خانه خبر حل مشکل آلودگی پلاستیکی با کمک یک باکتری!

حل مشکل آلودگی پلاستیکی با کمک یک باکتری!

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید یک باکتری بتواند راه‌ حلی را برای برطرف کردن مشکل آلودگی پلاستیکی در محیط زیست ارائه دهد.

باکتری ای که قادر به تجزیه پلاستیک‌های مبتنی بر نفت است

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، آلودگی پلاستیکی، یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی عصر ما است. انباشته شدن پلاستیک‌های نفتی، تاثیرات مخربی بر محیط زیست، حیات وحش و سلامت انسان دارد.

پژوهشگران ژاپنی باکتری ای را نشان دادند که علاوه بر تجزیه پلاستیک های مبتنی بر نفت می تواند پلاستیک های قابل تجزیه زیستی را نیز تولید کند.

فراتر رفتن آلودگی پلاستیکی از سطح قابل کنترل

پلاستیک‌های نفتی از جمله “پلی‌اتیلن ترفتالات”(PET)،در محصولات روزمره مانند بطری‌های پلاستیکی یک‌ بار مصرف، پارچه و بسته‌بندی مواد غذایی به کار می‌روند. چنین محصولاتی پس از استفاده به سرعت دفع می‌شوند و صدها سال در محیط زیست باقی می‌مانند. آلودگی پلاستیکی اکنون از سطح قابل کنترل فراتر رفته و بر توانایی کره زمین برای مقابله با آن غلبه کرده است. اثرات زیست محیطی آلودگی پلاستیکی، به طور فزآینده‌ای در حال آشکار شدن است و حیات وحش و سلامت انسان را تهدید می‌کند.

اگرچه کاهش تولید پلاستیک‌های غیر ضروری یک بار مصرف و بهبود سیستم‌های مدیریت پسماند، به کاهش بحران آلودگی کمک می‌کند. اما بعید است اتکای ما به محصولات پلاستیکی، به سادگی و با سرعت کاهش یابد. به همین دلیل، پژوهشگران به دنبال روش‌های جایگزین برای پاکسازی پلاستیک‌های مقاوم از محیط زیست هستند و به نظر می‌رسد که میکروب‌ها می‌توانند راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را ارائه دهند.

“پلی‌اتیلن ترفتالات” مشکل‌سازترین پلاستیک در محیط زیست

“یوشیدا، از پژوهشگران این پروژه گفت: برخی از باکتری‌ها، آنزیم‌های لازم برای تجزیه پلی‌اتیلن ترفتالات را دارند. پژوهش ما نشان داده است که باکتری “ایدیونلا ساکاینسیس”(Ideonella sakaiensis)، پلی‌اتیلن ترفتالات را به “پلی۳هیدروکسی بوتیرات”(PHB) تبدیل می‌کند که نوعی از پلاستیک “پلی‌هیدروکسی آلکانوات”(PHA) است و قابلیت تجزیه زیستی دارد.

 

 

یافته‌های این پژوهش، امیدوارکننده هستند زیرا مشکلات کنونی مربوط به پایداری پلاستیک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

یوشیدا ادامه داد: این کشف می‌تواند اثر قابل توجهی در مقابله با آلودگی پلاستیکی داشته باشد زیرا بررسی‌های ما نشان می‌دهند که مسیرهای تجزیه پلی‌اتیلن ترفتالات و ساخت پلی۳هیدروکسی بوتیرات، از نظر عملکردی با باکتری ایدیونلا ساکاینسیس مرتبط هستند. این کشف ممکن است یک مسیر جدید ارائه دهد که طی آن یک گونه باکتریایی، پلاستیک‌های پلی‌اتیلن ترفتالات را که به سختی بازیافت می‌شوند، تجزیه می‌کند و این محصولات را برای ساختن پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر پلی‌هیدروکسی آلکانوات به کار می‌برد.

با توجه به چالش‌های فراوان مقابله با آلودگی پلاستیکی در سراسر جهان، این رویکرد جدید باکتریایی ممکن است بخش مهمی از راه‌حل باشد.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید.

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است