خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تاثیر روند کاهشی ارز بر بازار پلیمرها

تاثیر روند کاهشی ارز بر بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار محصولات پلیمری در بورس کالا هفته گذشته را درحالی سپری کرد که با آرامش نسبی همراه بود. روند نزولی نرخ ارز طی هفته گذشته در کنار محافظه‌کاری متقاضیان از اصلی‌ترین دلایل این موضوع به شمار می‌روند اما برای بررسی بیشتر بازار این محصولات در بورس کالا «دنیای‌اقتصاد» به گفت‌وگو با دکتر مسعود جمالی، کارشناس بازار پتروشیمی پرداخت.

Petrochemical-product2

جمالی معتقد است، طی هفته گذشته محرک موثر بر قیمت و رقابت‌های قیمتی بازار محصولات پتروشیمی، دو اتفاق عمده بوده است. ابتدا کاهش نرخ ارز و کنترل بهای آن در بازار آزاد ارز است که باعث تضعیف دورنمای افزایش نرخ نیمایی ارز شد. از این‌رو اکثر محصولاتی که در بورس کالا معامله شدند، در قیمت‌های پایه یا با حداقل رقابت قیمتی از بورس کالا خریداری شدند. مساله بعدی مربوط به بازرسی و نظارت‌های صورت گرفته توسط نهاد متولی بر انبارهای شورآباد (حاشیه تهران) بود که به دنبال این عمل برخی انبارهای متخلف بسته شده و سبب شد که قیمت مواد پلیمری در بازار آزاد روند کاهشی به خود بگیرد به‌طوری که در روز ابتدای هفته گذشته یعنی شنبه قیمت‌ها به شدت افزایشی بودند اما با تغییر فاز در این بازار مواجه شدیم و روز یکشنبه بعد از کنترل نرخ ارز و نظارت بر انبارها نرخ مواد پلیمری موجود در بازار آزاد تا حدی کاهش یافت که می‌توان گفت نرخ پلیمرها تا حدودی به هفته منتهی به ۲۷ تیرماه بازگشت. درکنار این موارد پیش‌بینی از صعود بهای ارز نیمایی هم رنگ باخت. همه این موارد همسو با هم سبب شدند که هفته گذشته آرامش نسبی بر بازار پلیمرها حاکم شود، به ویژه در بین محصولاتی که بسیار جذاب بودند و عموما با رقابت‌های شدید قیمتی همراه می‌شدند. به‌عنوان مثال محصول پلی وینیل‌کلراید(PVC) که اخیرا با پیگیری و تلاشی که نهادهای متولی بر سمت عرضه انجام داده‌اند در کنار مدیریت تقاضا با همکاری انجمن‌های مرتبط (همچون انجمن ملی صنایع پلیمر ایران)، درصد رقابت‌های قیمتی آن به حداقل ممکن رسیده است، به‌طوری که شاید بتوان اذعان کرد که مشکلی که محصول PVC تاکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کرد تا حدود زیادی مرتفع شده است.

دکتر مسعود جمالی درخصوص تایید نشدن برخی معاملات هفته گذشته عنوان کرد:برخی عرضه‌های پلی اتیلن ترفتالات طی ابتدای هفته گذشته با وجود اینکه با رقابت اندکی همراه بودند اما معاملات آن تایید نشده و بعضا اطلاع‌رسانی هم در این صورت انجام نگرفت. اما گمانه‌زنی‌ها بر این باور بود که سفارش‌ها از طریق برخی کارگزاری‌ها ثبت نشده و از همین رو اصطلاحا به ابطال معاملات منجر شده است. براین اساس در عرضه بعدی محصول پلی اتیلن ترفتالات گرید نساجی بین 35 تا 36 درصد رقابت قیمتی تجربه شد و به نوعی به‌عنوان محصول پرتنش این هفته قرار گرفت.

پس از آن پلی پروپیلن‌های نساجی بودند که رقابت بالای 20 درصد و حتی در برخی عرضه‌ها تا 35 درصد را تجربه کردند. بنابراین این دو محصول بر صدر رقابت‌های قیمتی بازار محصولات پلیمری هفته گذشته قرار گرفتند.

جمالی افزود: در مورد پلی پروپیلن‌ها مشکلی که برخی مصرف‌کنندگان به آن اشاره می‌کنند بحث تفکیک نادرست این محصول به دو گرید نساجی و شیمیایی است زیرا بر روی گریدهای شیمیایی معمولا یا رقابت قیمتی صورت نمی‌گیرد یا درصد رقابت‌ها بسیار پایین است. اما از سال‌های گذشته تاکنون پلی پروپیلن نساجی جزو گریدهای پرتنش با درصد رقابت بالا قابل تعریف است. پی بردن به دلیل چنین رقابت‌های مداومی در بازار این محصول نیازمند موشکافی و بررسی دقیق از سوی نهادهای متولی است تا بتوان دغدغه‌های موجود برای آن را مرتفع کرد.

جمالی تاکید کرد؛ روز سه‌شنبه هفته گذشته تابلوی اصلی محصولات پلیمری، عرضه 49 هزار تنی را تجربه کرد که تقاضای 43 هزار تنی در مقابل آن ایجاد شد. از این میزان عرضه‌ها 30 هزار تن مورد معامله قرار گرفتند که به‌جز دو محصول پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌پروپیلن نساجی بقیه محصولات با رقابت‌های معمولی مورد معامله قرار گرفتند. پیام هفته گذشته بورس کالا در بازار محصولات پلیمری نسبت به هفته منتهی به 27 تیرماه، نشان از آن دارد که به رغم همه کنترل‌های صورت‌گرفته در بخش تقاضا، درصد رقابت‌های قیمتی در بورس کالا و تفاوت قیمت محصولات در بازار آزاد با نرخ‌های پایه پتروشیمی‌ها بیشتر مربوط به مباحث مربوط به ارز نیمایی و آزاد و پیش‌بینی روند قیمتی آن است که به ورود آشفتگی و تقاضای ملتهب به بورس کالا منجر می‌شود. این موضوع هم در بازار پتروشیمی‌ها و هم در بازار سایر کالاها که برمبنای نرخ ارز کشف قیمت آنها انجام می‌گیرد، دیده می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است