خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تداوم رشد بهای پایه پلیمرها

تداوم رشد بهای پایه پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت پایه معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا افزایشی اعلام شد. این در حالی است که هر دو متغیر اصلی معادله کشف نرخ پایه، یعنی قیمت مبنای دلار و نرخ جهانی برای غالب مواد پتروشیمیایی، همسو با هم افزایشی بودند. از این رو سبز پوش شدن عموم قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی را رقم زد تا سومین هفته رشد قیمت‌های پایه به ثبت برسد. میانگین هفتگی بهای نیمایی ارز برای قیمت‌های پایه ۱۳ تیر سال جاری به میزان ۲۱ هزار و ۵۹۴ تومان در نظر گرفته شد که در مقایسه با قیمت پایه هفته ماقبل، رشد ۶۳۳ تومانی داشت. بررسی تغییرات جدیدترین نرخ پایه پتروشیمیایی‌ها نشان می‌دهد که پراکندگی رشد نرخ پایه شیمیایی‌ها نسبت به پلیمرها بسیار بیشتر بوده که عمده‌‍‌ترین دلیل آن مربوط به تغییرات قیمت جهانی است. در گروه پلیمرها هنوز هم برای کمتر از نیمی از محصولات، اگرچه از شتاب افت نرخ جهانی کاسته شده، اما قیمت‌های کاهشی دیده می‌شود. در حالی که در بین شیمیایی‌ها، رشد نرخ جهانی برجسته‌تر بوده و در اغلب محصولات رد پای آن در کنار رشد بهای نیمایی ارز خودنمایی می‌کند.

رشد قیمت‌های جهانی برجسته شد

به‌رغم افت قیمت‌های جهانی برای عموم گریدهای پلی وینیل کلراید (PVC)، یکی از گریدهای این محصول یعنی PVC-E6834، با صعود 97 دلاری در معاملات بازارهای جهانی همراه شد که در بورس کالا طی هفته جاری با نرخ پایه 40 هزار و 379 تومانی عرضه خواهد شد. این محصول بالاترین افزایش قیمت پایه را در بین پلیمرها داشت. همچنین پلی پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی با عدم تغییر قیمت جهانی خود، تنها رشد نرخ مبنای دلار را تجربه کردند. بیشترین افت نرخ پایه در بین پلیمرها مربوط به یکی از گریدهای سنگین اکستروژن(CRP100 Black) بود که با افت 53 دلاری قیمت جهانی، به میزان منفی 19/ 1 درصد افت نرخ پایه را تجربه کرد. در بین شیمیایی‌ها اغلب محصولات رشد نرخ جهانی را تجربه کردند و تنها اسید استیک با منفی 44 دلار، نرمال بوتانول با منفی 7 دلار و زایلین مخلوط با منفی 4 دلار کاهش در قیمت جهانی همراه شدند. از بین این سه ماده اولیه، تنها اسید استیک به دلیل افت قابل‌توجه نرخ جهانی خود، قیمت پایه کاهشی داشت و سایر محصولات در کنار رشد بیش از 3 درصدی قیمت مبنای دلار، نرخ پایه افزایشی داشتند.

