خانه خبراخبار علمی پژوهشی توسعه نانوحسگری که با کمک یک زیست تراشه بیماری را شناسایی می‌کند

توسعه نانوحسگری که با کمک یک زیست تراشه بیماری را شناسایی می‌کند

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: یکی از شرکت‌های فناور به مدیریت محقق ایرانی فناوری زیست‌تراشه خود را یک گام فراتر برده و محصولی را در قالب فناوری انحصاری آزمایشگاه روی تراشه توسعه داده است.

به گزارش ایسنا، این شرکت در حال توسعه زیست‌تراشه‌ای است که به قطرات نمونه‌های زیستی اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستگاه‌های نانوحسگر که در دستگاه‌های روی تراشه یکپارچه شده‌اند، پردازش و تجزیه و تحلیل شوند. این واکنش‌های زیست‌شیمیایی جدید این پتانسیل را دارند که امکان تشخیص روی تراشه و تعیین کمیت بخش‌های خاص DNA یا RNA مربوط به ویروس‌ها و باکتری‌ها را فراهم کنند. آنها یک گام بزرگ به سمت ارائه محصولی برای آینده فناوری زیست‌تراشه و کاربردهای آن در تشخیص بیماری برداشته‌اند.

فناوری این شرکت بر اساس دو فناوری کلیدی، میکرو و نانو و واکنش‌های زیست‌شیمیایی برای کاربرد بالقوه در تشخیص بیماری است و به تازگی این شرکت اعلام کرده است که با موفقیت  بر روی ویفرهای سیلیکونی اجزای تراشه‌ نانومتری را در کانال‌های میکروسیال قرار داده است که می‌توان از آن برای پردازش، اختلاط و واکنش نمونه‌های زیستی استفاده کرد.

دکتر محمد جوکار، مدیرعامل شرکت Archer Materials در استرالیا در مورد پیشرفت و توسعه این زیست‌تراشه گفت: این یک دستاورد قابل توجه است، زیرا این شرکت اکنون با توانایی داخلی خود، ابزاری را توسعه داده است که به طور بالقوه امکان تشخیص بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند. نمونه‌های کمی از فناوری‌های آزمایشگاه روی تراشه وجود دارد که اسیدهای نوکلئیک را بدون نیاز به PCR تشخیص می‌دهند. فرآیندهای بیوشیمیایی آرچر به‌طور بالقوه می‌تواند امکان تشخیص روی تراشه پاتوژن‌ها را با چندین مزیت عملی، از جمله حذف الزامات زنجیره تامین لجستیک سرد و نیاز به PCR، فراهم کند.

به گفته وی نشانگرهای اسید نوکلئیک برای نظارت بر وضعیت سلامت و بیماری، شناسایی پاتوژن‌ها و سویه‌های آنها و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مفید هستند.

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز، یا PCR، یک روش رایج برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های زیستی برای اسیدهای نوکلئیک شناخته شده است، اما به آلودگی بسیار حساس است. روش‌های توسعه یافته توسط آرچر به‌طور بالقوه می‌تواند همراه با یا بدون استفاده از PCR، به طور بالقوه جایگزین این روش در شرایط خاص شود.

به نقل از ستاد نانو، این شرکت در حال توسعه فناوری عمیق نوآورانه در محاسبات کوانتومی، زیست‌فناوری و انرژی قابل اعتماد است. زیست‌تراشه آرچر یک فناوری آزمایشگاه روی تراشه است که برای شناسایی پیچیده برخی از کشنده‌ترین بیماری‌های واگیر در جهان توسعه یافته است.

تا کنون، این شرکت توانایی‌های ساخت خود را تقویت کرده است، برای ساخت بهترین تراشه‌ها در کلاس زیر ۱۰ نانومتر، آرچر فعالیت‌های آزمایشی را آغاز کرده است و اخیراً اجزای تراشه‌های زیستی نانومتری را در کانال‌های میکروسیال روی بسترهای سازگار با تراشه ساخته و ادغام کرده است. آرچر در حال حاضر بر روی ساخت میکرو و نانو اجزای دستگاه زیست‌تراشه و ادغام این اجزا با واکنش‌های شیمیایی برای تشخیص بیماری‌ها متمرکز است که چالش‌های فناورانه قابل‌توجهی را برای تجاری‌سازی دستگاه‌های آزمایشگاه روی تراشه ایجاد می‌کند.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است