خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش ۵/ ۹ درصدی حجم معاملات پلیمرها

کاهش ۵/ ۹ درصدی حجم معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته ۶۳ هزار و ۵۵۱ تن از انواع پلیمرها در بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت که این رقم در مقایسه با هفته ماقبل از افت ۵۲/ ۹درصدی برخوردار است. این حجم از داد و ستد پلیمرها در بورس کالا را باید نگران‌کننده ارزیابی کرد زیرا کمترین میزان از هفته منتهی به ۲۳ مردادماه تاکنون قرار دارد و استمرار این روند به عدم تغذیه کامل در بازار منتهی می‌شود. این رقم معاملاتی با گذشته متفاوت است یعنی از یکسو می‌توان گفت نیاز مصرف‌کنندگان واقعی برای گریدهای خاص تامین نشده و البته از سوی دیگر ممکن است از تغییر در ساز و کار بازار حکایت داشته باشد.

به‌صورت دقیق‌تر در شرایطی که شاهد رشد قیمت‌ها با محوریت بهای نیمایی ارز بودیم خرید مواد اولیه و افزایش ذخیره آن در انبارها توجیه داشت ولی به مرور زمان این توجیه اقتصادی رنگ عوض می‌کند آن‌هم در شرایطی که بهای دلار آزاد به قدری افزایش یافته که فعالان باسابقه بازارها شاید رشد بیشتر آن را اندکی غیرمنتظره به شمار آورده، از خرید هیجانی فاصله گرفته یا منابع مالی آنها کفاف استمرار خرید در نرخ‌های فعلی را نمی‌دهد. این در حالی است که بعضا نگهداری مواد اولیه مخصوصا گریدهای جذاب آن نگرانی‌های نظارتی را برای واحدها به همراه خواهد داشت که در نهایت از پیچیدگی‌های جانبی برخوردار می‌شود.

در ادبیات بازارهای مالی هم چنین چیزی وجود دارد که به اشباع خرید در نمودارهای RSI مشهور است. البته در بازار پلیمرها چنین شاخصی هنوز تعریف نشده ولی ممکن است بتوان در آینده از آن بهره برد همان‌گونه که شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد تعریف شد. وقتی در یک بازار به مرز اشباع خرید رسیدیم و دیگر خرید توجیه چندانی نداشت دیگر دلیلی برای خرید وجود ندارد و آن‌وقت است که تازه موجودی بالای انبارها خودنمایی خواهد کرد به‌خصوص در شرایطی که به هر دلیل جذابیت خرید کاهش یابد. هم‌اکنون یک دلیل برای کاهش جذابیت خرید ایجاد شده و آن تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری از نرخ‌های هفتگی به ماهانه است آن‌هم در شرایطی که انتظار داریم بهای نیمایی ماهانه ارز تحریک کمتری از نرخ‌های هفتگی آن داشته باشد اگرچه هنوز باید منتظر استمرار رشد این نرخ باشیم. البته برخی شواهد نشان می‌دهد تغییری زیرپوستی در نوسان بهای نیمایی ارز رخ خواهد داد آن‌هم در وضعیتی که هم‌اکنون نیز بهای روزانه فروش دلار نیمایی پایین‌تر از قیمت هفتگی آن است، اگرچه این داده مقطعی معرف کلیت این بازار نیست. البته هنوز زمان آن نرسیده که به فاز اشباع خرید برسیم زیرا حجم عرضه‌ها و همچنین حجم معاملات در مسیر نزولی قرار دارد و این بازی اگرچه نمی‌توان به صراحت گفت که دست ساخته است ولی موجب شده تا بازار از مواد اولیه اشباع نباشد که نکته قابل توجهی به شمار می‌رود.

هفته گذشته در برابر هر تن عرضه مرسوم پلیمرها در بورس کالا ۳۱/ ۱ تن تقاضا ثبت شده است که به نظر رقم متعادلی به شمار می‌رود یعنی کاهش عرضه‌ها با افت تقاضا همراه شده بنابراین دلیل اصلی افت تقاضا را می‌توان در همان کاهش عرضه جست‌وجو کرد. این در حالی است که ۱۵/ ۸۸ درصد از عرضه‌ها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که بالاترین میزان در سه هفته اخیر است و همچنین رقم بالایی به شمار می‌رود یعنی هنوز هم خریداران، عرضه‌های موجود از غالب گروه‌های کالایی را یک فرصت خرید تلقی می‌کنند.

در بازارهای جهانی شاهد تمایل به رشد قیمت‌ها برای غالب محصولات پلیمری هستیم که این سیگنال را باید در محاسبات به شمار آورد. هم‌اکنون چند داده مهم را باید در نظر گرفت یکی آنکه چین با مشکل خاصی در تولید روبه‌رو نیست و بزرگ‌ترین صادرات خود را در تاریخ این کشور در ماه میلادی پیش ثبت کرده است. این داده در کنار تکانه‌های نسبی تقاضای سنتی که اغلب در روزهای سرد سال خودنمایی می‌کند معیاری برای رشد قیمت‌های ناشی از افزایش تقاضا بوده آن‌هم در شرایطی که جرقه‌هایی از رشد بهای مواد اولیه را شاهد هستیم. تجمیع موارد فوق از روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی حکایت دارد که می‌تواند یکی دو هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است