خانه علمی پژوهشیمقالات پوشش فوق‌آبگریز PDMS/SiNPs/T-ZnOw با کاهش چسبندگی استرپتوکوک موتانس برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوشش فوق‌آبگریز PDMS/SiNPs/T-ZnOw با کاهش چسبندگی استرپتوکوک موتانس برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

پیشگیری از پوسیدگی دندان عمدتاً بر اساس از بین بردن باکتری پوسیدگی‌زا استرپتوکوک موتانس می‌باشد. پیشگیری از چسبندگی S. mutans از طریق توسعه ساختارهای فیزیکی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش، یک پوشش فوق‌آبگریز PDMS/SiNPs/T-ZnOw (PST) برای استفاده روی دندان گاو با مخلوط کردن پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان (PDMS)، نانوذرات دی اکسید سیلیکون (SiNPs) و whiskers  اکسید روی چهارپایه مانند(TZnOw)  با استفاده از روش‌های محلول  one-pot و اسپری تهیه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که فوق‌آبگریزی و زبری پوشش، تحت تأثیر محتوای PDMS، با اثر ضد چسبندگی بر روی S. mutans همبستگی مثبت دارد. پوشش PST با PDMS، SiNPs و T-ZnOw در نسبت 2.5:1:1 بالاترین زاویه تماس با آب (161)  و بهترین اثر ضد چسبندگی (97.2% در 4 ساعت و 98.1% در 12 ساعت را نشان می‌دهد). خاصیت ضد چسبندگی نسبت به S. mutans به ساختار سوزنی مانند آن نسبت داده می‌شود و آزمایش لکه‌گذاری زنده-مرده بیوفیلم نشان می‌دهد که پوشش هیچ اثر باکتری‌کشی ندارد. علاوه بر این، پوشش دوام و زیست‌سازگاری مطلوبی را از خود نشان می‌دهد و پایه‌ای محکم برای کاربرد در حفره دهان انسان فراهم می‌نماید. بنابراین، این پژوهش یک روش موثر برای پیشگیری از پوسیدگی را ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در این پژوهش، یک پوشش PST قابل اسپری برای پوسیدگی دندان با استفاده از روش محلول one-pot ساده و سازگار با محیط‌زیست با موفقیت تهیه می‌شود. ترشوندگی، دوام، ریزساختار، خواص ضد چسبندگی، خواص باکتری‌کشی و سمیت سلولی پوشش‌ها به طور سیستماتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج اصلی به شرح زیر است:

(1) تست ترشوندگی نشان می‌دهد که پوشش PST2.5 دارای WCA بالای161.7  وRA 180  می‌باشد و ترشوندگی مشابه پای مارمولک را نشان می‌دهد. همراه با ریزساختار آن، فوق‌آبگریز بودن آن را می‌توان با مدل Wenzel توضیح داد.

(2) پوشش PST2.5 خواص فوق ‌آبگریز پایدار را پس از اصطکاک خطی و پیری حرارتی حفظ می‌نماید که نشان‌دهنده دوام خوب آن است.

(3) خصوصیات میکروسکوپی نشان می‌دهد که T-ZnOw و SiNPs در PDMS در پوشش PST2.5 محصور شدند تا یک ساختار میکرو-نانو سوزنی شکل‌ به‌وجود آورند.

(4) آزمایش ضد باکتری نشان می‌دهد که پوشش PST2.5 دارای خواص چسبندگی ضد باکتریایی کارآمد و طولانی مدت است (کاهش چسبندگی باکتری 97.2% در  4ساعت و 98.1% در 12 ساعت). پوشش PST2.5 هیچ اثر کشنده‌ای روی باکتری‌ها ندارد، بنابراین اعتقاد بر این است که خواص چسبندگی ضد باکتریایی آن از ساختار میکرو-نانو سوزنی شکل گرفته شده است.

(5) آزمایش‌های سمیت سلولی نشان می‌دهد که پوشش PST2.5 دارای سمیت سلولی کم یا بدون سلول‌های L929 و 3T3 می‌باشد.

(6) به طور کلی، پوشش PST2.5 یک ماده فوق‌آبگریز امیدوارکننده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان با فوق‌آبگریزی بالا، چسبندگی ضد باکتری کارآمد و طولانی مدت، بدون اثر باکتری‌کشی و زیست‌سازگاری خوب در شرایط آزمایشگاهی می‌باشد.

دانلود فایل : پوشش فوق‌آبگریز PDMS/SiNPs/T-ZnOw با کاهش چسبندگی استرپتوکوک موتانس برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

Reference

Zhou, X., Luo, Y., Tong, X., Zhu, L., Wu, Y., Lin, J., ... & Ma, J. (2023). Superhydrophobic PDMS/SiNPs/T-ZnOw coating with reduced adhesion of Streptococcus mutans for dental caries prevention. Ceramics International49(4), 6228-6237.

https://doi.org/10.1016/j.ceramint.2022.10.271
ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است