خانه علمی پژوهشیمقالات سیستم‌های دارورسانی ادغام‌شده با حسگر زیستی به عنوان مواد جدید برای کاربردهای زیست پزشکی

سیستم‌های دارورسانی ادغام‌شده با حسگر زیستی به عنوان مواد جدید برای کاربردهای زیست پزشکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

سیستم‌های دارورسانی ادغام‌­شده با حسگر زیستی دستگاه‌های نوآورانه‌ای در حوزه سلامت هستند که نظارت مستمر و تجویز دارو را امکان‌پذیر می‌سازند. استفاده از پلیمرهای هوشمند، سیستم های میکروالکترومکانیکی زیستی(BioMEMS) و حسگرهای الکتروشیمیایی به طور گسترده برای این سیستم‌ها، به ویژه برای بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین پیشرفت‌های پزشکی احیاکننده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. اساساً، این فناوری شامل حسگرهایی است که برای تجزیه و تحلیل مداوم مولکول‌های زیستی و به دنبال آن آزادسازی دارو در پاسخ به سیگنال‌های خاص طراحی شده‌اند. از مزایای آن می توان به حساسیت بالا و انتشار سریع دارو اشاره نمود. در این پژوهش، پیشرفت‌های اصلی سیستم‌های دارورسانی یکپارچه با حسگر زیستی به عنوان مواد زیست پزشکی جدید برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مورد بحث قرار می‌گیرد.

نتیجه­‌گیری

سیستم‌های دارورسانی یکپارچه با حسگر زیستی پیشرفت فن‌آوری چند رشته‌ای بوده است که امکان نظارت و تحویل دارو را با دقت فراهم می‌نماید. چندین فناوری در این بررسی برای بیماری‌های مزمن (به عنوان مثال، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی) و پزشکی احیاکننده توضیح داده شده است که نویدبخش درمان شخصی‌ برای موفقیت بالینی است. استاندارد طلایی برای درمان دیابت، حسگرهای زیستی پوشیدنی با ویژگی و حساسیت بهبود یافته و محدودیت تشخیص پایین برای تحویل دقیق، جدای از غلبه بر چالش تحویل خوراکی انسولین است. با توجه به درمان سرطان، استفاده از نانوموتورهای هوشمند با ظرفیت سنجش زیستی و تحویل در سطح سلولی، شیمی درمانی را در کوتاه مدت متحول خواهد نمود. دستگاه‌های پوشیدنی برای دارورسانی داخل وریدی از پیش برنامه‌ریزی‌شده، عوارض جانبی نامطلوب را کاهش می‌دهند، زیرا قرار گرفتن در معرض داروی سیستمیک کمتر می‌شود. اگرچه هزینه هنوز نسبتاً بالا است، مزایای قابل توجهی با استفاده از نظارت مستمر، همراه با تحویل کنترل شده دوز دقیق دارو به هدف گزارش شده است، بنابراین انطباق بالاتر با درمان، همچنین به داروی خاص محل نسبت داده می شود. چالش‌هایی که با حسگرهای زیستی مواجه می‌شوند اندازه کوچک، حساسیت و محدودیت کم تشخیص آن‌ها هستند. با غلبه بر این محدودیت ها، این سیستم یکپارچه امکان استفاده از چندین مواد زیستی هوشمند با منشا آلی و معدنی همراه با داروهایی با خواص فیزیکی و شیمیایی مختلف را در آینده نزدیک برای بهبود تشخیص، درمان و مدیریت بیماری ها را فراهم می‌­نماید.

 

دانلود فایل : سیستم های دارورسانی ادغام‌­شده با حسگر زیستی به عنوان مواد جدید برای کاربردهای زیست پزشکی

 

Reference:

Cicha I, Priefer R, Severino P, Souto EB, Jain S. Biosensor-Integrated Drug Delivery Systems as New Materials for Biomedical Applications. Biomolecules. 2022 Aug 29;12(9):1198.

DOI: 10.3390/biom12091198

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است