خانه علمی پژوهشیمقالات پوشش پلی‌سیلوکسان آبدوست با سطحی-غنی‌شده

پوشش پلی‌سیلوکسان آبدوست با سطحی-غنی‌شده

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

پوشش پلی‌سیلوکسان آبدوست با سطحی-غنی‌شده با قابلیت ضد رسوب برتر و چسبندگی قوی به زیرلایه

چکیده

وجود همزمان توانایی ضد رسوب برتر و چسبندگی قوی به زیرلایه جایگزینی معمولی برای پوشش سیلیکونی می‌باشد اما در کاربردهای متعدد بسیار مطلوب است. در این پژوهش، یک پوشش ضد رسوب با سطحی-غنی‌شده متشکل از یک پلی‌اوره پایان‌یافته برپایه-سیلان (SPU)، یک نانوخوشه الیگوسیلوکسان و یک پلی(دی‌متیل‌سیلوکسان) پایان‌یافته با بی‌سیلانول با زنجیره‌های جانبی فلوئوروکربن و پلی(اتیلن گلیکول) را به عنوان یک پلیمر آبدوست واکنشی (RAP) ارائه می‌نماید. نانوخوشه‌های الیگوسیلوکسان می‌توانند SPU انعطاف‌پذیر را به یک شبکه پلیمری سخت متصل نمایند و شبکه پلیمری را به بستر پیوند دهند، در حالی که RAP با انرژی سطح پایین می‌تواند در طول تشکیل پوشش، سطح را غنی‌سازی نماید. چنین پوشش پلی‌سیلوکسانی شفافیت بالا (عبور )، استحکام کششی بالا (تقریبا 12 MPa )، مقاومت به رسوب‌پذیری عالی در برابر پروتئین‌ها و باکتری‌ها و استحکام چسبندگی قوی بر روی لایه‌های مختلف از جمله شیشه، سرامیک، فولاد، تیتانیوم و اپوکسی (3-15 MPa) را نشان می‌دهد. این پژوهش رویکردی جهانی و قابل تنظیم برای طراحی آینده پوشش‌های ضد رسوب در الکترونیک انعطاف‌پذیر، تجهیزات پزشکی و صنایع دریایی ارائه می‌نماید.

نتیجه‌گیری

در این پژوهش ی پوشش شفاف پلی‌سیلوکسانی با عملکرد ضد رسوب برتر و چسبندگی قوی به زیرلایه از طریق شیمی سل-ژل SPU، نانوخوشه الیگوسیلوکسان و RAP آماده ‌شدند. بخش‌های آبدوست با انرژی سطح پایین می‌توانند بر روی سطح خود غنی شوند، در حالی که پیوندهای هیدروژنی قوی و سیلان می‌توانند پایین‌ترین قسمت پوشش را در طول تشکیل فیلم به لایه‌ها متصل نمایند. پوشش به دست آمده دارای مقاومت به رسوب‌پذیری عالی در برابر پروتئین‌ها و باکتری‌ها، شفافیت بالا، استحکام کششی و چسبندگی‌ قوی به زیرلایه است. این پژوهش راهی موثر برای توسعه پوشش‌های ضد رسوب پلی‌سیلوکسان با کارایی بالا را هموار می‌نماید. انتظار می‌رود چنین پوششی در الکترونیک انعطاف‌پذیر، دستگاه‌های نوری قابل کشش، صنایع دریایی، تجهیزات پزشکی و سایر زمینه‌ها کاربرد داشته باشد.

 

دانلود فایل : پوشش پلی‌سیلوکسان آبدوست با سطحی-غنی‌شده با قابلیت ضد رسوب برتر و چسبندگی قوی به زیرلایه

 

Reference

Zhang, Z., Xie, Q., Zhang, G., Ma, C., & Zhang, G. (2023). Surface-Enriched Amphiphilic Polysiloxane Coating with Superior Antifouling Ability and Strong Substrate Adhesion. ACS Applied Polymer Materials5(5), 3524-3533.

https://doi.org/10.1021/acsapm.3c00199

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است