خانه علمی پژوهشیمقالات ارزیابی نانوکامپوزیت هیدروکسی آپاتیت جایگزین پلی وینیل الکل

ارزیابی نانوکامپوزیت هیدروکسی آپاتیت جایگزین پلی وینیل الکل

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

ارزیابی نانوکامپوزیت هیدروکسی آپاتیت جایگزین پلی وینیل الکل/ کبالت به‌عنوان پانسمان زخم بالقوه برای زخم پای دیابتی
چکیده

زخم پای دیابتی (DFUs) ناشی از دیابت مستعد ابتلا به عفونت‌های جدی و مداوم است. اگر به درستی درمان نشود، باعث نکروز بافتی یا سپتی سمی ناشی از آمبولی عروق خونی محیطی می­‌شود. بنابراین، تسریع در بهبود زخم و کاهش خطر عفونت باکتریایی در بیماران چالش جدی است. در عمل بالینی، DFU ها بیشتر از پانسمان هیدروژل برای پوشاندن سطح ناحیه بریده شده به عنوان درمان کمکی استفاده می‌نمایند. پلی­‌وینیل الکل (PVA) پلیمر هیدروژل آبدوست است که به­‌طور گسترده در پانسمان­‌ها، دارورسانی و کاربردهای پزشکی استفاده می‌شود. با این حال، به دلیل زیست فعالی ضعیف و توانایی ضد باکتریایی آن، منجر به کاربرد محدود شده است. افزودن پرکننده روشی مفید برای افزایش زیست سازگاری PVA است. در  این روش تحقیق، پودر هیدروکسی آپاتیت جایگزین شده با کبالت (CoHA) با روش نهش الکتروشیمیایی تهیه شد. نانوکامپوزیت PVA و PVA-CoHA به روش ریخته‌گری با حلال تهیه گردید. زیست فعالی PVA و کامپوزیت با غوطه ور شدن در مایع شبیه سازی شده بدن به مدت 7 روز ارزیابی شد. علاوه‌­بر این، از سلول های L929 و E. coli برای ارزیابی سمیت سلولی و تست­‌های ضد باکتریایی نانوکامپوزیت PVA و PVA-CoHA استفاده شد. نتایج نشان می­‌دهد که افزودن CoHA خواص مکانیکی و فعالیت بیولوژیکی PVA را افزایش می‌دهد. ارزیابی زیست سازگاری نشان داد که سمیت سلولی قابل توجهی برای کامپوزیت PVA-CoHA وجود ندارد. علاوه بر این، مقدار اندکی از یون کبالت از نانوکامپوزیت در دوره کشت سلولی به محیط کشت آزاد شد و رشد سلولی را افزایش داد. افزودن CoHA همچنین تایید نمود که می­تواند از رشد E. coli جلوگیری نمود. کامپوزیت    PVA-CoHA ممکن است کاربردهای بالقوه­ای در ترمیم ترومای دیابتی و پانسمان زخم داشته باشد.

نتیجه‌‎‌­گیری

در این پژوهش، غشاهای نانوکامپوزیت PVA-CoHA رفتار تورمی، ضد باکتریایی و زیست فعالی خوبی از خود نشان می‌دهند. در عین حال، افزایش کشش پذیری PVA باعث کاهش آسیب ناشی از پانسمان هنگام کشیدن می‌­شود. انتظار می­‌رود که انتشار یون کبالت در PVA-CoHA عفونت زخم را کاهش دهد و آسیب ناشی از اتصال بافت اپیتلیال را کاهش دهد، مایع بافت بد را از طریق تورم عالی تخلیه نمود و زخم را مرطوب نگه دارد تا بهبودی ایجاد نماید. نتایج از این پژوهش حمایت نموده که افزودن CoHA برای فعالیت بیولوژیکی و خواص ضد التهابی غشاء بسیار مؤثر است. بر اساس موارد فوق، غشای کامپوزیت PVA-CoHA بیان شده در این مقاله می­تواند انتخاب بالقوه برای پانسمان های ترومای دیابتی باشد. در آینده، پژوهش عملکرد غشای کامپوزیت PVA-CoHA بر روی مدل‌های حیوانی زخم دیابتی ادامه  خواهد داشت.

دانلود فایل : ارزیابی نانوکامپوزیت هیدروکسی آپاتیت جایگزین پلی وینیل الکل/ کبالت به­عنوان پانسمان زخم بالقوه برای زخم پای دیابتی

 

Reference

Lin WC, Tang CM. Evaluation of polyvinyl alcohol/cobalt substituted hydroxyapatite nanocomposite as a potential wound dressing for diabetic foot ulcers. International journal of molecular sciences. 2020 Nov 22;21(22):8831.

DOI: 10.3390/ijms21228831

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است