حفظ کانال 90 هزار تنی برای حجم  معاملات هفتگی  پلیمرها

در جریان معاملات هفته گذشته محصولات پتروشیمیایی بورس کالا حجم دادوستدها همچنان در سطوح افزایشی خود باقی ماند. اگرچه میزان دادوستد محصولات پلیمری با افت محدود یک درصدی همراه شد، اما هنوز هم کانال 90 هزار تنی خود را حفظ کرده که بیشترین میزان طی 5 فصل گذشته تاکنون به شمار می‌رود. اما در بین محصولات شیمیایی این روند صعودی اندکی بیشتر بوده و رشد نزدیک به 5/ 4 درصدی برای حجم دادوستدهای این گروه محصولات طی هفته گذشته در بورس کالا به ثبت رسید و 35 هزار و 926 تن از میزان عرضه شیمیایی‌ها مورد معامله قرار گرفت. این میزان از حجم معاملات در بین محصولات شیمیایی بیشترین مقدار طی 4 هفته گذشته به شمار می‌رود و به رغم بالاتر بودن از متوسط حجم معاملات سال گذشته، هنوز هم با روزهای اوج این بازار در سال جاری فاصله دارد. صعود متغیرهای اثرگذار بر نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی در هفته گذشته دیده شد و فرضیه رشد نرخ پایه برای هفته‌های آینده را قوت بخشید. این در حالی بود که در کنار رشد میانگین روزانه بهای نیمایی ارز طی هفته گذشته، قیمت‌های بازار آزاد ارز نیز روند صعودی خود را ادامه داده و بهای دلار آزاد کانال 25 هزار تومانی را حفظ کرد. به طوری که نوسان بهای دلار در بازار ارز به گونه‌ای رقم خورد که با وجود افت و خیزهای محدود هفته گذشته هنوز هم نرخ آزاد ارز بیش از 25 هزار تومان است که با فرض همسو شدن بهای نیمایی دلار با نرخ‌های موجود در بازار آزاد با وقفه کوتاه‌مدت، می‌توان به وضوح ذهنیت غالب اهالی بازار را افزایشی تلقی کرد. گواه این ادعا نیز رشد فزاینده میزان تقاضا برای خرید پلیمرها از بورس کالا بود که متقاضیان سعی کردند‌ بخش عمده سهمیه‌های بهین‌یاب خود را با نرخ پایه هفته گذشته خریداری کنند و تا آنجا‌ که ممکن است از ریسک صعود قیمت‌ها در هفته‌های آینده در امان باشند. اینکه دو هفته گذشته تالار پتروشیمیایی بورس کالا توام با رونقی چشمگیر، به معاملات هفتگی خود پایان داد، می‌تواند مخابره‌کننده نگرانی در این بازار باشد. چرا که خرید یکباره بخش اعظم سهمیه‌های بهین‌یاب از سوی بسیاری از متقاضیان تعادل معاملات در بورس کالا را برهم می‌زند و این احتمال وجود دارد که در جریان معاملات هفته‌های آینده این خریدهای زود‌هنگام در چارچوب افت میزان تقاضا بروز کند.

تداوم سیگنال صعودی بازار نفت خام

قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر خبرهای رسیده از توافق احتمالی اعضای اوپک پلاس، با نوساناتی همراه بود. نشست وزیران اوپک پلاس که به روز جمعه موکول شد بازهم بی‌نتیجه ماند و ادامه مذاکرات به روز دوشنبه موکول شد. عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید ماهانه به میزان 400 هزار بشکه در روز از ماه آگوست تا دسامبر به توافق اولیه رسیدند و پیشنهاد کردند که مدت اجرای توافق محدودیت عرضه تا پایان سال 2022 تمدید شود. افت و خیزهای بهای نفت در هفته گذشته سرانجام به نرخ 76 دلاری به ازای هر بشکه نفت خام برنت منتهی شد که در پایان معاملات روز دوم ژوئن به ثبت رسید. به رغم رشد محدود 36/ 0 درصدی بهای نفت خام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، اما نوسان بهای هفتگی آن در بازه منفی 2/ 0 درصدی قرار گرفت. نفتا به عنوان اصلی‌ترین خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی، مبتنی بر بهای نفت، تکانه‌های قیمتی محدودی را تجربه کرد. به طوری که با قیمت 677 دلار به ازای هر تن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته معامله شد و  81/ 0 درصد رشد محدود روزانه را ثبت کرد. اما نوسان افزایشی بهای هفتگی آن تا حدی جدی بود و حدود 7 درصد برآورد می‌شود.

تالار محصولات پتروشیمیایی بورس کالا در هفته گذشته میزبان 98 هزار و 371 تن از انواع مواد اولیه پلیمر بود که در برابر این میزان عرضه تقاضایی به میزان 138 هزار تن شکل گرفت که رشد 11 درصدی نسبت به هفته ماقبل داشت. رشد محسوس میزان تقاضا در بورس کالا سبب معامله 90 هزار و 353 تن از حجم عرضه‌ها شد که حکایت از نسبت 92 درصدی معاملات به میزان عرضه دارد. آن هم در شرایطی که حجم عرضه محصولات پلیمری در سطوح افزایشی خود قرار دارد، معامله 92 درصد از آن می‌تواند داده‌ای جذاب برای این بازار به شمار رود. چرا که از هفته منتهی به اول اسفندماه سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است. در معاملات محصولات شیمیایی بورس کالا نیز اگرچه میزان عرضه در مقایسه با عرضه هفته ماقبل نسبتا بدون تغییر ماند و در محدوده 44 هزار و 223 تنی قرار گرفت اما حجم تقاضا رشد 9 درصدی را به ثبت رساند. به عبارت دقیق‌تر به میزان 39 هزار و 864 تن تقاضا برای خرید مواد اولیه شیمیایی به تالار فیزیکی بورس کالا وارد شد که در نهایت سبب دادوستد 35 هزار و 926 تن از این حجم عرضه‌ها شد. رشد 5/ 4 درصدی میزان دادوستدها در هفته گذشته سبب معامله بیش از 81 درصد از عرضه‌ها شد که بیشترین مقدار طی 10 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است