خانه علمی پژوهشیمقالات پلیمرهای هوشمند برای تحویل کنترل شده داروها – مرور مختصر

پلیمرهای هوشمند برای تحویل کنترل شده داروها – مرور مختصر

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

پلیمرهای هوشمند پتانسیل بسیار زیادی در کاربردهای مختلف دارند. به طور خاص، سیستم‌های تحویل داروی پلیمری هوشمند به‌عنوان سیستم‌های تحویل «هوشمند» مورد بررسی قرار گرفته‌اند که می‌توانند در زمان و مکان مناسب، داروهای به دام افتاده را در پاسخ به محرک‌های فیزیولوژیکی خاص آزاد نمایند. این پلیمرها  واکنش غیرخطی به محرک کوچک نشان می‌دهند که منجر به تغییر ماکروسکوپی در ساختار/خواص آنها می‌شود. پاسخ­ها از تورم/انقباض تا فروپاشی بسیار متفاوت است. سنتز پلیمرها و عوامل شبکه‌­ای شدن جدید با زیست سازگاری بیشتر و زیست تخریب پذیری بهتر، کاربردهای فعلی را افزایش و افزایش می­دهد. جذاب ترین ویژگی‌­های پلیمرهای هوشمند ناشی از تطبیق پذیری و حساسیت قابل تنظیم آنهاست. مهمترین نقطه ضعف همه این پلیمرهای حساس به محرک خارجی زمان پاسخ آهسته است. تطبیق پذیری منابع پلیمری و سنتز ترکیبی آنها امکان تنظیم حساسیت پلیمری به محرک معین را در محدوده باریکی فراهم می‌­­سازد. توسعه سیستم های پلیمری هوشمند ممکن است منجر به تحویل دقیق تر و قابل برنامه ریزی دارو شود. در این بررسی، مکانیسم‌های مختلفی را مورد بحث قرار داده شده است که توسط آن‌ها سیستم‌های پلیمری در محل مونتاژ می‌شوند تا تجهیزات کاشته‌شده برای رهاسازی پایدار ماکرومولکول‌های درمانی را تشکیل دهند و کاربردهای مختلف در زمینه تحویل پیشرفته دارو را برجسته می‌­نماید.

نتیجه­‌گیری

با پیشرفت سیستم‌های جدید دارورسانی، سیستم‌های تحویل داروی پلیمری هوشمند پیوندی بین نیاز درمانی و تحویل دارو ایجاد می‌­نمایند. این بررسی ادبیات فعلی را برجسته نموده و اصول و مکانیسم های مواد هوشمند را توصیف می‌­نماید. محرک­‌های مختلفی برای رسیدن به تحویل کنترل شده و مکان خاص دارو استفاده می‌­شود. محدودیت‌های ذاتی این سیستم تحویل دارو زمان پاسخ آهسته است. در حالی‌که چالش­‌های هیجان انگیز زیادی پیش روی این حوزه وجود دارد، تعدادی فرصت برای توسعه سیستم‌­های دارورسانی پلیمری هوشمند وجود دارد. سیستم‌های دارورسانی پلیمری هوشمند طیف وسیعی از کاربردها را دارند و احتمالاً آینده‌ای هیجان‌انگیز خواهند داشت.

دانلود فایل : پلیمرهای هوشمند برای تحویل کنترل شده داروها 

 

Reference

James HP, John R, Alex A, Anoop K. Smart polymers for the controlled delivery of drugs–a concise overview. Acta Pharmaceutica Sinica B. 2014 Apr 1;4(2):120-7.

DOI: 10.1016/j.apsb.2014.02.005.

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است