خانه علمی پژوهشی فوم پلی‌یورتان قابل بازیافت

فوم پلی‌یورتان قابل بازیافت

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

از اسپاندکس چسبان تا کاناپه‌های راحت، پلی یورتان‌ها به طور گسترده در محصولات مصرفی استفاده می‌شوند. اما پس از سپری شدن عمر مصرف محصولات، بیشتر مواد تجزیه ناپذیر در محل دفن زباله قرار می‌گیرند. در حال حاضر دانشمندان با استفاده از فوم‌ قابل بازیافت شیمیایی تولید شده از مواد مبتنی بر شکر باعث کاهش ضایعات در آینده می‌شوند. نتایج این تحقیقات در ژورنال ACS Macro Letters به چاپ رسیده است.

فوم پلی‌یورتان

پلی‌یورتان‌ها مواد بسیار متنوعی هستند. همچنین تولیدکنندگان در صنایع مختلف الکترونیک، خودرو، کفپوش و تجهیزات پزشکی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مواد از نفت بدست آمده است و تلاش برای بازیافت آن‌ها محدود می‌باشد، که این امر به مقدار زیادی زباله منجر می‌شود.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) دانشمندان موفق به ایجاد ترکیبات پلی‌استری لاستیک مانند مبتنی بر شکر که تحت عنوان poly (β-methyl-δ-valerolactone) یا PMVL خوانده می‌شود، شده‌اند. این ترکیبات برای تولید پلی‌یورتان‌های قابل باریافت شیمیایی به کار می‌روند. تیم تحقیقاتی با استفاده از این پلیمر منحصر بفرد، فوم‌های پلی‌یورتانی انعطاف پذیر را تولید کردند. این فوم‌ها عملکردی مشابه با همتایان تجاری خود دارد.

فوم پلی‌یورتان

تیم تحقیقاتی برای پی بردن به قابلیت بازیافت این فوم ها، پس از اضافه کردن کاتالیزور، ترکیب را تا دمای بالا حرارت دادند. در نهایت نزدیک به 97% از منومر MVL با خلوص بالا در طول این فرآیند بازیابی شد. مواد بازیابی شده برای تولید دوباره PMVL با خواص تقریبا یکسان مورد استفاده قرار گرفت.

دانلود کامل مقاله

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است