علم در تصاویر

توسط منیره جوادی
0 نظرات

تصاویر خیره‌کننده و علم نوآورانه 

از صفحه شطرنج هیدروژلی تا فولاد شناور و تیروئید روی تراشه

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : "علم، ترکیبی هماهنگ از تصاویر زیبا و استدلال ناب است." (وی. اس. راوی). اگرچه علم ممکن است گاهی خشک و فنی به‌نظر برسد، اما گونه‌ای زیبایی در آن وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است - روشی تجربی کاوش در جهان که با نبوغ، خلاقیت و انگیزه برای درک پدیده‌هایی که جهان اطراف ما را تغییر می‌دهند، هدایت می‌شود.

ثبت لحظه‌ای این احساس در گالری تصاویر حاضر ثبت شده است. این تصاویر توسط ویراستاران از میان مجلات به دلیل نمایش زیبایی چشمگیر و اکتشافات خلاقانه انتخاب شده‌اند. از میکروسوزن‌ها برای درمان چشم گرفته تا کشف چگونگی استتار سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن، این نسخه از علم در تصاویر برخی از مطالعات جذاب ثبت‌شده با «دوربین» را به نمایش می‌گذارد.

تصویر ویژه ثبت شده توسط: آندره استودآرت، منتشر شده در مجله مواد پیشرفته.

جنبش باکتریوفاژها

این تصویر SEM، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را نشان می‌دهد که با استفاده از باکتریوفاژهای اصلاح‌شده M13 - نوعی ویروس که سلول‌های باکتریایی را آلوده می‌نماید- روی سطحی واکنش‌پذیر ثبت شده است. تینگ یانگ از دانشگاه نورث ایسترن در چین و همکارانش با انتشار نتایج پژوهش خود در مجله Small Science، رویکردی برای ایجاد نانو رابط پویا و تغییر شکل‌پذیر بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد باکتری‌خوارهای M13 به منظور ایجاد آشکارساز باکتری فوق‌العاده حساس توصیف می‌نمایند.

با استفاده از مهندسی پزشکی، باکتری‌خوارهای M13 از طریق الیاف انعطاف‌پذیر به سطح آشکارساز متصل می‌شوند. در نتیجه جنبش نانوالیاف M13 و سینتیک یا برهمکنش‌های سریع‌تر بین باکتری‌ها و سطح نانو، اثری تسریع‌شده برای ایجاد حساسیت بالاتر به آشکارساز ارائه می‌دهد.

 

 صفحه شطرنجی با بُرِس

در مطالعه‌ای منتشر شده در مجله مواد پیشرفته، تیمی به رهبری ریچارد پارکر و سیلویا ویگنولینی از دانشگاه کمبریج نشان می‌دهند که چگونه اعمال روش بازپخت حرارتی روی رنگدانه‌های فوتونیکی که با استفاده از کوپلیمرهای دسته‌ای بُرِس ساخته شده‌اند، اجازه می‌دهد رنگ‌های آن‌ها در سراسر طیف مرئی تنظیم شوند.

این تصویر هیدروژل پلی‌آکریل‌آمید حاوی رنگدانه‌های مختلف را به تصویر می‌کشد که به شکل شطرنجی مونتاژ شده‌اند. این تیم تحقیقاتی نشان داد که بازپخت حرارتی می‌تواند به عنوان مرحله‌ای مجزا اعمال شود، که پوشش‌های حساس به حرارت یا برچسب‌گذاری هوشمند از رنگدانه‌های فوتونیک زیست‌سازگار را امکان‌پذیر ‌نماید.

نانوسوزن‌ها برای درمان قرنیه

درمان آسیب قرنیه دشوار است، زیرا راه‌های موضعی رایج به دلیل فراهمی زیستی کم دارو، نیاز به دوزهای زیاد، تجویز مکرر و خطرات عوارض جانبی شدید با مشکل مواجه هستند. طبق انتشاراتی در علم پیشرفته توسط چیرو چاپیانی از دانشگاه سلطنتی لندن، النورا مائوریزی از دانشگاه پارما و همکارانشان، نانوسوزن‌های سیلیکونی ادغام شده در لنزهای تماسی محلول در اشک، راه‌حلی کارآمد و بدون درد برای انتقال طولانی مدت دارو به چشم است.

ضخامت 5 میکرومتری تک‌لایه‌ای اندوتلیوم قرنیه با طول نانوسوزن‌ها مطابقت دارد و تضمین می‌نماید که سلول‌های دیگر در بافت‌های زیرین بدون آسیب دیدگی می‌مانند. تصویر میکروسکوپی هم‌کانونی بالا نشان می‌دهد که نانوسوزن‌ها در سلول‌ها متمرکز شده‌اند، که نشان‌دهنده ارتباطی موفقیت‌آمیز است.

 تاس D4

این ذرات میلیمتری چند‌وجهی تنها چند میکرومتر عرض دارند. آن‌ها کاربردهای امیدوارکننده‌ای در خود- مونتاژ، مهندسی بافت، مهندسی مکانیک و فوتونیک دارند که شکل و اندازه آن‌ها بر عملکردشان بسیار موثر است. با‌این‌حال، ایجاد ذرات میلی‌متری با تقارن بالا، چالش برانگیز است.

در این مطالعه که در مجله علوم پلیمر منتشر شده است، تیمی به سرپرستی شوای لیانگ از دانشگاه علم و صنعت پکن و هائوشنگ چن از دانشگاه سینگ‌هوا، پکن، چین ابزاری آسان برای ساخت ‌ذرات میلی‌متری چندوجهی، مانند این اهرام، با اشکال و اندازه‌های قابل تنظیم و با استفاده از رویکرد میکروسیال را گزارش نمودند.

دانلود متن کامل : علم در تصاویر

 

 https://www.advancedsciencenews.com : منبع

ترجمه و ویرایش : مریم مهاجر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است