خانه تکنولوژي تولید باتری خودرو از درخت!

تولید باتری خودرو از درخت!

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : صنعت تولید باتری این روزها درکنار تولیدات دارویی جزو صنایع پیشرویی است که به‌سرعت درحال گسترش و نوآوری است. صنعتی که به‌گفته بسیاری در آینده حرف اول را می‌زند و تقریبا اکثر وسایل برقی فعلی به‌آن مجهز خواهند شد. در آینده نه‌چندان دور کمتر وسیله‌ای را می‌توان یافت که در آن از باتری‌ استفاده نشده باشد.

این مساله سبب شکل‌گیری سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در این بخش شده است و شرکت‌ها در نوآوری در حوزه باتری هر روز سورپرایز جدیدی را به‌نمایش می‌گذارند. از تولید باتری‌های حالت جامد، سدیم و… گرفته تا تولید باتری با درخت! ایده‌های انقلابی بسیاری برای باتری‌های آینده وجود دارد؛ اما ایده Northvolt شاید یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین آن‌ها باشد. باتری‌هایی با آند کربن بر اساس چوب‌های تجدیدپذیر.

Northvolt درحال توسعه باتری‌هایی است که آندهای آن از کربن سخت مبتنی بر لیگنین ساخته شده و لیگنین یک پلیمر پیچیده ساخته‌شده از واحدهای مولکولی فنیلپروپان است که در گیاهان به‌صورت لایه‌ای دور سلولز را فرا گرفته‌ است. چوب خشک حاوی حدود ۲۵ درصد لیگنین است که در دیواره سلولی و در قسمت خارجی آن قرار گرفته ‌است.

اساسا می‌توان گفت کربن سخت مبتنی بر لیگنین است و یک پلیمر گیاهی موجود در دیواره سلولی گیاهان و ۲۰ تا ۳۰ درصد درختان را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان یک چسب قوی و طبیعی عمل می‌کند. این شرکت اسکاندیناویایی که برای پروژه خود با Stora Enso اعلام شراکت کرده، می‌نویسد: «این یکی از بزرگ‌ترین منابع تجدیدپذیر کربن است.»

Stora Enso به‌عنوان بزرگ‌ترین مالک جنگل‌های خصوصی درجهان شناخته می‌شود و قرار است این شرکت مواد آند کربن سخت مبتنی بر لیگنین خود به‌نام Lignode را برای این شرکت سوئدی-چینی تامین کند. یوهانا هاگلبرگ، معاون اجرایی بیومواد در Stora Enso تصریح می کند: «این امر تامین استراتژیک اروپا از مواد خام برای آندها را تضمین می‌کند؛ بنابراین نیاز به‌باتری‌های پایدار برای کاربردهای سبز، از حمل‌ونقل گرفته تا ذخیره انرژی را برآورده می‌کند. »

تولیدات سبز و تجدیدپذیر هدف اصلی دو شرکت Northvolt و Stora Enso است که هر دو در اسکاندیناوی قرار دارند. از سال ۲۰۱۵ این پلیمر در یک کارخانه آزمایشی در Sunila فنلاند با ظرفیت ۵۰ هزارتن در سال فرآوری شده و Stora Enso را به بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان تبدیل کرده است. درعوض Northvolt طراحی سلول‌های باتری را رهبری می‌کند و فرآیند تولید را توسعه می‌دهد و مقیاس‌پذیری این فناوری را تضمین می‌کند.

اما نهرنهایم، مدیرعامل Northvolt می‌گوید: «این یک نمایش هیجان‌انگیز است از این‌که چگونه تلاش ما برای صنعت‌باتری پایدار با ایجاد تاثیر مثبت بر جامعه و هزینه‌ها همراه است.» ایده تولید باتری‌های سبز و تجدیدپذیر و البته پایدار به‌سرعت توسط این دو شرکت مطرح درحال پیگیری است؛ موردی که نوید تولید محصولی کاملا سبز و با کمترین میزان آلایندگی را برای آینده می‌دهد.

 

 

منبع : دنیای خودرو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است