Sorting by

×
خانه علمی پژوهشیمقالات سنجش مبتنی‌بر حسگر پوشیدنی

سنجش مبتنی‌بر حسگر پوشیدنی

توسط منیره جوادی
0 نظرات
مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

 

سنجش مبتنی‌بر حسگر پوشیدنی با قرار گرفتن در معرض محیط‌زیست و اثرات بهداشتی مرتبط
چکیده

پیشرفت‌های اخیر در فناوری حسگر، توسعه و استفاده از حسگرهای شخصی‌سازی‌شده را در پایش عوامل محیطی و اثرات بهداشتی مرتبط تسهیل نموده است. هیچ مطالعه‌­ای پیشرفت تحقیقاتی را در بررسی پاسخ‌­های بهداشتی مبتنی­ بر جمعیت به قرار گرفتن در معرض محیطی از طریق حسگرها/ابزارهای قابل حمل بررسی نموده است. هدف این مطالعه مروری بر مطالعاتی است که از حسگرهای قابل حمل برای اندازه‌گیری عوامل محیطی و پاسخ‌های بهداشتی در حین بررسی اثرات محیطی بر سلامت استفاده می‌نمایند. با بررسی مطالعات قبلی با استفاده از دو پایگاه داده اصلی انگلیسی(Web of Science و PubMed )، 24 مطالعه واجد شرایط از 16751 مطالعات ثبت شده وارد تجزیه و تحلیل شدند. این 24 مطالعه شامل 5 مورد در مورد عوامل فیزیکی، 19 مورد در مورد عوامل شیمیایی و هیچ مطالعه در مورد عوامل بیولوژیکی نبود. نتایج نشان می‌دهد که ذرات بیشترین عامل محیطی در بین تمامی عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده و پس از آن کل ترکیبات آلی فرار (TVOC) و مونوکسید­کربن(CO) قرار دارند. ضربان قلب و تغییرپذیری ضربان قلب مهمترین شاخص‌­های سلامتی در بین تمام پیامدهای قلبی ریوی و پس از آن عملکرد تنفسی بودند. این مطالعات عمدتا دارای حجم نمونه کمتر از 100 شرکت‌کننده و دوره مطالعه کمتر از یک هفته به دلیل چالش‌های موجود در دسترسی به سنسورهای پوشیدنی کم‌هزینه، کوچک و سبک بودند. این بررسی مطالعات آینده سلامت محیط­زیست مبتنی بر حسگر را در مورد طراحی پروژه و انتخاب حسگر راهنمایی می‌نماید.

نتیجه‌گیری

این مقاله تعداد فزاینده مطالعات موردی را با استفاده از حسگرها/ابزارهای قابل حمل برای اندازه‌گیری عوامل محیطی و اثرات بهداشتی مرتبط در مطالعات موضوع انسانی بررسی می‌نماید. با بررسی کامل مطالعات، 24 مطالعه واجد شرایط وارد و ترکیب شدند. نتایج نشان می‌دهد که ذرات بیشترین عامل محیطی در بین تمامی عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده و پس از آن TVOC و CO قرار دارند. این مطالعات عمدتا دارای حجم نمونه کمتر از 100 شرکت‌کننده و دوره مطالعه کمتر از یک هفته به دلیل چالش‌های موجود در دسترسی به حسگرهای پوشیدنی کم‌هزینه، کوچک و سبک بودند. مطالعات آتی ممکن است از جنبه های زیر بهره مند شوند:

(1) ساخت تجهیزات پوشیدنی کم هزینه، کوچک و سبک که می توانند چندین فاکتور محیطی یا شاخص­‌های سلامت را با استفاده از حسگرهای مختلف شناسایی نمایند. (2) توسعه روش‌های ارزیابی کیفی (QA) و کنترل کیفی (QC) ویژه مطالعات موضوع انسانی که از حسگرهای عظیم استفاده می‌نمایند. و (3) تجاری­‌سازی و استفاده از حسگرهای پوشیدنی که در پنج سال گذشته در چنین مطالعاتی با موضوع انسانی توسعه یافته­‌اند. با پیشرفت در توسعه حسگرها، سنسورهای پوشیدنی کم هزینه، با دقت بالا و با دوام بیشتر می توانند برای مطالعات بهداشت محیطی در مقیاس بزرگ استفاده شوند. این بررسی مطالعات آینده سلامت محیط­زیست مبتنی بر حسگر را در مورد طراحی پروژه و انتخاب حسگر راهنمایی می­‌نماید.

دانلود فایل : سنجش مبتنی­‌بر حسگر پوشیدنی با قرار گرفتن در معرض  محیط­‌زیست و اثرات بهداشتی مرتبط

 

Reference:

Lin X, Luo J, Liao M, Su Y, Lv M, Li Q, Xiao S, Xiang J. Wearable Sensor-Based Monitoring of Environmental Exposures and the Associated Health Effects: A Review. Biosensors. 2022 Dec 6;12(12):1131.

DOI: 10.3390/bios12121131

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است