Sorting by

×
خانه علمی پژوهشیمقالات آماده‌سازی و خواص پوششی سطح PDMS برای ویژگی‌های اصطکاک فوق‌العاده کم

آماده‌سازی و خواص پوششی سطح PDMS برای ویژگی‌های اصطکاک فوق‌العاده کم

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان (PDMS) دارای خواص فیزیکی و شیمیایی عالی و زیست‌سازگاری خوبی می‌باشد. بنابراین، PDMS به طور گسترده در کاربردهای زیست پزشکی استفاده می‌شود. با این حال، انرژی آزاد سطح پایین و آبگریزی سطح PDMS می‌تواند به راحتی منجر به علائم نامطلوب، مانند آسیب بافتی و زخم، در طول درمان پزشکی شود. بنابراین، ساخت یک سطح آبدوست کم اصطکاک بر روی سطح PDMS می‌تواند برای کاهش ناراحتی بیمار مفید باشد و برای گسترش کاربرد PDMS در زمینه کاتترهای پزشکی مداخله‌ای اهمیت زیادی دارد. روش‌های اصلاح سطح موجود مانند پوشش‌های هیدروژل و پیوند شیمیایی از کاستی‌های متعددی از جمله ضخامت غیرقابل کنترل، شکنندگی سطح و استحکام سطح پایین رنج می‌برند. در این پژوهش، سطح آبدوستی با خواص اصطکاک فوق‌العاده کم بر روی سطح PDMS با روش پخت نور فرابنفش (UV) تهیه شد. مونومر آکریل‌آمید(AM) توسط آغازگر نوری برای تشکیل پوشش روی سطح لاستیک سیلیکونی با پلیمریزاسیون درجا القا گردید. زبری سطح پوشش‌های آماده شده با افزودن غلظت‌های مختلف اسید 2-آکریل‌آمیدو-2-متیل‌پروپان‌سولفونیک اسید(AMPS) به محلول مونومر تنظیم و خواص پوشش به طور سیستماتیک مشخص شد. نتایج نشان می‌دهد که زبری و ضخامت پوشش‌های آماده شده با افزایش غلظت AMPS کاهش می‌یابد و پوشش‌های آماده شده دارای خواص آبدوستی خوب و اصطکاک کم می باشند. ضریب اصطکاک(CoF)  در محلول آب دیونیزه 0.0075 کم می‌باشد که 99.7 درصد کمتر از سطح PDMS اصلاح نشده است. علاوه بر این، پوشش با زبری سطح پایین‌تر، خواص اصطکاک بهتری را نشان می‌دهد. نتایج گزارش‌شده در این پژوهش بینش جدیدی در مورد تهیه پوشش‌های آبدوست و کم اصطکاک بر روی سطوح پلیمری ارائه می‌نماید.

 

نتیجه‌گیری

این پژوهش با هدف تهیه یک پوشش آبدوست فوق‌العاده کم اصطکاک با خواص سطحی قابل کنترل انجام می‌شود و نتایج زیر به دست آمده است.

1) پوشش‌های پلی(آکریل‌آمید) و پلی(آکریل‌آمید/2-آکریل‌آمیدو-2-متیل‌پروپان‌سولفونیک اسید) روی سطح PDMS با آکریل‌آمید و 2-آکریل‌آمیدو-2- متیل‌پروپان‌سولفونیک اسید به عنوان مونومر تهیه شدند. استراتژی پوشش استفاده شده ساده و موثر می‌باشد. پوشش آبدوست بسیار کم اصطکاک قوی و پایداری می‌تواند در عرض چند دقیقه بر روی سطح PDMS ساخته شود.

2) زبری سطح و ضخامت پوشش با تغییر غلظت اسید 2-آکریل‌آمیدو-2-متیل‌پروپان‌سولفونیک اسید در محلول مونومر تنظیم می‌شود و غلظت بالاتر 2-آکریل‌آمیدو-2-متیل‌پروپان‌سولفونیک اسید منجر به زبری کمتر میگردد. علاوه بر این، پوشش دارای آبدوستی خوب و بازیابی آبگریزی کم می‌باشد.

3) پوشش دارای خواص اصطکاک کم عالی و ضریب اصطکاک آن در شرایط روانکاری آب کمتر از 0.0075 می‌باشد. این 99.7 درصد کمتر از ضریب اصطکاک PDMS اصلی می‌باشد. این پوشش خواص عالی اصطکاک کم را تحت شرایط کاری مختلف حفظ می‌نماید.

 

دانلود فایل : آماده‌سازی و خواص پوششی سطح PDMS برای ویژگی‌های اصطکاک فوق‌العاده کم

 

 

Reference

Chen, W., Xu, B., Tang, Q., Qian, S., Bian, D., & Li, H. (2023). Preparation and Properties of PDMS Surface Coating for Ultra-Low Friction Characteristics. Langmuir39(41), 14605-14615.

https://doi.org/10.1021/acs.langmuir.3c01846

ترحمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است