خانه خبر لزوم حذف پلاستیک از زباله

لزوم حذف پلاستیک از زباله

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

لزوم حذف پلاستیک از زباله با روش های الهام گرفته از طبیعت

یک پژوهشگر، استفاده از روش های نوین و الهام گرفته از طبیعت برای حذف پلاستیک ها و پاک سازی محیط زیست را سالم ترین راه برای حل مشکل زباله و معضلات زیست محیطی دانست.

تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن پلاستیک در جهان

حامد کیومرثی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالانه حجم زیادی پلاستیک در دنیا تولید می شود، اظهار کرد: شاید اعلام آمار بسیار دقیق سخت باشد، اما طبق منابع موجود سالانه حدود ۳۸۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حجم بالای تولید پلاستیک مشکلات زیست محیطی بسیاری را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: از جمله تهدیدات زیست محیطی پلاستیک می توان به آلودگی دریاها، جنگل ها و صحراها، آسیب به برخی حیوانات و انقراض نسل برخی از موجودات و همچنین بروز سوانح مختلف در اثر برخورد زباله های پلاستیکی با وسایل نقلیه شخصی و عمومی اشاره کرد.

تفکیک از مبدا با محور پلاستیک، اولین قدم در حذف پلاستیک ها

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان استفاده از روش های نوین دوستدار طبیعت برای حذف پلاستیک ها و پاک سازی محیط زیست را سالم ترین راه برای حل مشکل زباله و معضلات زیست محیطی دانست و تصریح کرد: تفکیک از مبدا با محور پلاستیک روشی کارآمد و اولین قدم در حذف پلاستیک ها است و بعد باید راهکاری برای حذف صحیح پلاستیک ها داشت.

کیومرثی ادامه داد: در کنار روش های موجود، استفاده از روش های الهام گرفته از طبیعت شاید راهکاری موثر برای معضل تولید پلاستیک باشد؛ برای مثال لاروهای سوسک زوفوباس موریو می توانند به ما در این امر کمک کنند. این موجودات بسیار بزرگ تر از حشرات دیگر در خانواده حشرات مشابه هستند و به همین علت اَبَرکرم نامیده می شوند. کرم های ‌میل‌ورم و کرم های موم‌خوار نیز می توانند در تجزیه و خوردن پلاستیک نقش مثبتی ایفا کنند.

اثر کرم موم خوار در تجزیه پلی اتیلن

وی با اشاره به کشف اتفاقی اثر کرم موم خوار در تجزیه پلی اتیلن به عنوان یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در دنیا توسط محققین اروپایی، عنوان کرد: استفاده مستقیم از کرم ها ممکن است مشکلات زیستی به همراه داشته باشد، زیرا این کرم ها آفت زنبورداری به شمار می آیند و علاوه بر این عمل موثر این کرم ها بسیار زمان بر خواهد بود و شاید بدین دلیل روش موفق و قابل توصیه ای نباشد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان بیان کرد: شناسایی و استفاده از آنزیم هایی که توسط این موجودات تولید می شود بهترین راهکار ممکن است. علاوه بر این نوعی باکتری در دستگاه گوارش گاو مشاهده شده که می تواند پلی استر را هضم کند.

وی خاطرنشان کرد: محققان یک باکتری را کشف کردند که با آنزیم‌هایش پلاستیک‌های PET را در مدت کوتاهی تجزیه می‌کرد. اخیرا نیز نسخه مهندسی شده از این آنزیم‌ها به نام «PETase» عملکرد آنزیم‌های این باکتری را سریع‌تر می نماید و افزایش عملکرد این باکتری ها نیز در دستور کار بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیاست.

کیومرثی با تاکید بر لزوم تقویت جایگاه مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه محیط زیست، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما هم مشکلات زیادی در ارتباط با حذف پلاستیک ها از طبیعت وجود دارد و امید است با استفاده از روش های نوین علمی و با مشارکت شرکت های دانش بنیان قدم های کاربردی تری در این زمینه برداشته شود.

 

منبع : ایسنا 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است