خانه علمی پژوهشی ساخت بومی کامپوزیت‌های پلیمری هوشمند

ساخت بومی کامپوزیت‌های پلیمری هوشمند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Smart Composite

مرجع پلیمر در بازار ایران: گروهی از محققان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران موفق به ساخت کامپوزیت‌های پلیمری هوشمند حساس به دما شدند که کاربردهای متنوعی در صنعت خودرو و هوا و فضا دارد.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، با این محصول می‌توان خاصیت و شکل مشخصی را به ماده داد به گونه‌ای که در حافظه ماده این شکل ذخیره شود.

Smart Composite

کامپوزیت‌های پلیمری هوشمند

کامپوزیت‌های پلیمری هوشمند خاصیت یا شکل مشخصی به مواد می‌دهند، به عنوان مثال اگر بخواهیم یک لباس به اتوکشی نیاز نداشته باشد با استفاده از الیاف‌های کامپوزیت پلیمری هوشمند این هدف محقق می‌شود، البته این یک مثال ساده از کاربرد این مواد است.

به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد پلیمرهای حافظه‌دار، این مواد در طی دهه اخیر مورد توجه فوق العاده‌ای قرار گرفته‌اند،  از آنجایی که سنتز و ساخت این مواد به عنوان گلوگاهی برای انجام پژوهش‌های تحقیقاتی و ساخت ادوات پلیمری حافظه دار شناخته می‌شود، محققان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی پژوهشی برای ساخت پلیمرهای حافظه‌دار انجام دادند.

به گفته محققان این طرح، کاربردهای این مواد بسیار متنوع است از صنعت هوا و فضا، خودروسازی تا نفت از این مواد استفاده می‌کنند،  پلیمرهای حافظه‌دار در دو دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یکی از انواع اﺻلی ﻣﻮاد حافظه‌دار ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ محققان قرار گرفته‌اند، در یک دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پلیمرهای حافظه‌دار که پتانسیل به کارگیری در تاسیسات پزشکی، هوا فضا، بافندگی، مهندسی عمران، انرژی، مهندسی الکترونیک و محصولات خانگی دارد مشاهده شده است.

در مقایسه با انواع دیگر مواد هوشمند، مانند آلیاژهای حافظه‌دار، پلیمرهای حافظه‌دار دارای مزایای قابل توجهی هستند که می‌توان به ایجاد تغییر شکل­ های الاستیک بزرگ، مصرف انرژی پایین برای ایجاد شکل موقت، چگالی پایین و سبکی وزن، زیست تخریب­پذیری بالقوه و قابلیت ساخت بالا اشاره کرد، باتوجه به این ویژگی‌ها وکاربردهای متنوع، پلیمرهای حافظه‌دار سال های اخیرتوجه محققانعلوم مواد ومهندسیرابه خود جلبکرده اند.

کامپوزیت‌های پایه پلیمر حافظه دار توانسته اند کاربردهای پلیمر های حافظه دار را گسترش ببخشند و آینده درخشانی را برای استفاده از این گونه مواد در صنعت فراهم کنند،  از جمله خواص جدیدی که میتوان با استفاده از کامپوزیت های پایه پلیمرحافظه دار بدست آورد می­توان به خاصیت خود ترمیمی اشاره کرد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است