وی گفت: از طریق بورس کالا، دریافت مواد اولیه براساس قانون و در زمان مقرر انجام می‌شود، همچنین خریداران نسبت به کیفیت کالاهای دریافت شده اطمینان خاطر دارند.

این فعال صنعت پتروشیمی تاکید کرد: اما این مزایا در خارج از بورس وجود ندارد و بنابراین بیشتر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند با اطمینان نسبت به معاملات، خریدهایشان را از بورس کالا انجام دهند. متوسلیان افزود: البته معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران نیز خالی از اشکال نیست، اما می‌توان با بررسی دقیق و تلاش بیشتر، این مشکلات را بر طرف و در آینده شاهد نتایج بهتری از معاملات باشیم.

متوسلیان تاکید کرد، بورس باید فضای رقابتی و شرایط حضور شرکت‌های پتروشیمی منطقه را نیز فراهم کند. به گفته وی، بازار پرنوسان پتروشیمی ها، شفافیت معاملات بورس کالا را می‌طلبد و اگر معاملات این محصولات در فضایی غیر شفاف انجام شود، مشکلات زیادی برای صنایع پایین دستی و تولید کشور ایجاد می‌شود. وی افزود: باید تلاش شود در مسیر درست حرکت کنیم و ما نیز همانند کشورهای پیشرفته از بند انحصار خارج شویم و در بخش مواد اولیه انحصار نداشته باشیم. متوسلیان اضافه کرد: بر این اساس، باید با هدف و الگوی مناسب، جای پای پتروشیمی‌ها را در بورس محکم کنیم تا همه عرضه و تقاضا در تالار معاملات انجام شود و دیگر جای هیچ گله‌ای باقی نماند.

وی درباره سایت «بهین‌یاب» و اصلاح آن گفت: بارها از سوی صنایع انجمن پلاستیک به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده است سایت بهین‌یاب پالایش شود و اعضای این سایت از لحاظ برق مصرفی، میزان ارزش افزوده و سابقه بیمه مورد بررسی و دسته‌بندی قرار گیرند. این فعال صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تاکنون این پالایش محقق نشده است، گفت: انتظار داریم، با توجه به ضوابط و قانونمندی که در بورس کالا وجود دارد، تلاش شود تا پتروشیمی‌ها نهایت هماهنگی را برای تامین نیاز بازار داخل داشته باشند. وی ادامه داد: به این ترتیب باید تلاش همگانی صورت گیرد تا قانونمندی در بازار پتروشیمی را ترویج دهیم و جلوی سوءاستفاده‌گران را بگیریم. رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک اضافه کرد: افرادی که بحث خروج پتروشیمی‌ها از بورس را مطرح می‌کند، هیچ روش جایگزین والگوی مدونی برای جایگزینی بورس کالا در معاملات پتروشیمی ارائه نمی‌کنند. وی به حمایت دولت از عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عملکرد دولت در سه سال اخیر نشان داده است حامی بازار رقابتی و مکانیزم عرضه و تقاضا است و به معاملات و قیمت‌های دستوری اعتقادی ندارد. موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا که در ماه‌های اخیر مطرح شده بود، با مخالفت دولت و مجلس مواجه شده است. برخی تولیدکنندگان بالادستی پتروشیمی ادعا می‌کنند عرضه محصولات در بورس کالا، مانع فعالیت و سودآوری آنها شده و به همین دلیل خواستار آزادسازی معاملات و لغو الزام در عرضه محصولات در بورس هستند. اما فعالان بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی در واکنش به این تلاش‌ها تاکید می‌کنند خروج محصولات پتروشیمی از بورس، باعث ایجاد رانت و انحصار خواهد شد. کارشناسان معتقدند عرضه محصولات پایه از جمله پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات خواهد شد. قرار است هفته جاری جلسه‌ای در شورای رقابت با حضور ذی‌نفعان عرضه محصولات پتروشیمی برگزار و درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است