خانه خبراخبار علمی پژوهشی تغییرات اقلیمی: تهدیدی بر سلامت همگان

تغییرات اقلیمی: تهدیدی بر سلامت همگان

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

 تغییرات اقلیمی: تهدیدی بر سلامت همگان – فناوری چگونه می‌تواند به کمک بشر بیاید؟

  • تغییرات آب و هوایی قابلیت این را دارد که بر سلامت همگان تأثیر بگذارد. هر درجه سلسیوس گرمای جهان می تواند تأثیر مخربی بر سلامت جهانی داشته باشد.

  • تحقیقات نشان دهنده این است که خطرات اقلیمی، مانند گرم شدن هوا و بارندگی، بیش از نیمی از بیماری های عفونی شناخته شده انسان را تشدید کرده است.

  • ما می‌توانیم روی فناوری دیجیتال سرمایه‌گذاری نماییم تا به ما در ردیابی و واکنش به افزایش بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا کمک نماید، که موجب کمک به ما در محافظت از سلامت جوامع در سراسر جهان می‌گردد.

در چند سال گذشته، به طور فزاینده ای مشخص شده که تغییرات آب و هوایی این قابلیت را دارد که به شدت بر سلامت همگان در سراسر جهان تأثیر بگذارد. یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ما درک بهتر این تهدید رو به رشد خواهد بود تا بتوانیم به محافظت از سلامت انسان کمک نماییم.

تغییرات آب و هوایی، خطرِ ناامنی غذایی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش می‌دهد

به گزارش لنست کانت داون، نشریه‌ای سالانه که توسط ولکام پشتیبانی می‌شود، امسال به این یافته پی برده شد که تغییرات آب و هوایی، خطرِ ناامنی غذایی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش می‌دهد. این نشریه گزارش کرده است که مرگ و میر ناشی از گرما طی دو دهه گذشته دو سوم افزایش یافته است. تأثیرات گرمای شدید بر سلامتی ممکن است شرایط بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را تشدید نموده، فرد دچار گرمازدگی شده و به سلامت روان آسیب رساند.

دمای هوا در سال 2022 در جهان رکورد را شکست. بریتانیا در ماه ژوئیه به 40 درجه سانتیگراد رسید و در بخش‌هایی از اروپا، پاکستان و چین مقادیر جدیدی برای بالاترین مقدار دما مشاهده شد. رویدادهای شدید اقلیمی از جمله سیل در پاکستان، آتش سوزی جنگل‌ها در کالیفرنیا و خشکسالی در شاخ آفریقا رخ داد.

این دماهای شدید چیزی را که زمانی یک ایده انتزاعی یا نظری از تغییرات اقلیمی بود، به درون خانه‌ها و برای بسیاری از مردم در واقعیت به‌وجود آورد. بدین شکل افزایش هر درجه سلسیوس در سراسر جهان به یک پیامد سلامت مخرب بالقوه بدل می‌شود.

قرار گرفتن مادران در معرض گرمای زیاد منجر به افزایش نگران کننده ضربان قلب جنین

یک مثال، تأثیر استرس گرمایی بر جنین زنان بارداری است که در دمای بالا کار می‌کنند. تحقیقات منتشر شده در ماه گذشته که بر روی 92 کشاورز در گامبیا انجام شد، نشان داد که قرار گرفتن مادران در معرض گرمای زیاد در حین کشاورزی منجر به افزایش نگران کننده ضربان قلب جنین و کاهش جریان خون به جفت می‌شود. مطالعه دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن (LSHTM) که توسط ولکام تأمین مالی شده است، نشان داد که به ازای هر درجه سلسیوس افزایش تنش شدید گرمایی، 17% افزایش صدمه به جنین وجود دارد.

چشم‌انداز ما، جهانی است که در آن از فروپاشی فاجعه بار اقلیمی طوری جلوگیری گردد که به سلامت انسان اجازه دهد به اوج رسد. با حمایت از تحقیقات بیشتر در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان، می‌توانیم از شواهد برای شناسایی شکاف‌هایی که ممکن است برای محصولات و راه‌حل‌های نوآورانه مورد نیاز باشند استفاده نموده و از تغییر حمایت نماییم. به عنوان بخشی از آن، در ماه فوریه فراخوان بودجه‌ای را جهت حمایت از تحقیقاتی که شواهدی در مورد اثر تغییرات آب و هوایی بر سلامتی در سطح محلی و ملی ایجاد می‌نماید، راه اندازی خواهیم نمود.

ردیابی اثرات بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا

شواهد اخیر نشان می‌دهد که خطرات اقلیمی، مانند گرم شدن هوا و بارندگی، بیش از نیمی از بیماری‌های عفونی شناخته شده انسان را تشدید نموده است.

گرم شدن دما، محیط‌های جدیدی را برای ناقلین بیماری بسیار مناسبند ایجاد می‌نمایند، مانند پشه‌هایی که می‌توانند مالاریا، تب استخوان شکن و زیکا را گسترش دهند؛ همین طور کنه که می‌تواند بیماری لایم را پخش کند. در صورت ادامه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح فعلی، تا پایان قرن، نزدیک به 8.4 میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به تب استخوان شکن (یا همان تب دِنگی) و مالاریا قرار خواهند گرفت.

موارد ابتلا به مالاریا و تب دنگی در ارتفاعات آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، که قبلاً وجود نداشت، گزارش شده است. همچنین اکنون شاهد انتقال محلی تب دنگی در اروپا هستیم که تا 20 سال پیش غیرقابل تصور بود.

