خانه خبرکنفرانس ها و سمينارها پوشش های خودتمیزشونده

پوشش های خودتمیزشونده

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : نگهداری ساختمان و اجزای آن، از فعالیت های مهمی است که پس از ساخت بنا باید مورد توجه طراحان و کاربران ساختمان قرار گیرد. متخصصان ، از فناوری نوین نانو به منظور ایجاد امکانی برای تولید سطوح، با هدف خودتمیزشوندگی و آسان تمیزشوندگی استفاده کرده اند.  پوشش های خودتمیزشونده به دو گروه آب گریز و آبدوست تقسیم می شوند و در هر دو نوع، پوشش به واسطه آب، آلودگی را از سطح می زداید، یکی به واسطه تشکیل قطرات کروی شکل و دیگری از طریق تشکیل ورقه های نازک آب روی سطح. در پوشش های آب دوست آب در سطح گسترده می شود و به این ترتیب می تواند آلودگی ها را با خود حمل کند و از بین ببرد.  درحالیکه در سطوح آب گریز قطرات آب روی سطح می لغزند و آن را تمیز می کنند.

پوشش های آب گریز و ابر آب گریز

پدیده خودتمیزشوندگی به زاویه تماسی مایع با سطح بستگی دارد. زاویه تماسی مایع در فصل مشترک سه فاز جامد، مایع و گاز در محل تماس قطره مایع با سطح جامد تشکیل می شود. به طورکلی، اگر زاویه تماسی کمتر از ۹۰ درجه باشد، سطح را آب دوست واگر بیشترازه۹ درجه باشد، سطح را آب گریزمی نامند. سطوح با زاویه تماس نزدیک به صفردرجه ابرآبدوست وسطوح با زاویه تماس بیشتر از ۱۵۰ درجه ابر آبگریز نام دارند. سطوح آبگریز دارای انرژی سطحی بسیار پایین هستند، درحالیکه انرژی سطحی سطوح آب دوست بسیار بالاست. استفاده از فناوری نانو و بروز خواص متفاوت در ابعاد نانومتری دستیابی به سطوح ابر آبگریز و ابر آبدوست را ممکن ساخته است . رنگ های خودتمیز شونده آب گریز معمولا با استفاده از نانوسیلیس های آبگریز تولید می گردد.

تیم تحقیقاتی شرکت سیکلمه در نمونه های آزمایشگاهی خود توانسته رنگ های ترافیکی خود را که دارای زاویه تماس 85 بوده با استفاده از نانوذرات آب گریز سیلیکاتی به 105 درجه افزایش دهد.

پوشش های آب دوست و ابر آب دوست

پوشش های آب دوست منحصرا تکیه بر جریان آب برای تمیز کردن آلودگی سطح ندارند. این پوشش ها در اثر خاصیت فتوکاتالیستی خود، با قرار گرفتن در معرض نور آلودگی سطحی را تجزیه می کنند و با جریان یافتن آب روی سطح آلودگی ها پاک می شود. درواقع خاصیت خودتمیزشوندگی برای سطوح آب دوست ناشی از دو خصوصیت فتوکاتالیستی و آب دوستی است. مواد فتوکاتالیست موادی هستند که در حضور نور (فوتو) از خود خاصیت کاتالیستی نشان میدهند. یعنی اگراین مواد در معرض تابش نور قرار گیرند، به عنوان یک کاتالیست می توانند سرعت انجام یک واکنش خاص را بدون دخالت در آن افزایش دهند. در طول ترکیب آلی فرآیند فوتوکاتالیستی، ساختار شیمیایی آلودگیهای ارگانیک و سایر ناخالصی ها که بر روی پوشش قرار دارد به وسیله جذب نور خورشید شکسته می شود.  دی اکسید تیتانیم یک ماده ایده آل برای پدیده های فوتوکاتالیستی است. زیرا :

  • ارزان و قابل دسترس است
  • مقاومت به خوردگی بالا دارد
  • اکسیدکننده قوی است
  • پدیده فوتوکاتالیستی می تواند در دماهای معمول رخ دهد.

 

به همین دلیل، معمولا از نانوذرات اکسید تیتانیم به عنوان سطوح ابرآبدوست استفاده می شود. با کاهش ابعاد ذرات ، درصد فعالیت فوتوکاتالیستی نیز افزایش پیدا می کند.

در هفتم خرداد ماه ۱۴۰۱ همایشی در کمیته علمی گروه کارخانجات پارت لاستیک در این خصوص برگزار گردید. ارائه این همایش توسط آقای مهندس میری کارشناس ارشد شیمی صورت گرفت.

 

 

 

 

 

فایل ارائه همایش

 

 

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است