Sorting by

×
خانه علمی پژوهشی PCM هیبریدی: مدیریت حرارتی مبتنی بر آن در باتری‌های لیتیوم یون – روندها و چالش‌ها

PCM هیبریدی: مدیریت حرارتی مبتنی بر آن در باتری‌های لیتیوم یون – روندها و چالش‌ها

توسط یاسمن باغبان
0 نظرات
Hybrid PCM پلیم پارت
مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت):
چکیده

با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی(EV)  و وسایل نقلیه الکتریک هیبرید (HEV)، مدیریت حرارتی موثر باتری‌های لیتیوم یون اهمیت بیشتری پیدا می‌نماید. استفاده از مواد تغییر فاز دهنده (PCM)  در سیستم‌های مدیریت حرارتی برای باتری­های لیتیوم یون (Li-ion) در این مطالعه مروری بررسی شده است. این مطالعه، مروری بر باتری‌های لیتیوم یون، تأثیر دما بر عملکرد آن­ها و نیاز به سیستم مدیریت حرارتی باتری (BTMS) قابل اعتماد ارائه می‌­نماید. مدل ریاضی این سیستم‌ها و همچنین آزمایش تجربی چنین سیستم‌هایی که کارایی BTMS مبتنی بر PCM را ارزیابی نموده، ارائه شده است. این تجزیه و تحلیل بر روی BTMS هیبریدی متمرکز است که از PCM­ها در ترکیب با تکنیک­های سرمایش با هوا، سرمایش مایع، سرمایش ترموالکتریک و سرمایش لوله حرارتی استفاده می‌­نماید. تأثیر چیدمان محفظه PCM و افزودن سطوح مختلف فین دار به سیستم نیز در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر این، این تحقیق تأثیر ارتعاش بر PCM را برای سیستم‌های مدیریت حرارتی باتری لیتیوم یون مورد بحث قرار می‌دهد و ادغام PCM را به عنوان راه‌حلی مناسب برای این مشکل پیشنهاد می‌نماید. پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی PCM­ها و همچنین اهداف تحقیقاتی آینده نیز مورد بررسی قرار می‌­گیرند. تمرکز این پژوهش روی موضوع تحقیقاتی نسبتاً جدید تأثیر بهینه‌­سازی پیکربندی و ارتعاش بر PCM چیزی است که آن را از مطالعات قبلی که در موضوع مربوطه انجام شده متمایز می­‌نماید.

نتیجه‌­گیری

توانایی خودروهای برقی در حفظ موثر دمای باتری‌هایشان عاملی حیاتی در عملکرد کلی است. این پژوهش به بررسی استفاده از PCM برای سیستم­های BTMS در وسایل نقلیه الکتریکی می­پردازد. در ادامه برخی از بینش­ها و تحلیل­هایی بر اساس بررسی­های انجام شده ارائه شده است که تمرکزی برای مطالعه بیشتر در آینده خواهد بود.

  • تکنیک‌های فعال مرسوم، مانند تهویه هوا، اغلب قادر به تولید دمای ثابت در باتری‌ها و انباشتگر‌ها نیستند. در عین حال،BTMS مبتنی بر PCM بهترین ارزش را در هزینه، قابلیت­های یکپارچه سازی، کارایی، چرخه عمر و هزینه­‌های نگهداری ارائه می­‌دهد.

  • تحقیقات زیادی بر روی افزایش عملکرد اتلاف حرارت ثانویه ماژول PCM با طراحی ساختاری و کوپلینگ ماژول با سایر فناوری‌­های اتلاف گرما مانند فین‌­های جدید، سرمایش هوا، سرمایش مایع، HP، TEC و غیره متمرکز شده است.

  • بررسی تاثیر شکل محفظه PCM بر دمای باتری در هنگام استفاده از همان مقدار PCM به دلیل پتانسیل تغییرات قابل توجه، توجه محققان مختلفی را به خود جلب نموده است. این امکان وجود دارد که در آینده، بسیاری از شکل­‌های اختراعی جدید دیگر به عنوان تکنیکی برای افزایش عملکرد تولید شوند.

