خانه خبر پرینت سه بعدی اشیایی که متناسب با دمای محیط تغییر شکل می دهند

پرینت سه بعدی اشیایی که متناسب با دمای محیط تغییر شکل می دهند

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

گروهی متشکل از محققین دانشگاه MIT و دانشگاه تکنولوژی و طراحی سنگاپور موفق به تولید اجسامی با استفاده از پرینت سه بعدی شده‌اند که می‌توانند شکل اولیه خود را به یاد بیاورند. این فناوری جدید می‌تواند تحولی چشمگیر در علم پزشکی و حوزه انرژی های نو ایجاد نماید. با مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) همراه باشید.

پرینت سه بعدی - پلیمرهای حافظه دار

اگر بهتر به حاصل کار این گروه نگاه کنیم، می‌توان گفت که آنها بُعدی چهارم را به اشیای پرینت شده خود افزوده‌اند، چرا که این ساختارها می‌توانند در طول زمان تغییر شکل دهند. ضمن این که با استفاده از پلیمرهایی با قابلیت یادآوری شکل اولیه، به نوعی موفق به تولید ماشین هایی بی نیاز از انرژی شده اند.

تغییر شکل این اجسام پرینت شده، بر اساس تغییر دما انجام می‌گیرد. یعنی این مواد دارای دو فرم در دو حالت دمای زیاد و دمای کم هستند. در پروسه پرینت، با استفاده از نور یک پروژکتور می‌توان شکل دما بالای شیء مورد نظر را از یک رزین مایع تهیه کرد. این همان روشی است که دندان پزشکان برای ساخت نسخه مشابه دندان‌های بیماران از آن استفاده می‌کنند.

تفاوت عمده این دو روش در ابعاد محصول نهایی است. در روش ابداعی این گروه تحقیقاتی، می‌توان محصولی را به باریکی موی انسان به تولید رساند.

توانایی پرینت در ابعادی به این کوچکی بسیار اهمیت دارد، چرا که سرعت بازگشت به شکل اولیه در این مواد، با کاهش ابعاد، به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. در این صورت، کپسولی که به این روش تولید شده باشد، با سرعت بیشتری دارو را در بدن بیمار رها می‌سازد.

با استفاده از چنین موادی می‌توان داروهایی را به تولید رساند که به صورت شرطی عمل می‌کنند، یعنی تنها در صورتی ترکیبات درمان کننده خود را رها می‌سازند که به عامل بیماری زا برخورد کنند، یا در زمانی که دمای بدن از حد خاصی بالاتر و یا پایین تر برود.

در تصویر متحرک زیر می‌توانید کارکرد دیگر این پلیمرهای حافظه دار پرینت شده را ببینید. این چنگک کوچک طوری ساخته شده که تنها اشیایی را بر می‌دارد که دمای آنها بیش از 40 درجه سانتی گراد باشد.

پلیمرهای حافظه دار

منبع: Digiato

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است