خانه علمی پژوهشیمقالات افزایش انتقال حرارت در استخر خورشیدی با استفاده از سیالات نانو

افزایش انتقال حرارت در استخر خورشیدی با استفاده از سیالات نانو

توسط رضا زارع
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

هدف این مطالعه توسعه یک تحلیل شبیه‌سازی مبتنی بر دینامیک سیالات محاسباتی(CFD)  از یک استخر خورشیدی برای بررسی ماهیت دو انتشاری دما یا توزیع غلظت نمک است. بنابراین، تشکیل چنین سیستم سه لایه­ای پایدار و همچنین ادغام ذخیره انرژی می­تواند انجام شود. برای این مطالعه شبیه‌سازی، دمای خروجی را برای مواد تغییر فاز دهنده (PCM) و غیر PCM در حالی که دمای ورودی از 300 K تا 340 K در فواصل 20 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده، محاسبه می‌­شود. علاوه بر این، عملکرد استخر خورشیدی با نانو ذرات همراه PCM/non-PCM  اندازه‌گیری می‌شود در حالی که لوله‌ها در یک طرف و طرف مقابل استخر خورشیدی قرار دارند. نتایج نشان داد که وقتی PCM حاوی نانو ذرات وارد می‌شود و ورودی و خروجی لوله در یک سمت استخر خورشیدی حفظ می‌شود، انتقال حرارت بهینه است.

نتیجه‌گیری

در این مطالعه، دمای ورودی از  300 K تا 340 K با مقاطع 20 تغییر نموده و دمای خروجی برای دو مورد یعنی همراه و بدون PCM محاسبه می‌شود. علاوه بر این، در هر مورد، موقعیت لوله تغییر نموده و تغییرات دما جدول­ بندی می­شود.

  • در شرایطی که لوله­ ها در یک سمت نگه داشته می ­شوند، عملکرد استخر خورشیدی با PCM همراه با نانو ذرات به میزان 76 درصد بهتر از استخر خورشیدی با PCM زمانی که دمای ورودی در300 کلوین نگه داشته می­شود. اما زمانی که دمای ورودی340  کلوین افزایش یابد، عملکرد نیز 43.59% افزایش یافته است.
  • در مواردی که لوله ­ها در طرف مقابل قرار می­گیرند، در زمانی که دمای ورودی در300 کلوین نگه داشته شود، عملکرد استخر خورشیدی با PCM همراه با نانو ذرات به میزان 92 درصد بهتر از استخر خورشیدی با PCM است. هنگامی که دمای ورودی به340  کلوین افزایش می­یابد، عملکرد نیز 29.25 درصد افزایش یافته است.

بنابراین، هنگامی که PCM حاوی نانو ذرات وارد می­شود و ورودی و خروجی لوله در یک سمت استخر خورشیدی حفظ می­شود، انتقال حرارت بهینه است.

دانلود فایل : افزایش انتقال حرارت در استخر خورشیدی با استفاده از سیالات نانو

Reference:

Goga, Geetesh, et al. "Heat transfer enhancement in solar pond using nano fluids." Materials Today: Proceedings (2023).‏

https://doi.org/10.1016/j.matpr.2022.12.238  

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم ­زاده

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است