خانه خبر ضدعفونی کردن خاک با استفاده از نور خورشید

ضدعفونی کردن خاک با استفاده از نور خورشید

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: استفاده از پوشش پلاستیک و  آفتاب دهی خاک یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های است که برای ضدعفونی خاک در مزارع کشاورزی به ویژه مزارع گوجه‌فرنگی به کار می‌رود.

دلایل به مخاطره افتادن بیش از پیش خاک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه مهار و مدیریت بیماری‌های خاک‌زاد و علف‌های هرز سخت و در بیشتر مواقع هزینه بر است. در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت نامناسب و استفاده‌ی بیش از حد سموم آفت کش و آلودگی‌های زیست محیطی، خاک بیش از گذشته به مخاطره افتاده است از همین رو کارشناسان بیماری‌های گیاهی به فکر یافتن راهی جایگزین جهت کاهش این عوامل برآمده‌اند.

ضدعفونی خاک با کمک نورخورشید از جمله راههای کاهش مخاطره آن

وی تصریح کرد: یکی از این رهیافت‌ها، ضدعفونی خاک با کمک نور خورشید است. آفتابدهی خاک یا Soil Solarization از مهم‌ترین و رایج‌ترین عملیات غیر شیمیایی استریل سازی خاک با کنترل موثر بسیاری از عوامل بیمارگر خاک‌زی مثل قارچ، باکتری، نماتد، حشرات و بذر علف‌های هرز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی ادامه داد: این روش بر مبنای اصول زیست بوم شناسی در مدیریت بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز و حفظ محیط زیست و همچنین کاهش تاثیرات منفی علف کش‌ها و آفت کش‌ها بسیار مفید و کارا عمل می‌کند و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحات پلاستیکی شفاف از جنس پلی اتیلن درجه حرارت خاک را به سطحی می‌رساند که برای بسیاری از پاتوژن‌های خاک‌زاد گیاهی و بذر علف‌های هرز کشنده است

بهادری خاطرنشان کرد: از این تکنیک ساده انرژی حرارتی خورشید جذب می‌شود و تغییرات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک در خاک به‌وجود می‌آید. صفحات پلاستیکی شفاف از جنس پلی اتیلن برروی سطح خاک مرطوب در ماه‌های گرم تابستان گذاشته می‌شود و درجه حرارت خاک را به سطحی می‌رساند که برای بسیاری از پاتوژن‌های خاک‌زاد گیاهی و بذر علف‌های هرز، نماتدها، جوانه‌های گیاهان انگل و کنه‌های ساکن در خاک کشنده است.

آفتابدهی خاک برای گیاهان جالیزی و یکساله نتایج بهتری داشته است

وی بیان کرد: آفتابدهی خاک برای گیاهان جالیزی و یکساله نتایج بهتری را داشته است. بررسی‌های مختلف در مزرعه نشان داد با استفاده از این روش بعد از شخم عمیق زمین و آبیاری و پوشاندن آن با پوشش پلاستیکی در فصول تابستان، دمای زمین حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه از دمای محیط افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی افزود: از طرفی این روش علاوه بر نداشتن هزینه‌های زیاد در کنترل بیماری موجب کاهش استفاده از سموم و کمک به سلامت محیط زیست خواهد شد و در نقاط مختلف کشور و برای محصولات مختلف باغی، زراعی وحتی گلخانه ها، قابل استفاده است.

بهادری یادآور شد: استفاده از پوشش پلاستیک و  آفتاب دهی خاک یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های است که برای ضد عفونی خاک در مزارع کشاورزی به ویژه مزارع گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به کار می‌رود این روش  به نسبت ارزان بوده و مشکل خاصی از نظر محیط زیست ندارد از همین رو توصیه می‌شود کشاورزان به خوبی از روش آفتاب‌ دهی خاک استفاده کنند.

ضدعفونی خاک با کمک نورخورشید و پوشش پلاستیک یکی از ابزارها و اجرای توسعه پایدار در بخش کشاورزی

این مقام مسئول اضافه کرد: این روش که یکی از ابزارها واجرای توسعه پایدار دربخش کشاورزی از اویل سال ۱۳۸۰ شروع شده است و حدود ۷۰ درصد مزارع گوجه فرنگی و کشت‌های جالیزی زیر پلاستیک از شیوه استفاده می‌کنند.

بهادری تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی کشاورزی پایدار تولید محصولات با کمیت وکیفیت بالا باحفظ نهاده‌های اولیه واستفاده حداقل از نهاده‌های شیمیایی است که این روش در راستای اهداف دیگر کشاورزی مانند افزایش درآمد با سود حاصل و کاهش نیروی کارگری می‌باشد

وی گفت: باتوجه به اینکه علف‌های هرز به دلیل رقابت با گیاهان زراعی وبرای عوامل محیطی نهاده‌ها موجب کاهش کیفیت وکمیت محصول می‌شود که می‌تواند مشکل ساز باشند و هزینه تولید را افزایش دهند وکشاورزان با آفتابدهی خاک به راحتی علف‌های هرز را کنترل کرده و بهره وری محصول را افزایش می‌دهند.

 

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است