خانه خبر انقلاب پوشش­های نانویی در رنگ خودرو

انقلاب پوشش­های نانویی در رنگ خودرو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگسازی

مرجع پلیمر در بازار ایران : امروزه صنعت خودرو یكی از عرصه­های تعیین كننده قدرت یك كشور است. فناوری­های نوین در این صنعت نیز به عنوان بخش مهمی از این عرصه جایگاه ویژه­ای دارد.

با ورودفناوری­های نوین از جمله فناوری نانو به بازار ساخت صنایع مرتبط با خودرو و تجهیزاتكاراتر، شناخت و کاربردهای این فناوری در صنعت خودرو برای پژوهشگران جهت جلوگیری از واردات بیش از حد و رقابت در این صنعت عظیم امری ضروری میباشد.

فناوری نانو در صنعت خودرو کاربردهای فراوانی دارد که یکی از بخش­های مهم این فناوری موضوع نانو پوشش­ها است.

نانوذرات با اندازه­های مختلف، نورهایی با فرکانس­های متفاوت ساطع می­کنند. لذا، می­توان از آنها برای تولید رنگ­های گوناگون استفاده کرد. کاربرد جالب توجه در این بخش، استفاده از نانولوله­های کربنی در رنگ است. فیبریل­ها، ساختارهای ویژه­ای هستند که از نانولوله­های کربنی ساخته می­شوند (استوانه­هایی متشکل از 8 لایه گرافیتی که از فاز بخار به عمل می­آیند) و خاصیت رسانایی بالایی دارند.

کاربرد فیبریل­ها در رنگ، باعث رسانایی آن می­شود و می­توان از آن برای رنگ کردن خودرو به روش قطره­های باردار شده استفاده کرد (روش رنگ الکترواستاتیکی). در این روش، رنگ و قسمت­هایی را که قرار است رنگ شوند، باردار می­کنند تا جاذبه الکتریکی بین آنها باعث جذب رنگ شود. به این ترتیب، کارآیی رنگ، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت (میزان رنگ مصرفی) ارتقا می­یابد.

فناوری نانو در رنگ­کاری جدید، مرزها را شکسته و نوید ویژگی­های منحصربفردی را می­دهد. لاک تمیزکننده جدید که با دستگاه از فناوری نانو تولید شده، باعث می­شود تا رنگ خودرو بسیار ضدخراش­تر از رنگ­های قدیمی شود.

رنگکاری خودرو در مرسدس بنز شامل ۵ لایه است که ضخامتی در حدود ۱۰۰ میکرومتر ایجاد می کند.فناوری تولید رنگ اصلاح شده با نانوتکنولوژی در سال ۲۰۰۳ در مرسدس بنز به ثمر رسید و تغییرات عمده ای در کلاس C مرسدس بنز در سال ۲۰۰۵ ایجاد کرد.

یکی دیگر از پیشرفت های صورت گرفته که به کابوس کارواش ها تبدیل خواهد شد در زمینه رنگهای خود محافظ است. با توسعه و تولید «رنگ های خود محافظ» و فن آوری (پلی پلکسین تی ۱۱) (polyplexinT11)، دیگر صاحبانخودرو به شست و شو و رنگ کردن دوباره خودرو نیازی ندارند.

متخصصان کارخانه خودروسازی Stefan Langenfeldنیز در حال ساخت رنگی سحرآمیز هستند که آنقدر سطحی لغزنده دارد که گردوغبار نمی توانند به آن بچسبند. این کارخانه اعلام کرده است هدف بعدی آنها تولید رنگی خودترمیم است که خراشهای بوجود آمده را ترمیم و برطرف می کند. حتی این کارخانه فراتر رفته و هدف نهایی را تولید رنگ های خودرویی قرار داده است که می توانند رنگ خود را عوض کنند.

بنابراین شما می توانید خودرویی آبی خریده و هر وقت که خواستید خودوری خود را قرمز کنید. این کارخانه تاثیر نانوتکنولوژی در رضایت مشتری، کاهش مصرف سوخت و افزایش امنیت را بخوبی درک کرده است.

شرکت های تحقیقاتی دیگرهم بیکار ننشسته و نانوتکنولوژی در صنعت رنگ خودرو وارد کرده اند. شرکتEurochem Auto Chemicals آخرین توسعه خود در زمینه محافظ رنگ خودرو را اعلام نمود. سیستم بسیار پیشرفته فناوری نانوی P.T.F.E Polyglasplexinیک راه حل منحصر به فرد برای دفع دوده جاده، آلودگی، اسید حشرات، فضله پرندگان، مواد رادیواکتیو جوی، و بدتر از همه، تمام نور ماورای بنفشی است که باعث می شوند رنگ خودرو به تدریج از بین برود. چنین سیستمی قبلا هرگز در صنعت اتومبیل وجود نداشته است و این شرکت مطمئن است که یک محصول بسیار ضروری برای شبکه بازار و فروشندگان خودرو را تهیه کرده استNanoSeal 66.با دارا بودن یک لایه مولکولی ثابت، علاوه بر بهبود کیفیت ظاهری رنگ، از آن محافظت می کند. این سیستم پیشرفته محافظتی، از یک پلیمر پیشرفته و نانوذرات پوشاننده آب تشکیل شده است که در ترکیب باهم یک سری ویژگی هایی ایجاد می نمایند که قبلاً در صنعت محافظت از رنگ خودرو دیده نشده است. این روکش، رنگ خودرو را شفاف نگه می دارد، از آسیب های ایجاد شده توسط نور ماورای بنفش و نمک محافظت می نماید، باعث می شود شما یک ماشین زیبا داشته باشید و هرگز نیاز به براق کردن نداشته باشیدEurochem .چنان از کیفیت محصول خود اطمینان دارند که یک گارانتی مادام العمر برای این محصول ارائه می کنند.

کلمات کلیدی: نانو پوشش، نانو کامپوزیت، صنعت خودرو

منابع:

دادگستر، محمدرضا؛ استفاده از نانو تکنولوژی در پوشش­های خودرو، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره 5، 1388.

www.auto۱۲۳.com

www.sharifnews.ir

www.automedia.com

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است