خانه علمی پژوهشی پوشش‌های پلیمری خودترمیم شونده با قابلیت محافظت شیمیایی

پوشش‌های پلیمری خودترمیم شونده با قابلیت محافظت شیمیایی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران دانشگاه ایالتی Penn، موفق به توسعه منسوجات خود ترمیم شونده و محافظ در برابر مواد شیمیایی شده‌اند که قادر به حفاظت سربازان از حملات شیمیایی یا بیولوژیکی، کارگران کارخانه از تخلیه تصادفی مواد سمی و یا کشاوزان از آفت‌کش‌های ارگانوفسفات می‌باشد.

پوشش‌های پلیمری خودترمیم شونده با قابلیت محافظت شیمیایی

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ طراحان مد از الیاف طبیعی ساخته شده از پروتئین‌هایی نظیر پشم و ابریشم که گران قیمت و خود ترمیم شونده نیستند استفاده می‌کنند. اما در این سیستم پوشش دهی از الیاف مرسوم و ارزان و خود ترمیم شونده استفاده می‌شود.

این روش شامل یک فرآیند ساده از فرو بردن مواد پوششی در یک سری از مایعات به منظور تشکیل یک لایه خود ترمیم شونده می‌باشد (پوشش لایه به لایه پلی الکترولیت). این پوشش‌دهی تحت شرایط محیطی در حلال‌های ایمن نظیر آب که هزینه کمی دارد و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، انجام می‌شود.

پوشش‌های پلی الکترولیتی از هر دو نوع پلیمرهای باردار مثبت و منفی توسعه یافته اند. در هنگام لایه بندی آنزیم‌ها در داخل پوشش گنجانده می‌شوند. پژوهشگران از آنزیم اوره آز (آنزیمی که اوره را به دی اکسید کربن و آمونیاک می‌شکند) استفاده کرده‌اند، اما برای استفاده تجاری، از آنزیم‌هایی بهره گرفته خواهد شد که الزام تجزیه مواد شیمیایی در رابطه با کاربری منسوج را برآورده سازد.

پوست قادر به جذب مواد سمی مختلف است. به عنوان مثال، ارگانوفسفات، که به عنوان حشره کش و علف کش‌ها استفاده می شود از طریق پوست جذب می گردد و می تواند عوارض کشنده داشته باشد. لباس‌هایی که با لایه خود ترمیم شونده هیدرولاز ارگانو فسفره (آنزیمی که قادر به شکستن مواد سمی می‌باشد) پوشش‌داده شده این آسیب را به حداقل می‌رساند. در حضور آب، پلیمر خاصیت خود ترمیمی پیدا می‌کند بنابراین شستشو می‌تواند نقص‌های کوچک و بزرگ را در پوشش برطرف کند و در نتیجه قابلیت استفاده مجدد را بوجود آورد.

این پوشش‌ها نازک و ضخامت آنها کمتر از یک میکرون است. همچنین می‌توان این پوشش‌ها را در لباس‌های بیمارستانی که باعث کاهش عفونت در بیماران می‌شود، به کار برد.

دانلود کامل مقاله:

Self-Healing Textile: Enzyme Encapsulated Layer-by-Layer Structural Proteins

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است