خانه خبراخبار علمی پژوهشی کسب رتبه ۲۳ جهانی توسط ایران در ثبت پتنت/ آمریکا و چین رتبه‌های اول و دوم

کسب رتبه ۲۳ جهانی توسط ایران در ثبت پتنت/ آمریکا و چین رتبه‌های اول و دوم

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد ۵۵ اختراع در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر کرد که از این تعداد ۲۱ مورد اختراع به ثبت نهایی رسیده و به رتبه بیست سوم نائل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه استات نانو ستاد توسعه فناوری نانو، در پایان سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲۳ هزار و ۷۵۰ اختراع مرتبط با فناوری نانو در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) ثبت شد که از این میزان نزدیک به نیمی از درخواست‌های ثبت پتنت، متعلق به کشور آمریکا است و کشورهای “چین”، “کره جنوبی”، “ژاپن” و “تایوان” کشورهای بعدی در این رده‌بندی هستند.

بر اساس تعریف استاندارد (ISO/TS ۱۸۱۱۰) اختراعاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند که حداقل دارای یک ادعا (Claim) مرتبط با فناوری نانو باشند و یا بر اساس کدهای طبقه‌بندی IPC دارای کد مرتبط با حوزه فناوری نانو باشند.

بر اساس بررسی آماری انجام گرفته از بانک داده Orbit مشخص شد که در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۲۳۷۵۰ اختراع در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا ثبت شده‌اند که نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد رشد داشته است.

از این تعداد، ۱۴۰۴۴ مورد درخواست ثبت اختراع منتشر شده و ۹۷۰۵ مورد پتنت گرنت شده هستند. ایالات متحده حدود ۴۷ درصد از اختراعات نانوی USPTO را به خود اختصاص داده و نکته جالب در سال ۲۰۲۱ پیشی گرفتن چین از رقبای منطقه‌ای خود در ثبت اختراعات نانو در USPTO است به طوری که چین با ۱۶۰۰ درخواست اختراع نانو (۱۱٫۴ درصد) جلوتر از کره جنوبی و ژاپن در رده دوم قرار گرفته است.

در جدول زیر تعداد درخواست‌های ثبت اختراع منتشر شده توسط ۲۰ کشور برتر در حوزه فناوری نانو در USPTO در سال ۲۰۲۱ همچنین سهم اخترعات نانوی این کشورها از کل اخترعات ثبت شده آن‌ها در USPTO آورده شده است.

 

رتبه کشور تعداد درخواست سهم اختراعات از کل
۱ امریکا ۶۳۸۸ ۳.۵ درصد
۲ چین ۱۵۹۹ ۴.۴ درصد
۳ کره جنوبی ۱۳۶۴ ۴.۸ درصد
۴ ژاپن ۹۷۹ ۱.۶ درصد
۵ تایوان ۷۸۴ ۵.۴ درصد
۶ آلمان ۴۲۷ ۲.۲ درصد
۷ کانادا ۲۸۳ ۴.۱ درصد
۸ فرانسه ۲۶۹ ۳.۸ درصد
۹ انگلیس ۲۶۶ ۳.۷ درصد
۱۰ عربستان ۲۴۴ ۱۶.۳ درصد
۱۱ استرالیا ۹۴ ۴.۴ درصد
۱۲ سوئیس ۱۴۴ ۲.۶
۱۳ استرالیا ۹۴ ۴.۴ درصد
۱۴ بلژیک ۸۴ ۵.۵
۱۵ ایتالیا ۸۴ ۲.۸ درصد
۱۶ فنلاند ۸۱ ۳.۹ درصد
۱۷ سنگاپور ۸۱  ۳.۹ درصد
۱۸ اسپانیا ۷۹ ۸درصد
۱۹ اسپانیا ۷۴ ۴.۵ درصد
۲۰ سوئد ۷۰  ۱.۶ درصد

 

در این رتبه بندی حدود ۱۶ درصد از اختراعات عربستان در USPTO در حوزه فناوری نانو است و در این شاخص ایران با ۳۳ درصد بالاترین سهم را دارد. ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد ۵۵ اختراع در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر کرده است که از این تعداد ۲۱ مورد اختراع به ثبت نهایی رسیده (پتنت) و تعداد ۳۴ مورد درخواست ثبت اختراع منتشر شده هستند. ایران در هر دو شاخص در سال ۲۰۲۱ در رتبه بیست سوم قرار دارد.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است