خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد نسبی معاملات پلیمرها

رشد نسبی معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته با نزدیک به ۴۵ درصد رشد هفتگی به بیش از ۴۵ هزار تن رسید که اگرچه یک رشد معاملاتی نسبی را نشان می‌دهد ولی هنوز هم این سطوح معاملاتی به معنی حضور بازار پلیمرها در فاز رکود است. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها با ۵ درصد رشد به بیش از ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن رسید که بیشترین رقم عرضه از اواخر سال گذشته تاکنون است.

Petrochemical-product2

این داده به معنی تجمیع‌ روزشمار تولیدات واحدهای پتروشیمی است و اگر تقاضا به بازار بازنگردد شاید مشکل فروش را جدی‌تر از این وضعیت فعلی شاهد باشیم آن‌هم در شرایطی که امید چندانی هم به صادرات نیست. البته این احتمال وجود دارد که برای هفته جاری حجم معاملات باز‌هم افزایش یابد اگرچه داده‌های موجود در بازار از مسیرهای فنی، اقتصاد و سیاسی باید با دقت بالاتری مورد رصد و رهگیری قرار بگیرد.

ثبات نسبی نرخ در بازار آزاد پلیمرها

ثبات نسبی نرخ در بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته اگرچه به ثبت رسید ولی می‌توان گفت که جریان عمومی نرخ در این بازار مخصوصا در اواخر هفته گذشته به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شده است. این روند عمومی به این معنی است که بازار از یکسو با رکود نسبی روبه‌روست و از سوی دیگر هنوز نمی‌توان به بهبود عمومی در این حوزه معاملاتی امیدوار بود.

البته گذشت زمان می‌تواند بخشی از تقاضای از دست رفته را به بازار بازگرداند ولی تا زمانی که اوضاع در بازار آزاد پلیمرها یا صنایع تکمیلی و حجم معاملات در بورس کالا به آرامش و تعادل برسد، باید منتظر بمانیم و احتمالا این انتظار اندکی زمان‌بر خواهد بود. روزهای سخت فعلی در بازار پلیمرها کم‌سابقه است و به معنی ضعف بنیادین در این حوزه مهم فنی به‌شمار می‌رود که به خوبی چهره‌ای از رکود را ترسیم کرده است.

البته درخصوص بازار آزاد اغلب به داده‌های مورد‌نیاز همچون حجم معاملات دسترسی نداریم و تنها می‌توان به نوسان قیمت‌ها استناد کرد که در همین فاز یعنی نوسان نرخ هم شاهد رشد و تقویت تقاضا در بازار داخلی نیستیم آن‌هم در شرایطی که انتظار رشد قیمت‌ها در بازار وجود دارد، روند افزایشی قدرتمندی را مشاهده نمی‌کنیم که به معنی تداوم برتری عرضه بر تقاضاست حتی بخشی از پتانسیل رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ‌های پایه در بورس کالا هم خنثی شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

آمار معاملات گروه پلیمری بورس کالا (25 تا 30 خرداد)

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است