خانه خبراخبار علمی پژوهشی بالشت هوشمندی که با حرکت سر شارژ می‌شود

بالشت هوشمندی که با حرکت سر شارژ می‌شود

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : دانشمندان یک بالشت هوشمند برای ردیابی خواب ابداع کرده‌اند که از طریق حرکات سر، خود را شارژ می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نظارت نزدیک شبانه بر خواب در یک آزمایشگاه پزشکی می‌تواند تصویر واضحی از کیفیت خواب افراد ارائه دهد و در حالی که دستگاه‌های ردیاب به شکل مچ‌بند و ساعت هوشمند راه‌حل نسبتا مناسبی برای افراد برای استفاده روزمره هستند و این روزها به شدت رایج شده‌اند، اما این دستگاه‌ها سطح دقت یکسانی را ارائه نمی‌دهند.

اکنون دانشمندان در چین یک بالشت هوشمند طراحی کرده‌اند که برای پر کردن این شکاف در ردیابی خواب طراحی شده است و کیفیت استراحت افراد را از طریق حرکات سر آنها که به طور همزمان این بالشت را شارژ می‌کند، کنترل می‌کند.

این بالشت هوشمندِ خودکفا بر پایه کار قبلی دانشمندان در سیستم‌های نظارت بر خواب که حرکت و برداشت انرژی را در طول شب از طریق نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک(TENG) ردیابی می‌کردند، توسعه یافته است. این سیستم‌ها که اصطکاک و انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، به دلیل توانایی‌شان در مهار انرژی تحرک، در کانون توجه تحقیقات در حوزه پوشیدنی‌ها قرار دارند.

این ژنراتورها در حوزه نظارت بر خواب، به چشم‌بندها و ملحفه‌های تخت راه پیدا کرده‌اند. با این حال، سازندگان این بالشت هوشمند جدید به دنبال راه حلی بودند که محدودیت کمتری داشته باشد و راحتیِ کاربر را به خطر نیندازد. این بالشت دارای مجموعه‌ای از لایه‌های تریبوالکتریک پلیمری متخلخل و انعطاف‌پذیر است که با حرکت سر، جریان الکتریکی تولید می‌کند. این لایه‌ها روی یک بالش معمولی قرار می‌گیرند و در پاسخ به مقدار فشار اعمال شده، ولتاژ ایجاد می‌کنند.

آزمایش‌ها نشان داد که این بالشت هوشمند می‌تواند توزیع فشار سر انسان را هنگام جابجایی ردیابی کند و به اندازه کافی حساس است. در حالی که این بالشت برای ردیابی کیفیت خواب طراحی شده است، دانشمندان تصور می‌کنند که می‌تواند کاربردهای دیگری از جمله نظارت بر بیماران مبتلا به عارضه گردنی یا عمل به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای افرادی که مستعد افتادن از تخت هستند نیز پیدا کند.

این تحقیق در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است