خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رکود در بازار پلیمرها و برخی رخدادهای جانبی

رکود در بازار پلیمرها و برخی رخدادهای جانبی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازاری آرام را شاهد هستیم؛ حجم معاملات نیز کاهش یافته و این افت داد و ستد در بازار آزاد به معنی نبود رونق جدی تولید هم تفسیر می‌شود. این درحالی است که هفته‌های اخیر شاهد جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها بودیم ولی به مرور زمان و با توجه به کاهش تقاضا در بازار داخلی و البته عرضه‌های گسترده در بورس کالا آن هم در هفته‌ای که اعلام قیمت‌های پایه نداریم و نرخ‌های پیشین معتبر است، جریان کلی در بازار به سمت افت نرخ متمایل شد.

محصولات پتروشیمی

این داده البته در شرایطی خودنمایی می‌کند که شتاب افت قیمت‌ها برای روز گذشته افزایش یافته و اندک گریدهایی که با رشد نرخ همراه شده بودند نیز به‌شدت محدود شده یعنی با کمی اغماض می‌توان بازاری یکدست کاهشی را شاهد بود. این مطلب دقیقا به معنی برتری عرضه بر تقاضاست ولی در هفته‌های اخیر حجم معاملات گسترده‌ای برای پلیمرها در بورس کالا به ثبت نرسیده است که گواهی از بالابودن حجم تزریق کالا به بازار داخلی نیست؛

این در حالی است که موجودی انبارها در بازار داخلی هم از گستردگی چندانی برخوردار نیست یعنی بررسی‌های میدانی در بازار یا پرس و جو از اهل فن حکایت از موجودی‌ انبارهای گسترده ندارد گویا جنس چندانی در بازار نیست.

به عبارت دقیق‌تر انبارهای تجار و واحدهای تولیدی مملو از مواد اولیه نیست که با فرض بالابودن جدی عرضه، شاهد برتری عرضه بر تقاضا و افت قیمت‌ها باشیم. این یعنی ضعف تقاضا در بازار داخلی جدی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و همین داده در کنار گستره گریدهایی که با افت قیمت همراه است می‌تواند رکود را به خوبی تعبیر و تفسیر کند.

در گذشته در مورد رکود و احتمال خروج یا تداوم آن صحبت‌های بسیاری مطرح شد ولی هنوز روزهای سخت بازار پلیمرها ادامه داشته و با فرض افت قیمت‌ها، می‌توان گفت که رکود حتی عمیق‌تر شده است. این روند قیمتی البته ناخودآگاه جذابیت خرید از بورس کالا را هم کاهش می‌دهد ولی برای معاملات روز گذشته باز هم روال کلی معاملات به نسبت اوضاع بازار قابل پذیرش بود.

البته آمارهای معاملاتی و میزان اثرگذاری داده‌ها بر روند کلی بازار را باید در اواخر هفته جاری و اوایل هفته آینده بررسی کرد تا بتوان با اطلاعات کامل‌تری به بررسی اوضاع پرداخت. البته شواهد کلی در بازار به نسبت روزهای قبل تغییر چندانی نکرده است و حتی می‌توان گفت با کاهش قیمت دلار، میل به افت قیمت‌ها و تغییر فاز روانی بازار از سمت خریدهای هیجانی به سمت فروش بیشتر متمایل شده است که این رویکرد از سوی برخی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که به هر دلیل قدرت ریسک کمتری دارند؛

اگرچه بهتر است خرید و فروش در بازار آزاد پلیمرها را به‌صورت کلی و جامع و کامل رها کرد؛ زیرا رخدادهای حاشیه‌ای در بازار نه‌تنها از بین نرفته بلکه از حالت نامحسوس به‌صورت شفاف و عینی درآمده است گویی آتش زیرخاکستر بازار باز هم میل به فوران دارد.

در هر حال بازار با رونق چندانی روبه‌رو نیست و تجربه نشان داده که هر زمان قیمت‌های پایه در یک هفته خاص اعلام نشود، ناخودآگاه میل به خرید کاهش یافته و احتمال عقب‌گرد نرخ افزایش می‌یابد. در سال‌های گذشته نیز که قیمت‌ها هر دو هفته یک‌بار اعلام می‌شد هم وضعیت به همین منوال بود. با توجه به این رفتار مرسوم، این احتمال وجود دارد که هفته آینده شاهد بهبود حجم تقاضا در بورس و بازار و رشد حجم معاملات و تقویت بنیادین بازار باشیم اگرچه نمی‌توان گفت که بازار مستعد تغییر شکل سریع است؛ یعنی معجزه‌ای در کار نخواهد بود.

از سوی دیگر برخی خبرهای تایید نشده از نظارتی شدن مجدد بازار پلیمرها خبر می‌دهد که این سیگنال هم یک شوک جدید در بازار ایجاد می‌کند. تجربه نشان داده که این شرایط در ابتدا یک شوک قیمتی با جهت‌گیری منفی را موجب شده و با توجه به محدود شدن یا حذف یک بخش فعال در بازار، شاهد یک عقب‌نشینی بنیادین خواهیم بود که با شوک روانی و رواج فاکتور ترس همراه می‌شود.

در این شرایط برخی ترغیب به فروش شده و برخی دیگر به فکر تسویه مطالبات خود خواهند افتاد که در نهایت یک فاکتور محدودکننده را باید در فرآیند بازار مورد توجه قرار داد. البته به مرور باز هم آرامش به بازار باز می‌گردد ولی کسی جوابگوی زمان از دست رفته و محدود شدن حجم تولید به دلایل مختلف نخواهد بود. این واقعیت را باید جدی گرفت، زیرا می‌تواند فرآیند تولید را در روزهای سخت فعلی با محدودیت بیشتری همراه سازد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است