خانه خبراخبار اقتصادی حمایت قاطع از عرضه‌های تلفیقی پتروشیمی‌‌‌ها در بورس‌کالا

حمایت قاطع از عرضه‌های تلفیقی پتروشیمی‌‌‌ها در بورس‌کالا

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : کارشناسان و فعالان صنعت پلیمر تاکید دارند که عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها در بورس‌کالا باید هرچه سریع‌تر صورت گیرد؛ اما توصیه‌ای هم به واحدهای عرضه‌کننده دارند. رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفت‌وگو با «کالاخبر» با بیان اینکه تفاوت بازارهای پتروشیمی با حوزه فولاد در تعداد گریدهای مختلف محصول‌‌‌های آنهاست، گفت: در فولاد تعداد گرید محصول‌‌‌ها به‌مراتب کمتر از گریدهای محصول‌‌‌های پلیمری در پتروشیمی است.

سعید ترکمان افزود: این موضوع می‌طلبد در گریدهایی که کمبود وجود دارد، واردات انجام شود و عرضه تلفیقی شکل گیرد. برای نمونه در مورد پت بطری یا پت نساجی این مساله باید اتفاق بیفتد و عرضه‌های تلفیقی راهگشا خواهد بود. به بیان ساده‌تر، بهتر است در حوزه پتروشیمی برای هر گرید نسخه خاص خود را نوشت.

وی با تاکید این موضوع که انجمن ملی صنایع پلیمر ایران موافق عرضه‌‌‌های تلفیقی است، تصریح کرد: دقت‌هایی در این‌باره لازم است؛ به‌عنوان مثال، در بحث پلی‌پروپیلن، عرضه تلفیقی باید به‌واسطه گریدهای مختلفی که دارد، اتفاق بیفتد. به گفته ترکمان، علاوه بر عرضه تلفیقی باید کف عرضه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

ترکمان یادآور شد: آمارهای بورس‌کالا نشان می‌دهد در گریدهایی که تقاضا بیشتر از تولید بوده و عموما با رقابت مواجه هستیم، نیاز است که عرضه تلفیقی صورت گیرد. وی اشاره‌ای به حجم معاملات پلیمری‌ها در دوسال گذشته کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳/ ۳میلیون تن حجم معاملات محصول‌‌‌های پلیمری بود، در حالی که در سال ۱۴۰۰ این رقم از ۳میلیون و ۷۸۰‌هزار تن عبور کرد و به معنای افزایش ۲۰درصدی تقاضای واقعی و در نتیجه رشد معاملات بود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: عرضه تلفیقی درکوتاه‌مدت راهگشاست؛ اما در کنار آن باید مباحث تعمیر و نگهداری‌های برنامه‌ریزی‌نشده واحدهای پتروشیمی نیز کنترل شود تا بازارها را دچار التهاب نکند. از سوی دیگر در محصول‌‌‌هایی نظیر پی‌وی‌سی که به‌رغم تولید داخل، برخی رخدادها باعث تشنج در بازار آن می‌شود، باید کنترل‌هایی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در کنار افزایش عرضه از مسیر عرضه‌های تلفیقی در بورس‌کالا، افزایش کف عرضه‌ها و به ظرفیت اسمی رساندن پتروشیمی‌ها از اولویت مدیریت‌های بازار به شمار می‌رود. بعضا شنیده می‌شود که برخی پتروشیمی‌ها به دلیل رقابت‌های سنگین تمایلی به استفاده از سقف ظرفیت‌های تولید خود ندارند، از این رو به ظرفیت اسمی نمی‌رسند.

ترکمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: محصول‌های پتروشیمی عموما جزو کالاهای تحریمی به شمار می‌روند و اگر دقت و هوشیاری لازم در کسب قیمت تمام‌شده پایین‌تر در زمان خرید در نظر گرفته نشود، عرضه تلفیقی به‌جای اصلاح نرخ‌ها عاملی برای افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود.

 

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است