خانه خبراخبار علمی پژوهشی ساخت ژل های پلیمری انعطاف پذیر بر پایه خوشه های آلی فلزی

ساخت ژل های پلیمری انعطاف پذیر بر پایه خوشه های آلی فلزی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ژل پليمری انعطاف پذير

به گزارش مرجع پليمر در بازار ايران (پليم پارت) شیمیدانان دانشگاه ام آی تی موفق به ساخت ژل های پلیمری انعطاف پذیر با ساختار سخت که بر پایه خوشه های آلی فلزی می‌باشد، شده‌اند. طبق گفته محققین، این ژل جدید برای طیف وسیعی از عملکردهای مختلف از جمله رهایش دارو، ذخیره سازی گاز مانند هیدروژن و تصفیه آب می‌تواند مناسب باشد.

 

زل پليمری انعطاف پذير

ترکیبی از دو ماده متالوژل‌ها و ترکیبات آلی فلزی

این ژل های جدید تحت عنوان polyMOCs شناخته می‌شوند که ترکیبی از دو ماده متالوژل‌ها و ترکیبات آلی فلزی قفسی شکل است. متالوژل ها (فلزهایی که به زنجیر پلیمر متصل شده اند) شبیه به ژل های پلیمری مرسوم هستند که نرم و ویسکوالاستیک می‌باشند. از سوی دیگر قفسه های آلی فلزی ساختاری سخت و تمایل به تشکیل مواد کریستالی دارند.

در این مطالعه پلیمر به مولکولی به نام لیگاند متصل شده است که این لیگاندها  شامل ترکیبات آلی هستند که می توانند به یک اتم فلز پیوند زده شوند. در این مورد محققان از لیگاندی که شامل دو گروه پیریدین می‌باشد، استفاده کردند که هر کدام به فلز پالادیوم متصل شده است.

این قفسه های فلزی می‌توانند به وسیله اتصال دهنده های پلیمری انعطاف پذیر به یکدیگر متصل شوند.

هر قفسه فلزی می‌تواند به 24 زنجیره پلیمری متصل شود در حالی که 4 یا 5 عدد از این زنجیره ها می‌توانند به قفسه های فلزی دیگر متصل شوند و زنجیره های متصل نشده می‌توانند به قفسه فلزی خود متصل شده و ایجاد حلقه کنند.

این حلقه ها به طور معمول شاید به عنوان نقص دیده شوند اما تیم MIT آن را به عنوان یک فرصت برای جایگزین کردن برخی از لیگاندها در زنجیره با مولکول های عامل دار جدید می‌بینند.

در حال حاضر محققین در حال ساخت ژل‌های مشابه با اشکال قفسه ای متفاوت هستند. همچنین در حال توسعه استفاده از فلزهای دیگری مانند روی، آهن و تیتانیوم می‌باشند که ارزان‌تر و  دارای سمیت کمتری می‌باشند.

منبع: MITNEWS

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است