خانه خبراخبار اقتصادی تولید و صادرات محصولات پتروشیمی چقدر است؟

تولید و صادرات محصولات پتروشیمی چقدر است؟

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: در شش ماهه اول امسال میزان تولید انواع محصولات پتروشیمی ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل هشت درصد افزایش یافته، همچنین میزان صادرات نیز در همین مدت ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

دستیابی به ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی  در صنعت پتروشیمی

آمارها نشان می دهد در حال حاضر به ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده در صنعت پتروشیمی دست یافته ایم. اکنون ۸۰ طرح پتروشیمی در دست اجراست که از این تعداد ۶۵ طرح فعال و ۱۵ طرح هم در مراحل آغازین قرار دارند.

اتفاق طلایی صنعت پتروشیمی در سال جاری

اتفاق طلایی صنعت پتروشیمی در سال جاری، افزایش صادرات محصولات به ثبت رسید که هم  از نظر تناژی و هم از نظر ارزشی بود. در شش ماهه اول سال، صادرات این محصولات ۷ میلیارد دلار بوده است در حالی که در شش ماهه سال قبل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ۳.۶ میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می شود که امسال کل مجموع صادرات محصولات پتروشیمی کشور به ۱۴.۵  میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر بررسی آمار حاکی از آن است که حدود ۱۵ هزار بنگاه فعال در صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی در کشور مشغول به فعالیت هستند. یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه این بنگاهها تامین پایدار خوراک‌های مورد نیاز آنهاست. در سال 1399 صنعت پتروشیمی ۳.۳ میلیون تن پلیمر و ۲.۱ میلیون تن محصولات شیمیایی در راستای تامین خوراک مورد نیاز بنگاههای فعال در صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی عرضه کرده است.

قرار گرفتن ایران در رتبه دوم منطقه پس از عربستان

ایران در سال گذشته با ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پایه، از نظر کمی پس از عربستان در رتبه دوم منطقه قرار گرفت. همچنین ظرفیت تولید محصولات پایه در سال ۲۰۲۰ در چین و آمریکا و عربستان صعودی به ترتیب ۲۶۰، ۱۰۴ و ۴۴ میلیون تن در سال بوده است.

همچنین ظرفیت تولید محصولات پایه ایران  در سال ۲۰۲۰ در پنج محصول اساسی ۲۹.۹۶۹ هزار تن در سال ۲۰۲۰ بوده که این عدد در عربستان ۴۴.۱۵۲ هزار تن در امارات ۷.۲۱۱ هزار تن در کویت ۳.۲۲۸ هزار تن در قطر ۷.۷۴۶ هزار تن، در ترکیه ۲.۰۶۲ هزار تن، و درعمان  معادل ۶.۳۵۰ هزار تن بوده است.

سهم محصولات اصلی با تناژ تولید بالا در ۳۲ نوع  در خاورمیانه ۱۰ درصد و در سایر کشورها ۹۰ درصد بوده و همچنین سهم ظرفیت محصولات عمده پتروشیمی در خاورمیانه نیز  بدین شرح است که ایران ۲۷ درصد، عربستان ۴۴ درصد، ترکیه ۳ درصد، قطر ۹ درصد، عمارات ۸ درصد، عمان ۶ درصد و کویت ۳ درصد است.

صنعت پتروشیمی  با ۶۲.۵ میلیون متر مکعب در روز، مصرف گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت، سهم ۸.۷ درصدی را در اختیار دارد، افزایش سهم صنعت پتروشیمی از مصرف منابع نفت و گاز نشان از تحقق گذر از خام فروشی و تولید ثروت و اشتغال در کشور است.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است