خانه علمی پژوهشیمقالات تضمین عملکرد‌ زیستی سیلیکون با پیوند کئووالانسی به رامنولیپیدها

تضمین عملکرد‌ زیستی سیلیکون با پیوند کئووالانسی به رامنولیپیدها

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

تضمین عملکرد‌ زیستی سیلیکون با پیوند کئووالانسی به رامنولیپیدها: فعالیت آنتی‌بیوفیلم و زیست‌سازگاری

چکیده

تجهیزات پزشکی مبتنی‌بر سیلیکون متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان (PDMS) به طور گسترده در سراسر بدن انسان (مانند استنت‌ها و کاتترهای ادراری، استنت‌ کاتترهای ورید مرکزی) با موفقیت بالینی فوق‌العاده‌ای استفاده می‌شوند. با این وجود، سطوح غیرزیست آن‌ها که مستعد به‌ دام انداختن میکروارگانیسم‌ها هستند، اغلب در بروز عفونت نقش دارند. بهبود خواص ضد میکروبی PDMS با عملکرد سطحی توسط بیوسورفکتانت‌ها برای جلوگیری از عفونت‌های مرتبط، هدف پژوهش‌های مختلفی بوده است، اما مطالعاتی که استفاده بالینی از این سطوح جدید را تقلید ‌نمایند، وجود ندارد. هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد زیستی PDMS عاملدار شده با رامنولیپیدها (RLs)، با استفاده از آزمون‌های انتقالی می‌باشد که ریزمحیط بالینی را بیشتر تقلید می‌‌نمایند. رامنولیپیدها به صورت کئووالانسی به PDMS متصل می‌شوند و سطوح به‌دست‌آمده با ارزیابی اصلاح زاویه تماس، آنالیز ATR-FTIR و تصویربرداری میکروسکوپ نیروی اتمی مشخص می‌شوند. علاوه بر این، از یک محفظه جریان موازی برای ارزیابی فعالیت آنتی‌بیوفیلم استافیلوکوکوس اورئوس در سطوح به‌دست‌آمده در شرایط دینامیکی و خصوصیات آزمایشگاهی با سلول‌های فیبروبلاست پوستی انسان در هر دو سنجش مشخصه‌یابی مستقیم و غیرمستقیم، همراه با یک روش کاشت زیر جلدی درون آزمایشگاهی در مدل خرگوش انتقالی، انجام می‌شود. کاهش 1.2 ورود به سیستم در بیوفیلم استافیلوکوکوس اورئوس پس از 24 ساعت تحت شرایط دینامیکی جریان مشاهده می‌شود. علاوه بر این، PDMS عاملدار، چسبندگی سلول را در تماس مستقیم کاهش می‌دهد، در حالی که از یک پروفایل سازگار با سیتو، در یک روش غیرمستقیم پشتیبانی می‌نماید. کفایت پاسخ بیولوژیکی با پیاده‌سازی بر روی کاشت بافت زیر جلدی در داخل بدن تایید می‌شود. در این پژوهش یک گام مهم به سمت ارزیابی عملکرد زیستی PDMS با عملکرد RLs برداشته شد، که مناسب بودن آن‌ها برای استفاده از تجهیزات پزشکی و پیشگیری از عفونت را تقویت می‌نماید.

 

نتیجه‌گیری

هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد‌ زیستی PDMS با عملکرد RLs با استفاده از آزمون‌های انتقالی می‌باشد که یک ریزمحیط بالینی را تقلید می‌‌نمایند. فعالیت آنتی‌بیوفیلم سطوح ضد میکروبی به دست آمده در یک محفظه جریان موازی ارزیابی شد و کاهش 1.2 واحد ورود به سیستم پس از 24 ساعت تحت شرایط جریان دینامیکی مشاهده شد. مطالعات سازگاری سلولی، کاهش چسبندگی سلولی و عدم وجود رفتار سمیت ‌سلولی را به ترتیب در سنجش مستقیم و غیرمستقیم نشان داد. همچنین سنجش کاشت زیرجلدی در داخل بدن تایید نمودند که پاسخ بافت کافی می‌باشد.

با این کار، گام مهمی به سمت اثبات مفهوم برای استفاده بیشتر از PDMS عملکردی با RLs که قادر به جلوگیری از عفونت‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی است، برداشته می‌شود.

 

دانلود فایل : تضمین عملکرد‌ زیستی سیلیکون با پیوند کئووالانسی به رامنولیپیدها: فعالیت آنتی‌بیوفیلم و زیست‌سازگاری

 

Reference

Dardouri, M., Bettencourt, A., Martin, V., Carvalho, F. A., Colaço, B., Gama, A., ... & Ribeiro, I. A. (2022). Assuring the Biofunctionalization of Silicone Covalently Bonded to Rhamnolipids: Antibiofilm Activity and Biocompatibility. Pharmaceutics14(9), 1836.

https://doi.org/10.3390/pharmaceutics14091836

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است