خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید قطعات مورد نیاز ایستگاه بین المللی فضایی در فضا با پرینت سه بعدی

تولید قطعات مورد نیاز ایستگاه بین المللی فضایی در فضا با پرینت سه بعدی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

استفاده از پرینت سه بعدی در حوزه‌های مختلف علاوه بر تسهیل امور، قابلیت‌های متعددی را نیز در اختیار افراد قرار داده که پیش از این ممکن نبود. برای مثال در حال حاضر ساکنان ایستگاه بین‌المللی فضایی دارای پرینت سه بعدی هستند که البته تنها توانایی آن تولید قطعات پلاستیکی زیبا در جاذبه‌ی صفر است، حال آنکه توسعه‌دهندگان روسی این پرینتر سه بعدی معتقدند که می‌توان با استفاده از این قابلیت قطعات مورد نیاز ایستگاه را در داخل خود ایستگاه بین‌المللی فضایی تولید کرد.

پرینت سه بعدی

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) و به نقل از زومیت؛‌ استفاده از پرینترهای سه بعدی به اندازه‌ای جالب توجه است که حتی چندی پیش نمونه‌ای مخصوص از این پرینتر برای استفاده در ایستگاه بین‌المللی فضایی به این مقر فضایی منتقل شد. البته تنها توانایی این پرینتر سه بعدی تولید قطعات پلاستیکی زیبا در نبود جاذبه است. حال مهندسان روسی که این پرینتر سه بعدی را توسعه داده‌اند، در پی آن هستند تا امکان تولید قطعات مورد نیاز را در ایستگاه بین‌المللی فضایی به مدد همین پرینتر تولید کنند.
بزرگترین مزیت استفاده از پرینت سه بعدی در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تولید قطعات مورد نیاز را می‌توان کاهش هزینه و زمان مورد نیاز برای تعویض قطعات معیوب خواند که به طور حتم باعث افزایش بیش از پیش عمر مفید ایستگاه خواهد شد. با استفاده از این قابلیت ساکنان ایستگاه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن قطعات مورد نیاز را تولید و با قسمت معیوب تعویض کنند.

در حال حاضر با استفاده از پرینتر سه بعدی موجود در ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌توان قطعات سبک وزنی را با پلاستیک ABS و قطعاتی با مقاومت بالا را با بهره‌گیری از پلی اتیلن فشرده و ولی اتیریمیده-پلی کربنات تولید کرد. براساس اطلاعات ارائه شده با استفاده از این پرینتر با توانایی کنونی می‌توان قطعات داخلی را تولید و مورد استفاده قرار داد، اما فضانوردان نیازمند پرینتری با قدرت تولید قطعات مستحم‌تر برای کاربردهای خارجی هستند. از این‌رو دو کمپانی روسی Sputnix و Anisoprint در حال کار روی پروژه‌ای هستند که نتیجه‌ی آن تولید پرینتری با قابلیت‌های مدنظر است.

فیودور آنتونوف، مدیر Anisoprint در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

پرینتر سه بعدی آمریکایی مورد استفاده در ایستگاه فضایی هم‌اکنون تنها قادر است اشیایی پلاستیکی را تولید کند، حال آنکه پرینتری که ما تولید کرده‌ایم می‌تواند از مواد ترکیبی برای تولید اشیا استفاده کند. این مواد ترکیبی شامل فیبرکربن و پلاستیک تقویت شده است. ما علاقمندیم تا از پرینتر سه بعدی خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده کنیم. در روی زمین از فیبرکربن و پلاستیک تقویت شده برای تولید قطعات ماهواره‌های بزرگ، سلول‌های باتری خورشیدی و سایر قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس اطلاعات ارائه شده، با استفاده از فیبرکربن که در صنعت خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان قطعاتی تولید کرد که استحکام‌شان تا ده برابر بیشتر از پلاستیک است.

البته تیم روسی توسعه دهنده ی پرینتر سه بعدی مورد نظر در حال آزمایش تولیدات حاصل از این پرینتر هستند تا مقاومت اشیا تولید شده را در برابر حرارت بالا، جاذبه و وارد آمدن ضربات شدید مورد آزمایش قرار دهند.

منبع: zoomit

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است