  • برای مدیریت حرارتی باتری، استراتژی سرمایش PCM همراه با فین‌های بهینه‌شده برای اتلاف حرارت ثانویه مورد نیاز است. ضروری است تا باتری بتواند در شرایط دمایی شدید مقاومت نماید.

  • فین رگبرگ بیومیمتیک، که افت دما در سیستم سرمایش را تا 34.6 درصد افزایش داد، نمونه‌­ای از شکل فین غیر مرسوم است که پتانسیل بررسی در آینده برای افزایش انتقال حرارت را دارد.

  • ارتعاشات به طور قابل توجهی روی سطح سیستم مدیریت حرارتی باتری غیرفعال (BTM) با افزایش فرکانس و دامنه آن­‌ها تأثیر می­‌گذارد. افزایش دما ناشی از ارتعاش ممکن است با ادغام PCM در BTMS به میزان قابل توجهی کاهش یابد زیرا ارتعاشات را جذب نموده و از رسیدن آن­ها به سلول‌­ها جلوگیری می­‌نماید. پتانسیل دامنه ارتعاش کوچک برای افزایش هدایت حرارتی PCM کامپوزیت و کاهش دمای کارایی باتری نیز از طریق مطالعه نشان داده شده است. با این حال، تجزیه و تحلیل در این زمینه بسیار محدود است. در نتیجه، با مطالعه آینده در مورد تأثیر ارتعاش بر PCM، ممکن است BTMS بسیار پیچیده‌تر تولید شود که بر مشکل افزایش دما به دلیل ارتعاش غلبه نموده است.

  • علاقه فزاینده‌­ای به ایجاد مواد تغییر فاز دهنده مبتنی بر زیستی، مانند مواد ساخته شده از اسیدهای چرب یا روغن نباتی، که نتایج امیدوارکننده‌­ای در ذخیره گرمای نهان را نشان می‌­دهد. تأثیر آن برای جهان طبیعی مفید خواهد بود.

  • مطالعات متعدد نشان دادند که سیستم‌های PCM در نهایت از نظر بازده محیطی کارآمدترین هستند زیرا در حین کار به انرژی کمی یا فاقد انرژی نیاز بود. همچنین شایان ذکر است که اگر از PCM با کارایی کمتر (با آنتالپی ذوب و انجماد کمتر) استفاده شود، حجم بیشتری از PCM مورد نیاز است و اثرات زیست محیطی افزایش می‌یابد.

  • علی‌رغم اینکه سیستم PCM میانگین هزینه­‌های سالانه کمتری دارد، هزینه سرمایه گذاری اولیه بیش از چهار برابر گزینه‌­های دیگر است. علاوه بر این، پس از ده سال، کاربرد PCM به تعمیر و نگهداری اضافی نیاز دارد.

  • PCM­ها هنوز به طور محکم در بازار مستقر نشده­‌اند. در نتیجه، با افزایش محبوبیت آن­‌ها ممکن است منجر به کاهش قیمت قابل توجه شود.
  • سیستم‌­های مدیریت حرارتی باتری مبتنی بر PCM مزایای مختلفی را نسبت به راه‌ حل‌­های مرسوم از جمله افزایش بهره‌­وری انرژی، کاهش پیچیدگی سیستم و افزایش عملکرد باتری و طول عمر ارائه می‌­دهند. با این حال، ادغام فناوری‌های مبتنی بر PCM در سیستم‌های مدیریت باتری فعلی و طرح‌های خودرو چالشی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دانلود فایل: مدیریت حرارتی مبتنی بر PCM هیبریدی برای باتری‌های لیتیوم یون: روندها و چالش‌ها
Reference

Khan, Mehwish Mahek, et al. "Hybrid PCM-based thermal management for lithium-ion batteries: Trends and challenges." Journal of Energy Storage 73 (2023): 108775.‏

DOI: https://doi.org/10.1016/j.est.2023.108775  

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم‌­زاده

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است