استفاده از فناوری دیجیتال برای مبارزه با بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا

فناوری دیجیتال نقش مهمی در پاسخ به این تهدیدات نوظهور دارد. سیستم‌های هشدار اولیه برای بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا می‌توانند تصمیم‌گیری بهداشت عمومی مبتنی بر علائم را آگاه سازند. بهبود توانایی ما برای پیش بینی زمان و مکان شیوع بیماری بهترین راه برای محافظت از جوامع در برابر آن، کاهش تأثیر آن و حتی به‌طور بالقوه جلوگیری از شیوع بیماری و نجات جان افراد است.

دستگاه‌های دیجیتال که به این تهدیدات تازه پاسخ می‌دهند و امکان مدل‌سازی دقیق‌تر و کارآمدتر بیماری‌های عفونی را فراهم می‌نمایند، می‌توانند سیاست‌های محلی، ملی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهند.

شناسایی شکاف هایی که آمادگی عمومی در برابر بیماری های عفونی حساس به آب و هوا را تضعیف می نمایند

گزارشی که فوریه گذشته منتشر شد، شکاف‌هایی را شناسایی نمود که این شکاف‌ها آمادگی عمومی در برابر بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا را تضعیف می‌نمایند. این تحقیق نشان داد که ابزار مدل‌سازی اندکی برای این مناطق وجود دارد و آن‌هایی که وجود داشتند هم بر عفونت‌های ناشی از پاتوژن‌های انتقال یافته توسط بندپایان مانند مالاریا به همراه کمبود تجهیزات تنفسی، بیماری‌های ناشی از آب و غذای آلوده، متمرکز بودند. همچنین نتایج  نمونه‌ها و داده‌های ورودی جغرافیایی متنوع را مورد تأکید قرار داده، به شکلی که بیشتر ابزار فعلی تولید شده توسط مؤسسات آمریکای شمالی و اروپایی است؛ هرچند این ابزار برای بیماری‌های بومی که عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری متمرکز هستند طراحی شده‌اند.

نیاز به همکاری با تصمیم گیرندگان محلی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های محلی علاوه برفناوری

این گزارش نشان داد که ظرفیت‌سازی و آموزش کلیدی خواهد بود در دستیابی به، بیشتر نشان دادن جوامعی که تحت تأثیر بیماری‌های عفونی حساس به آب و هوا هستند. فناوری به تنهایی کافی نیست و نیاز به همکاری با تصمیم گیرندگان محلی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های محلی دارد.

وِلکام از توسعه ابزارهایی برای پاسخ به این تهدیدات نوظهور حمایت می‌کند و اجازه می‌دهد مدل‌سازی حساس به اقلیم، با دقت بیشتر، کارآمدتر و با تأثیر بالاتر بر جوامعی که بیشتر مورد نیاز است انجام شود.

به عنوان مثال، دکتر ریچل لو و تیم او از مرکز ابر رایانه بارسلونا در حال همکاری با محققانی از برزیل و پرو هستند تا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، تغییرات فاکتورهای زیست محیطی که ممکن است پیامدهایی برای گسترش بیماری‌های عفونی داشته باشند، نظارت نمایند. این شامل ذخیره‌سازی آب می‌شود که ممکن است به‌طور ناخواسته مکان‌های جدیدی برای تکثیر پشه‌ها ایجاد نماید. این تیم هواپیماهای بدون سرنشین و ایستگاه‌های هواشناسی را در مناطقی، از جمله جنگل‌های بارانی آمازون و شهرهای رو به رشدی که دستخوش اسکان مردم هستند، مستقر خواهند نمود. این داده‌ها برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی جهت شکل دادن به سیستم‌های هشدار زود هنگام بیماری‌های عفونی، استفاده خواهد شد.

جهانی در حال تغییر

اثرات تغییرات آب و هوایی در اطراف ما به وضوح قابل مشاهده است. اما در آخر این تمام قدرت در اختیار ما است که گام‌هایی سریع برای جلوگیری از بدتر شدن آن و محافظت از جوامعی که بیشتر در معرض خطر هستند برداریم.

این نوع بیماری‌ها می‌توانند ناشی از سموم باکتری‌های در حال رشد، سموم ایجاد شده به وسیله گونه‌های جلبکی مضر، یا آلاینده‌های آب و/یا غذا با نوع مشخصی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا انگل‌ها باشند.

ما می‌خواهیم به سوی دستیابی به جهانی سالم‌تر و پایدارتر اقدام نماییم؛ جهانی که در آن جوامع محلی و دولت‌های ملی همه به یک شکل مجهز بوده تا از عهده شرایط اضطراری و به هم آمیخته اقلیمی و بهداشتی برآیند.

ما در وِلکام در برنامه اقلیم و سلامت خود، به دنبال تغییر نسل و استفاده از مدرکی در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامتی و شناسایی راه ‌حل‌هایی هستیم که بتوانند برای محافظت از سلامت در دنیا اجرا شوند. به عنوان بخشی از آن، ما از جمع‌آوری و به اشتراک گذاری داده‌های آب و هوا و سلامت، جهت توسعه راه حل‌های عملی و مقرون به‌صرفه، پشتیبانی می‌نماییم.

همکاری، مشارکت و به اشتراک گذاری مهارت در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، حیاتی خواهد بود. کارشناسان داده و فناوری در هر زمینه‌ای می‌توانند در کمک به نجات افراد جان نقشی حیاتی ایفا کنند.

 

دانلود متن : تغییرات اقلیمی: تهدیدی بر سلامت همگان – فناوری چگونه می‌تواند به کمک بشر بیاید

منبع : World Economic Forum
ترجمه و ویرایش : یاسمن باغبان

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است