خانه علمی پژوهشیمقالات کاتتر مبتنی‌بر اسفنج PDMS با تزریق مایع عملکردی با خواص ضد ترومبوز، ضد باکتری و ضد التهاب

کاتتر مبتنی‌بر اسفنج PDMS با تزریق مایع عملکردی با خواص ضد ترومبوز، ضد باکتری و ضد التهاب

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : 

چکیده

استراتژی سطحی کاتتر با تزریق مایع عملکردی اخیراً توجه فزاینده‌ای را برای انتقال خون با عملکرد قابل توجه ضد رسوب زیستی به خود جلب نموده است. با این وجود، ساخت ساختار متخلخل در داخل یک کاتتر با قابلیت موثر قفل کردن مایع عملکردی بسیار چالش برانگیز است. در این تحقیق، از تکنیک قالب استوانه‌ای مرکزی و قالب‌های ذرات کلرید سدیم برای ایجاد یک کاتتر مبتنی‌بر اسفنج PDMS استفاده شد که یک مایع عملکردی پایدار را ذخیره می‌نماید. کاتتر مبتنی‌بر اسفنج PDMS با تزریق مایع چند منظوره نه تنها می‌تواند مقاومت باکتریایی، نفوذ کمتر ماکروفاژها، واکنش التهابی خفیف‌تر را نشان دهد، بلکه می‌تواند از چسبندگی و فعال شدن پلاکت جلوگیری نماید و ترومبوز را در داخل بدن حتی در برش‌های زیاد کاهش دهد. بنابراین، این ویژگی‌های مطلوب کاربردهای عملی آینده‌نگر را به همراه خواهد داشت و به عنوان نقطه‌ای در توسعه تجهیزات زیست‌پزشکی عمل می‌نماید.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، در این تحقیق کاتتر اسفنجی PDMS تزریقی با مایع عملکردی را با خواص ضد ترومبوز، ضد باکتری و ضد التهاب ساخته‌ شده است. مدل‌سازی نظری و آزمایش‌های پایداری سیستم FLC را نشان می‌دهد که با طراحی سطحی میل ترکیبی مایع عملکردی به اسفنج PDMS به دست می‌آید و مایع عملکردی می‌تواند در داخل اسفنج متخلخل PDMS توزیع شود. در همین حال، لغزنده بودن منحصر به فرد مایع عملکردی نه تنها به FLC اجازه می‌دهد تا در برابر باکتری مقاوم باشد، بلکه نفوذ ماکروفاژها را نیز کاهش می‌دهد، که پاسخ التهابی را خفیف‌تر می‌نماید. از آن‌جایی که اسفنج PDMS فضایی را برای قفل کردن مایع عملکردی با پایداری عالی فراهم می‌نماید، ترومبوز را حتی در برش زیاد در داخل بدن به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. ما معتقدیم که استراتژی کاتتر اسفنجی PDMS تزریقی مایع عملکردی می‌تواند جایگزین مناسب و کاربردی برای عوارض تجهیزات زیست پزشکی ساکن در تماس با خون در کاربردهای بالینی باشد.

 

دانلود فایل : کاتتر مبتنی‌بر اسفنج PDMS با تزریق مایع عملکردی با خواص ضد ترومبوز، ضد باکتری و ضد التهاب

reference :1.Wu, F., Xu, J., Wang, Z., Jiang, J., Liu, Y., Zhang, N., ... & Li, J. (2023). Functional liquid-infused PDMS sponge-based catheter with antithrombosis, antibacteria, and anti-inflammatory properties. Colloids and Surfaces B: Biointerfaces, 224, 113208.

https://doi.org/10.1016/j.colsurfb.2023.113208
ترجمه و ویرایش : جواد برزوئی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است