خانه خبراخبار علمی پژوهشی مرکبات جانشین پلاستیک می شود

مرکبات جانشین پلاستیک می شود

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

یکی از مهمترین موضوعات در صنایع غذایی، نحوه بسته بندی آن ها به نوعی است که بتوان آن ها را برای مدت زمان بیشتری بدون تاثیر منفی، نگهداری کرد. در حال حاضر بسته‌بندی های پلاستیکی اصلی ترین گزینه در این حوزه محسوب می شوند اما مطالعات جدید محققان نشان می دهد پوست مرکباتی مانند پرتقال قابلیت جایگزینی با این مواد پلاستیکی را دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان در تلاش برای پاسخ به این سوال هستند که آیا یک پوست مرکبات می تواند کلید تازه نگه داشتن غذا برای مدت طولانی تری باشد؟ این موضوع به دلیل آسیب های جدی مواد پلاستیکی به محیط زیست دارای اهمیت بسیار زیادی است و به همین دلیل تیمی از دانشمندان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه دولتی کامپیناس با همکاری موسسه فناوری صنایع غذایی در سائوپائولو ماده ای ساخته اند که از لیمونن موجود در پوست مرکبات و کیتوزان، ماده ای که از اسکلت بیرونی سخت پوستان به دست می آید، تولید شده است.

رونیریک پیولی ویرا، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه کامپیناس در این رابطه می گوید: ما در تحقیقات خود بر لیمونن تمرکز کردیم زیرا برزیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان پرتقال در جهان است و سائوپائولو پیشرو در تولید این محصول محسوب می شود.

این ماده جدید که توسط محققان برزیلی طراحی شده، مشتقی از لیمونن  موجود در پوست مرکبات ترکیب شده با کیتوزان، پلیمری زیستی از اسکلت بیرونی سخت پوستان است. با این حال، علی رغم خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی امیدوارکننده لیمونن، فرار بودن آن چالش هایی را برای کاربرد های بسته بندی مواد غذایی ایجاد می کند. با توجه به این محدودیت، محققان از پلی لیمونن یکی از مشتقات لیمونن که به دلیل پایداری آن معروف است، استفاده کردند.

دکتر ویرا در این رابطه توضیح می دهد: برای حل این مشکل، ما به ایده استفاده از پلی  لیمونن  رسیدیم که فرار نبوده  از آن مهم تر  ناپایدار نیست. از سوی دیگر کیتوزان به دلیل منشاء طبیعی و خواص محافظتی آن به عنوان ماده پایه انتخاب شد. محققان فرض کردند این ترکیب منجر به  تولید یک ماده با ویژگی ‌های زیست فعال برتر می ‌شود.

گفتنی است مطالعات آزمایشگاهی انجام شده در این رابطه شامل مقایسه نسبت ‌های مختلف لیمونن و پلی لیمونن مخلوط با کیتوزان، با توجه به ناسازگاری ذاتی آن ها بود. پژوهشگران در این مطالعات از پلیمریزاسیون با استفاده از یک ترکیب قطبی برای افزایش انسجام مخلوط استفاده کرده و تجزیه و تحلیل مواد حاصل از این ترکیبات، نتایج مطلوبی را نشان داد.

دکتر ویرا در ادامه توضیحاتش اضافه کرد: لایه‌های حاوی افزودنی پلی لیمونن نسبت به مواد حاوی لیمونن، به ویژه از نظر فعالیت آنتی ‌اکسیدانی، که تقریباً دو برابر قوی ‌تر بود، بهتر عمل کردند. علاوه بر ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی، این ماده همچنین پتانسیل مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش را از خود نشان داد که در بسته بندی مواد غذایی دارای اهمیت زیادی است.

در خاتمه گفتنی است با وجود یافته‌ های امیدوار کننده، این ماده هنوز برای ورود به بازار تجاری آماده نبوده  و چالش‌ هایی در مقیاس ‌بندی تولید پلاستیک مبتنی بر کیتوزان و بهینه‌سازی فرآیند تولید پلی لیمونن  وجود دارد که باید حل شوند. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Food Packaging and Shelf Life منتشر شده است.

 

منبع : sinapress

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است