خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تاثیر کرونا بر بازار پلیمرها

تاثیر کرونا بر بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: رشد قیمت‌های پایه در بورس‌کالا با اهرم افزایش بهای نیمایی ارز به ثبت رسید ولی اثر خاصی تاکنون بر بازار نداشته است. فاصله قیمتی بین بورس و بازار به نسبت بالاست و با توجه به نوسان شدید بهای نفت‌خام و کاهش محسوس تقاضای داخلی برای محصولات نهایی، با بازار قدرتمندی روبه‌رو نیستیم که کاهش تقاضا در بورس و بازار یکی از خروجی‌های مشهود آن به‌شمار می‌رود. حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس‌کالای ایران با افت ۲۵ درصدی همراه شد که دلیل اصلی آن را باید در افت تقاضا جست‌وجو کرد. این شرایط نشان می‌دهد که التهاب پیشین در این بازار سریع‌تر از حد انتظار متعادل شده که نشانه‌ای مشهود از اثرگذاری شیوع ویروس کرونا به‌شمار می‌رود.در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا تغییر چندانی نداشت و تنها افت ۲۲/ ۰ درصدی به ثبت رسید.

 

Petrochemical-product2

این رقم البته در شرایطی تجربه شد که میزان عرضه مرسوم در بازار فیزیکی رقمی نزدیک به ۹۵ هزار و ۵۰۰ تن بود که میزان جذاب و گسترده‌ای به‌شمار می‌رود. عرضه‌های بالای ۹۵ هزارتن را باید یک عدد خاص به‌شمار آورد زیرا از بالاترین سطوح در سال‌های اخیر در تاریخ فعالیت بورس‌کالای ایران محسوب می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر تجمیع عرضه‌ها از پتانسیل‌های بالای معاملاتی برخوردار است که خروجی آن می‌تواند به کاهش التهاب در بازار منتهی شود. البته در تاریخ بورس‌کالا عرضه‌های بالای ۱۰۰هزار تن هم به ثبت رسیده است ولی میزان عرضه یکی‌دو هفته اخیر را باید یک عدد جذاب و قدرتمند به‌شمار آورد.در برابر این رشد عرضه‌ها؛ اتفاق جالب کاهش حجم تقاضا در بورس‌کالا آن‌هم در روزهای پایانی سال بود که دقیقا چهره‌ای مخالف هفته‌های قبل را ترسیم کرد. در هفته گذشته شاهد افت نزدیک به ۳۴ درصدی تقاضای هفتگی بودیم که بزرگ‌ترین افت تقاضای هفتگی از هفته منتهی به ۱۷ خردادماه بود یعنی بازار با یک عقبگرد جدی و بزرگ در فاز تقاضا روبه‌رو بوده است که می‌تواند تنها به‌دلیل تغییر فاز روانی بازار به‌شمار رود. این شرایط موجب شد تا حجم تقاضا در بورس‌کالا به رقمی نزدیک به ۱۰۴ هزار تن برسد که کمترین تقاضای ثبت شده در چهار هفته اخیر بود. بالابودن حجم عرضه‌ها در برابر افت جدی تقاضا موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا نیز افت جدی داشته باشد تا شرایط جدیدی را در این بازار شاهد باشیم. در هفته گذشته حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس‌کالا با افت ۱۴/ ۲۵ درصدی همراه شد تا بزرگ‌ترین افت هفتگی حجم معاملات را از هفته منتهی به ۱۷ خردادماه تاکنون به ثبت برسد. این کاهش حجم معاملات موجب شد تا حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا در هفته قبل به ۶۸ هزار و ۸۱۹ تن برسد که کمترین رقم در چهار هفته اخیر است. البته عدم تایید برخی از معاملات PVC در هفته گذشته خود یک سیگنال اثرگذار برای کاهش حجم معاملات بود اگرچه با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی سال پتانسیل کاهش تقاضا در بورس و بازار جدی‌تر خواهد شد که می‌تواند چهره متفاوتی از بازار پلیمرها را ترسیم کند. هیچ بعید نیست که حجم معاملات در همین سطوح باقی بماند یا نوسان چندانی نداشته باشد. این وضعیت معاملاتی موجب شد تا نسبت تقاضا به عرضه‌های کل در هفته گذشته به ۰۹/ ۱ واحد برسد که کمترین نسبت ثبت شده در ۶ هفته اخیر است. همچنین در هفته گذشته ۴۲/ ۷۱ درصد از عرضه‌های مرسوم در بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که کمترین نسبت معاملاتی از هفته منتهی به ۱۷ آبان‌ماه تاکنون به‌شمار می‌رود. البته این آمارها در نهایت از عقبگرد معاملاتی در بورس‌کالا حکایت دارد ولی چیزی که شاهد هستیم، معاملات به نسبت جذابی است که تاکنون اجازه نداده این بازار از مسیر آمارهای معاملاتی پلیمرها وارد فاز رکود شود. این‌که بازار در روزهای سخت فعلی هم شواهدی از رونق را نشان می‌دهد خود یک داده جذاب و برجسته به‌شمار می‌رود. وجود تقاضای فصلی در حاشیه بازار را می‌توان مهم‌ترین دلیل تداوم رونق در بازار پلیمرها به‌شمار آورد که خروجی آن هنوز هم برای کلیت این بازار جذاب به نظر می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است