خانه علمی پژوهشیمقالات همه چیز در باره ملت بلون

همه چیز در باره ملت بلون

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: ملت بلون (Melt blown) فرآیندی است برای تولید شبکه های الیافی که مستقیماً از پلیمرها یا رزین ها و با استفاده از هوا با شتاب بالا همراه یا نیروی مشخص دیگری برای باریک کردن تارها، استفاده می شود. فرآیند MB یکی از جدید ترین و آخرین پیشرفت های فرآیند های بدون بافت است.

محصول حاصل از فرایند ملت بلون (Melt blown) نوعی پارچه (از خانواده پارچه های بی بافت) است که از فیلامنت‌های منقطع تولید می‌شود. ظرافت هر یک از این فیلامنت‌ها بین ۱ – ۵ میکرون است. همین ویژگی باعث افزایش ویژگی نفوذ‌ناپذیری ملت بلون می‌شود و آن را به پارچه ای با کارکردهای متفاوت خصوصا” در صنعت فیلتراسیون، تبدیل می کند.

لایه‌ی ملت بلون به عنوان فیلتر عمل کرده و ساختاری کاغذی شکل دارد. البته منظور از کاغذی بودن، یک لایه‌ی خشک و غیر منعطف نیست. بلکه این لایه نرم و انعطاف‌پذیر است. این پارچه کرکی و نرم، می‌تواند روغن و میکروب‌ها را در خود جذب کند و در عین حال، سبب سختی تنفس نمی شود و همزمان با فیلتر کردن هوا، می‌تواند اکسیژن مورد نیاز را به سمت مجاری تنفسی عبور دهد.

برخی از کاربردهای مرسوم پارچه ملت بلون

  • تصفیه ( مانند فیلترهای هوا HEPA یا محصولات فیلتر مایع و بنزین )
  • ماسک و دستگاه تنفس برای مصارف پزشکی و صنعتی
  • صندلی های پزشکی یکبار مصرف ، مانند لباس ، پارچه ، پوشش کفش و روکش سر
  • محصولات بهداشتی مانند محصولات بهداشت زنان و پوشک یکبار مصرف
  • جاذب های روغنی و مایع که محصولاتی هستند که حاوی نشت هستند و روغن را از آب میگیرند
  • فیلترهای قهوه و کیسه های چای
  • چمن مصنوعی
  • محصولات عایق
  • سینی های بسته بندی گوشت و سبزیجات
  • دستمال مرطوب ضد عفونی کننده یکبار مصرف

 

انواع روشهای تشخیص پارچه ملت بلون استاندارد

روش های ذیل برای تشخصیص سطح کیفی پارچه ملت بلون کاربرد دارد که ممکن است به عنوان روش های شناسایی ماسک استاندارد نیز اشاره شود

عبور ندادن آب

مقداری آب را داخل ماسک بریزید. اگر آب از آن عبور کرد نشان می‌دهد که برای ماسک مذکور از لایه ملت بلون استفاده نشده است. توجه داشته باشید که یکی از ویژگی‌های مهم این لایه، عدم عبور آب و سایر مایعات است. پس در صورت رد شدن آب به این معناست که چنین لایه‌ای در ماسک به کار نرفته است.

بعد از اینکه آب را خالی کردید، بافت ماسک باید کاملاً خشک باشد. به طوری که اصلا ردی از رطوبت بر روی آن باقی نمانده باشد. حتی اگر آب از آن عبور نکند اما ماسک مرطوب شده باشد، نشان می‌دهد که هیچ خبری از لایه ملت بلون نیست.

گذاشتن ماسک روی نور

در این آزمایش ابتدا باید چراغ را خاموش کنید تا محیط تاریک شود. سپس یک نور شمع یا چراغ قوه کوچک را روشن کنید. ماسک را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری نور قرار دهید. اگر نور در زیر ماسک به صورت هاله‌ای بود و منبع نور قابل تشخیص نبود، نشان‌دهنده‌ی وجود لایه‌ی ملت بلون است.

اما وقتی منبع نور را به خوبی می‌توانید تشخیص دهید (مثلا شمع یا چراغ‌قوه گوشی)، مطمئن باشید که برای این ماسک از لایه ملت بلون استفاده نشده‌ است.

نوع سوختن پارچه ملت بلون

یکی از راه‌های تشخیص استفاده از لایه ملت بلون در ماسک، جدا کردن لایه‌های ماسک است. با قیچی دو قسمت چپ و راست ماسک را برش بزنید. حالا لایه‌ی وسط را روی شعله قرار دهید. اگر با برخورد حرارت کم، لایه‌ی میانی فوراً آتش گرفت، نشان می‌دهد که ماسک غیراستاندارد و برای آن از ملت بلون استفاده نشده است.

لایه‌ی ملت بلون آتش نمی‌گیرد. بلکه در مقابل با حرارت، بافت آن خراب می‌شود. اما ردی از سوختگی یا آتش بر روی آن دیده نمی‌شود. گویی بدون اینکه این لایه آتش بگیرد، بافت آن خراب و از هم جدا می‌شود.

جذب خرده کاغذ و ذرات ریز

یک دستمال کاغذی را ریز کنید و روی میز بریزید. سپس در حالی که دو بند ماسک را در دست دارید، آن را به آرامی روی خرده‌های دستمال کاغذی بگذارید و سپس بلند کنید. اگر خرده‌های دستمال به ماسک چسبید، نشان می‌دهد ماسک شما استاندارد و برای آن از لایه ملت بلون استفاده شده است.

خاموش نشدن شعله

یک شمع روشن یا شعله کبریت را در حدود ۲۰ سانتیمتری از صورت خود قرا دهید و با شدت از پشت ماسکی که بر روی صورت دارید فوت کنید شعله آتش نباید خاموش گردد. در صورت خاموش شدن شعله آن ماسک غیر استاندارد می باشد و کارایی زیادی ندارد.

اسپری کردن

از سمت داخل ماسک با یک افشانه (به طور مثال خوشبو کننده هوا) اسپری کنید در صورت استاندارد بودن ماسک ذرات اسپری نباید از سمت دیگر ماسک رد شوند. و ماسک فیلترشما به معنای واقعی درست عمل می کند!

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است