خانه خبراخبار علمی پژوهشی روشی برای تمیز نگه داشتن دائمی شیشه عینک

روشی برای تمیز نگه داشتن دائمی شیشه عینک

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران سنگاپور، روشی برای تمیز کردن شیشه عینک ابداع کرده‌اند که می‌تواند همیشه آن را تمیز نگه دارد. به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، هیچ کس دوست ندارد از عینک‌های مه گرفته استفاده کند و بیشتر محلول‌های ضد مه نیز به استفاده مکرر نیاز دارند. با وجود این، شاید یک روش جدید بتواند نوعی از شیشه‌های پلی کربنات را ارائه دهد که به‌ طور دائمی بدون مه هستند و خودشان تمیز می‌شوند.

این روش که در “دانشگاه صنعتی نانیانگ”(NTU) سنگاپور توسعه یافته است، شیشه عینک را در معرض پلاسمای اکسیژن قرار می‌دهد. این کار هم برای تمیز کردن شیشه و هم برای بهبود چسبندگی یک لایه نازک که روی آن قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

این لایه شفاف، از دو لایه تشکیل شده که یکی از آنها دی‌اکسید سیلیکون و دیگری دی‌اکسید تیتانیوم است و با روش “لایه‌نشانی با لیزر پالسی”(PLD) روی پلاستیک قرار می‌گیرد. مورد دوم، استفاده از لیزر را برای تبخیر هر یک از مواد دو لایه در یک محفظه خالی شامل می‌شود. همان گونه که دی‌اکسید سیلیکون تبخیر می‌شود و دی‌اکسید تیتانیوم به سمت بالا می‌رود، به خوبی روی بستر پلاستیکی که در بالای محفظه قرار دارد، رسوب می‌کند.

این پوشش مانند سایر پوشش‌های ضد مه، با ایجاد قطرات ریز آب که روی شیشه می‌نشینند، عمل می‌کند و به شکل یک لایه یکنواخت پخش می‌شود. این کار تنها در ۹۳ میلی ثانیه پس از تماس قطره با شیشه انجام می‌گیرد.

آزمایش‌ها نشان داد که این لایه هنگام مالش با یک پد پارچه‌ای، در برابر سایش مقاومت می‌کند. به‌ علاوه، زمانی که نوار سلفون چسبنده به پلاستیک چسبانده و سپس کنده می‌شود، مقاومت خود را حفظ می‌کند. یک مزیت دیگر این است که وقتی پلاستیک در معرض نور خورشید یا یک منبع نور فرابنفش دیگر قرار می‌گیرد، دی‌اکسید تیتانیوم برای تجزیه آلاینده‌های آلی مانند ذرات خاک و باکتری‌ها تحریک می‌شود.

“سان یه”(Sun Ye)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نتایج گزارش‌شده چند کارکردی بودن پوشش ما را اثبات می‌کنند. این پوشش، ضد انعکاس و ضد مه است و خود را تمیز می‌کند. علاوه بر این، روش ساخت آن، سریع و آسان و با دوام عالی اجرا می‌شود. این ویژگی، نوآوری ما را در میان سایر روش‌ها که به پوشش‌هایی با عملکرد محدود ختم می‌شوند، منحصر به فرد می‌کند.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است