خانه علمی پژوهشیمقالات غشاهای الکتروریسی شده چندلایه‌ای نامتقارن و سازه‌های حاوی یاخته: دو راهبرد برای شتاب دهی التیام زخم‌های پوست

غشاهای الکتروریسی شده چندلایه‌ای نامتقارن و سازه‌های حاوی یاخته: دو راهبرد برای شتاب دهی التیام زخم‌های پوست

توسط منیره جوادی
0 نظرات

چکیده

التیام زخم فرآیند پیچیده‌­ای بوده و در برخی موارد همراه با التهاب مداوم، اختلال عملکرد یاخته و اختلال در رگ‌زایی است که به افت کیفیت درمان منجر می‌­شود. استفاده از آنتی‌­بیوتیک‌­ها، پانسمان‌­ها و استفاده از جایگزین‌­های پوستی از روش­‌های مرسوم درمان زخم به‌­شمار می‌­روند. با وجود تمام تلاش‌­هایی که تاکنون انجام شده است، در حال حاضر پانسمان­‌های زخم موجود هنوز قابلیت بازیابی کامل تمام ویژگی­‌های ساختاری و عملکردی پوست را ندارند. از این رو، استفاده از غشاهای نامتقارن با قابلیت تقلید ساختار و عملکرد چندلایه پوست انسان، به­‌عنوان سازه‌­های کاراتر در تسهیل التیام زخم و همچنین مهندسی بافت پوست مورد توجه قرار گرفته است. وارونگی­‌های فاز تر یا خشک­‌تر، به کمک کربن دی اکسید ابربحرانی (scCO2) و الکتروریسی الیاف پلیمری از روش‌­های تولید این نوع از غشاهای چندلایه است. در این میان، مطالعات زیادی درباره روش الکتروریسی به‌­دلیل سهولت و تنوع، امکان استفاده از پلیمرهای مختلف و ساخت پانسمان­‌های متناسب با ساختار ویژه هر لایه از پوست انجام شده است. نسل دیگر روش­‌های درمانی در حال ظهور برپایه بارگذاری یاخته‌­های دارای قابلیت بالقوه التیام زخم در ساختارهای الکتروریسی شده بوده که نتایج نویدبخشی داشته است. در بخش نخست این مقاله، پژوهش‌­های انجام شده درباره پلیمرهای استفاده شده در سازه‌­های نامتقارن گردآوری شده و سپس سازه‌­های الکتروریسی شده حاوی یاخته­‌ای ویژه مرور شده است. بدیهی است، آشنایی با عملکرد پلیمرها و آخرین روش‌­های درمانی برای التیام زخم می­تواند برای التیام زخم، پژوهشگران این عرصه لازم و یاری دهنده باشد.

نتیجه گیری

ضایعات پوستی حاد و مزمن از مشکلات اساسی در حوزه سلامت در سراسر جهان است. در این زمینه، غشاهای الکتروریسی شده نامتقارن به‌ عنوان پانسمان‌­های نویدبخش برای زخم‌­ها توسعه یافته‌­اند. این ساختارها به‌­طور معمول از دو لایه مختلف تشکیل شده­‌اند. یک لایه اپیدرم مانند با ساختار متراکم که حفاظت و پایداری مکانیکی ایجاد می­کند. لایه دیگر درم مانند با ساختار سست و متخلخل که مهاجرت و تکثیر یاخته و رگ‌ زایی را تحریک می­کند و موجب تبادل گاز و مایع می‌­شود. افزون‌­بر این، ساختار نانوالیافی غشاهای نامتقارن الکتروریسی شده شباهت زیادی به شبکه سه بعدی به هم پیوسته ECM و ساختار الیافی کلاژن پوست طبیعی دارد. رویکرد نوین دیگر در مهندسی بافت پوست، بارگذاری یاخته در سازه‌­های الکتروریسی شده و استفاده از نقش بنیادی آن در تشکیل بافت و شتاب‌­دهی به ترمیم ضایعات پوستی است. در این مقاله ، قابلیت بالقوه غشاهای نامتقارن و سازه های الکتروریسی شده بارگذاری شده با یاخته برای استفاده به‌­عنوان پانسمان زخم بررسی شد. این ساختارها با توجه به قابلیت‌هایی که در بررسی‌­های آزمایشگاهی نشان داده­‌اند، می‌­توانند جایگزین مناسبی برای پانسمان‌­های تجاری باشند. در کار حاضر تلاش شد تا نتایج پژوهش‌­های اخیر در زمینه طراحی سازه‌­های مختلف گردآوری شود و مجموعه مفیدی برای پژوهشگران در این زمینه فراهم آید. تغییر پیکربندی لایه‌­های استفاده شده، طراحی سازه‌­های چندلایه‌­ای حاوی یاخته‌­های مختلف در لایه‌­های آن و ساخت سازه‌های حساس به محرک می‌­تواند از جمله پژوهش­‌های آتی باشند.

 

دانلود فایل : غشاهای الکتروریسی شده چندلایه‌ای نامتقارن و سازه‌های حاوی یاخته

 

 

Reference

Kavosh Tehrani F, Sheikhi M, Rafiemanzelat F. Electrospun Asymmetric Multilayer Membranes and Cell-Incorporated Constructs: Two Strategies to Accelerate Skin Wound Healing. Basparesh. 2023 May 22;13(1):53-64.

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است