خانه خبراخبار اقتصادی رشد ۲ درصدی سهم ایران در تجارت محصولات پتروشیمی خاورمیانه

رشد ۲ درصدی سهم ایران در تجارت محصولات پتروشیمی خاورمیانه

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سهم ایران از تجارت محصولات پتروشیمی خاورمیانه در سال ۹۸ برابر با ۲۰.۲ درصد بود و در پایان سال ۹۹ به ۲۲.۱ درصد رسید که حکایت از رشدی ۲ درصدی دارد.

«حسن عباس زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه شاخص‌های متفاوتی برای سنجش وضعیت تولید پتروشیمی در جهان وجود دارد، ادامه داد: از نظر ظرفیت تولید در سال ۱۳۹۸ ایران سهم ۲.۵ درصدی از تولید محصولات پتروشیمی دنیا داشته که این سهم با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در پایان سال گذشته به ۲.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش سهم ایران از ظرفیت تولید پتروشیمی جهان در حالی است که اغلب کشورها برای ارتقا ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: این افزایش ظرفیت در مقیاس خاورمیانه برای ایران بیشتر بوده و در خاورمیانه ایران در حالی در سال ۹۸،  ۲۴.۹ درصد از ظرفیت پتروشمی این منطقه را در اختیار داشته که این رقم در پایان سال گذشته به ۲۶.۵ درصد رسیده است.

عباس زاده با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از محصولات پتروشیمی ایران صادر می‌شود، گفت: سهم ایران در تجارت محصولات پتروشیمی جهان در سال ۹۸ حدود ۵.۳ درصد بوده و در پایان سال ۹۹ با توجه به افزایش صادرات، ۵.۹ درصد از صادرات جهان را داشتیم.

هدف‌گذاری برای رسیدن به رتبه نخست تولید محصولات پایه پتروشیمی در خاورمیانه

وی تاکید کرد: ایران اکنون با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن محصولات پایه پتروشیمی مانند متانول، الفین‌ها، آمونیاک، آروماتیک‌ها و … رتبه دوم را پس از عربستان در خاورمیانه دارا است اما با اجرای طرح‌های در دست اقدام پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۵، این ظرفیت به ۵۷ میلیون تن در سال برای ایران می‌رسد و در آن مقطع رتبه اول محصولات پایه در خاورمیانه برای ایران خواهد بود و عربستان با ظرفیت تولید ۴۸ میلیون تن در رتبه دوم قرار خواهد داشت.

عباس زاده افزود: اهمیت تولید محصولات پایه پتروشیمی از آن جهت است که این محصولات سرشاخه ایجاد زنجیره ارزش در این صنعت هستند.

وی سهم ایران از درآمد محصولات پتروشیمی را ۱۷ میلیارد دلار دانست و ادامه داد: ارزش محصولات پتروشیمی و شیمیایی در جهان سالانه ۳.۷ هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته این ارزش تمامی محصولات پتروشیمی و شیمیایی را در بر می‌گیرد که حتی محصولات شیمیایی دارویی که در هر گرم ارزش بالایی دارند و در مجموعه پتروشیمی ها قرار نمی‌گیرند را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین مقایسه این دو عدد تناسب چندانی ندارد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت تولید ۹۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور می‌رسیم، گفت: به دلیل تحریم و کرونا، بهره‌برداری از چند طرح به ابتدای سال آینده موکول شده و در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال دست خواهیم یافت.

به گفته عباس زاده، در پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۳۶ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند و درآمدهای کل به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

توجه به تکمیل زنجیره ارزش در گام چهارم صنعت پتروشیمی

وی از تدوین گام چهارم پتروشیمی خبر داد و گفت: در این برنامه تمرکز بر طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش گذاشته شده و طرح‌ها در ۳ گروه به عنوان گام چهارم مطرح شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گروه اول را طرح‌های پیشران در ۶ زنجیره دانست و افزود: با توسعه طرح‌های پیشران ۲۰ محصول جدید را به سبد محصولات پتروشیمی اضافه می‌کنیم و ارزش محصولات بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح‌های پیشران همچنین از واردات ۱.۳ میلیارد دلار محصول پتروشیمی به کشور جلوگیری خواهد شد و خوراک صنایع تکمیلی تامین می‌شود.

عباس زاده، گروه دیگر طرح‌ها در گام چهارم پتروشیمی را شامل ۳ طرح خوراک ترکیبی دانست و گفت: اجرای این طرح‌ها که به ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، ۱۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه می‌کند.

وی گروه سوم در گام چهارم پتروشیمی را توجه به تولید پروپیلن عنوان کرد و افزود: تولید پروپیلن از دو مسیر تبدیل پروپان به پروپیلن و تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن در کشور دنبال می‌شود.

پیش بینی درآمد بیش از ۵۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۶

به گزارش ایرنا، با تعریف طرح‌های جدید و پیشران در صنعت پتروشیمی، آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده، درآمد این صنعت تا سال ۱۴۰۶ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد که در مقایسه با درآمد ۱۵ میلیارد دلاری در سال ۹۹، رشد ۲۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید را به ۱۳۵ میلیون تن در سال می‌رساند.

سال گذشته ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شد و سال گذشته ۳۴ میلیون تن محصول نهایی فروخته  شده که ۱۵ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته است.

امسال ۴۳ میلیون تن محصول نهایی تولید خواهد شد که ۳۳ میلیون تن آن صادر می‌شود و ۱۰ میلیون تن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نخستین بار درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

گام بعدی صنعت پتروشیمی که تا سال ۱۴۰۶ محقق خواهد شد، در ۳ طبقه‌بندی طرح‌های خوراک ترکیبی، طرح‌های جدید تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران تعریف شده است که در  مجموع ۴۷ پروژه را شامل می‌شود تا در سال ۱۴۰۶ درآمد صنعت پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

با اجرای این طرح‌ها، تا سال ۱۴۰۶ سرمایه‌گذاری تجمعی در این صنعت ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد خواهد شد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است