خانه علمی پژوهشی رنگ های هوشمند

رنگ های هوشمند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگی
مر جع پلیمر در بازار ایران: نعیمه شیراکبری با اشاره به جزئیات اجرای طرح رنگ های هوشمند گفت: در  این پروژه تحقیقاتی که تحت سرپرستی غفاریان انجام شد، موفق به تولید سیستم های هوشمند رنگی با استفاده از نانو فوم های فوتونیک کریستال الکتریک فعال شدیم. فتونیک کریستال ها دارای ساختارهایی هستند که ذرات به صورت دوره ای در آن تکرار شده اند و هر چه فاصله این ذرات از یکدیگر و همچنین اختلاف ضریب شکست اجزای تشکیل دهنده ساختار بیشتر باشد، طول موج نور انعکاسی از آن به سمت طول موج های بالاتر حرکت کرده و طول موج‌های منعکس شده رنگ ساختار را حاصل می کند.
رنگی
وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات سیستم های هوشمند رنگی تولید شده است، خاطرنشان کرد: این سیستم از نظر ساختار شیمیایی فاقد مواد رنگزا هستند و رنگ آن ها منشا فیزیکی داشته و وابسته به ساختار آن هاست.
مجری طرح تغییر رنگ سطوح استفاده از این سیستم را وابسته به ولتاژ الکتریکی دانست و یادآور شد: با اعمال ولتاژ الکتریکی، ضریب شکست ساختار تغییر کرده و وابسته به آن طول موج مشخصی از نور از سیستم منعکس شده و وابسته به آن رنگ ساختار تعیین می شود.
به گفته این محقق با افزایش ولتاژ اعمال شده، رنگ ساختار از سمت آبی به سمت قرمز حرکت می کند.
وی دلیل ایجاد رنگ در سیستم را حضور نانو فوم های فتونیک کریستال دانست و خاطر نشان کرد: فتونیک کریستال ها دارای ساختارهایی هستند که ذرات به صورت دوره ای در آن تکرار شده اند و هر چه فاصله این ذرات از یکدیگر و همچنین اختلاف ضریب شکست اجزای تشکیل دهنده ساختار بیشتر باشد، طول موج نور انعکاسی از آن به سمت طول موج های بالاتر حرکت کرده و طول موج‌های منعکس شده رنگ ساختار را حاصل می کند.
شیراکبری این سیستم رنگی را قابل استفاده در صنایع خودرو سازی و نظامی به منظور استتار دانست.
منبع: افکار نیوز

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است