خانه خبراخبار علمی پژوهشی بررسی جایگاه پلیمر ایران در بعد صنعتی

بررسی جایگاه پلیمر ایران در بعد صنعتی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش خبرنگار ایمنا، پلیمر، درشت مولکولی است که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده است و به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود که هر یک نقش‌های مهم و اساسی را در زندگی روزمره ایفا می‌کند. واژه پلیمر از دو بخش یونانی Polys به معنای بسیار و Meros به معنی قسمت یا قطعه تشکیل شده است. پلیمرها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و می‌تواند باعث استحکام سازه‌ها شود؛ به طور مثال استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی به افزایش استحکام سازه و مقاومت آن در برابر زلزله کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با پلیمر و بررسی جایگاه ایران در این صنعت باحمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی‌آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پلیمر چیست؟

پلیمر از اجزای کوچکی به نام مونومتر تشکیل شده است. مونومترها مانند یک زنجیر با پیوندهای خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و به هم می‌چسبد که استحکام و کاربردهای پلیمر نیز به نوع و پیوندهای آن بستگی دارد. سیالات، نمونه بسیار مناسبی از پلیمرها است که اکثر افراد با آن در ارتباط هستند. ساده‌ترین پلیمر موجود، نشاسته است که یک پلیمر طبیعی است و از گذشته بسیار دور تا به امروز شناخته شده و از آن استفاده می‌شود. به‌طورکلی پلیمرها از اجزای کوچکی تشکیل می‌شود که همین پیوندها در کاربرد آن‌ها تأثیرگذار است. پلیمرها قدمت بسیاری دارد و به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود؛ پلیمرهای طبیعی و مصنوعی از گذشته بسیار دور وجود داشته است.

پلیمر در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

پلیمر در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، سنگ، سرامیک و بیشتر صنایع قابل استفاده است که در انواع مختلفی ازجمله نفت، پلاستیک و طبیعی کاربرد داشته و با توجه به نوع آن، استفاده‌های بسیاری دارد.

صنعت پلیمر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این صنعت پول‌ساز است و افرادی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، می‌توانند درآمد بسیار مطلوبی کسب کنند؛ به خصوص در حوزه پلیمرهای بازیافتی یا گرانول‌ها که بسیار کاربردی و درآمدزا است. تولید پلی‌اتیلن‌ها نیز که در ساختمان به صورت تانک‌های آب و لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شود، بسیار فعالیت مطلوب و درآمدزایی است که افراد فعال پیرامون پلی‌اتیلن‌ها و مشتقات آن توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا کنند. پلیمر، صنعتی است که در دانشگاه نیز تدریس می‌شود و افراد می‌توانند به صورت آکادمیک در آن رشته تحصیل کنند و با ایجاد شرکت و فعالیت در حوزه آموزش موفق باشند.

استفاده از پلیمرها در جهان چگونه است؟

امروزه در کشورهای اروپایی و دیگر نقاط برتر از پلیمرها به عنوان جایگزین آسفالت جاده استفاده می‌شود. درواقع در کشورهای پیشرفته آسفالت جاده از ایزوگام و قیر تشکیل نمی‌شود، بلکه از مواد دورریز و پلیمرهای مخصوص برای این کار استفاده می‌شود. همچنین از این مواد در ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود که باعث استحکام و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می‌شود؛ زیرا این مواد سبک و دارای استحکام بسیار بالایی است. بنابراین آینده بسیار خوبی در صنعت پلیمرها وجود دارد و اگر افراد پیرامون پلیمرها خاصی مانند سیلیسیوم دی‌اکسید، تیتانیوم دی‌اکسید فعالیت کنند، می‌توانند در صنایع بسیاری از آن‌ها استفاده و حتی استحکام ساختمان را افزایش دهند.

درصورتی‌که مقدار سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش یابد، افراد می‌توانند فعالیت خود را به سمت پلیمرهای فلزی از جنس طلا و غیره هدایت کنند. به‌طورکلی استفاده از پلیمرها لازم است زیرا اگر از آن‌ها در ساختمان‌سازی استفاده شود، موجب افزایش مقاومت مصالح می‌شود. با استفاده از پلیمرها، دیگر شاهد ترک‌خوردگی و خرابی جاده نخواهیم بود؛ درواقع پلیمر می‌تواند با وارد شدن به صنایع مختلف، استحکام تولیدات را افزایش دهد.

تفاوت پلیمرهای طبیعی و مصنوعی چیست؟

پلیمرهای طبیعی، هزینه و سرمایه کمتری نیاز دارد؛ بنابراین مقاومت آن نیز نسبت به نمونه شیمیایی کمتر است. پلیمرهای شیمیایی استحکام، ماندگاری و کیفیت بسیاری دارد، اما هزینه و سرمایه مورد نیاز آن بیشتر است.

پلیمر در چه زمینه‌های دیگر کاربرد دارد؟

یکی دیگر از کاربردهای پلیمر در ساختمان، شیشه‌ها است. این بخش از سازه وزن بسیاری دارد و موجب افزایش وزن ساختمان می‌شود؛ همچنین شیشه پایه‌های صوتی و حرارتی ضعیفی دارد به همین دلیل استفاده از پلیمرها در ساخت شیشه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به این معنا که در عین ایجادِ هزینه کم، کاربردی است.

افزایش مقاومت حرارتی لباس‌های آتش‌نشانی با استفاده از پلیمرها در کنار کاهش وزن لباس، از دیگر کاربرد مواد پلیمری است؛.لباس‌های آتش‌نشانی به دلیل اینکه باید در برابر حرارت بسیار مقاوم باشد، وزن زیادی دارد که با استفاده از پلیمرها می‌توان این وزن را کاهش و مقاومت حرارتی را افزایش داد.

صنعت پلیمر در ایران چه جایگاهی دارد؟

صنعت پلیمر در ایران به دو بخش مقالات چاپ شده و اختراعات تقسیم می‌شود که در زمینه چاپ مقالات و تحقیقات، ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است، اما متأسفانه در رابطه با تولید محصولات و بهبود زندگی مردم، فعالیت کم است و جایگاهی در جهان نداریم؛ به همین دلیل نیاز است استفاده از مقالات در صنعت افزایش یابد.

 

 

منبع : ایمنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است