خانه خبراخبار اقتصادی بازار سرمایه تحت تاثیر حادثه پتروشیمی بوعلی

بازار سرمایه تحت تاثیر حادثه پتروشیمی بوعلی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد: شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته با کاهش قابل‌توجه ٣٣٢واحدی روبه‌رو شد، به رنگ قرمز درآمد و به پایین‌تر از کانال ٧٤هزارواحدی رسید. در این بازار ارزش معاملاتی حدودا  ١٨١ میلیارد تومان بود که نشان از گردش سهام و معاملات در بازار دارد. نمادهای فارس، خودرو و فولاد بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند و از سوی دیگر بانک ملت بیشترین اثر را بر رشد شاخص گذاشت (گرچه قیمت پایانی خود سهم زیر یک درصد مثبت بوده است).
با بررسی اثرات منفی بر شاخص، شاهد وجود سه صنعت اصلی و شاخص‌ساز هستیم. این صنایع عبارت‌اند از صنعت پتروشیمی، خودروسازی و فلزات اساسی. این صنایع از سوی دیگر به همراه صنعت بانکداری و واسطه‌گری‌های مالی، بیشترین ارزش بازار را دارند. تغییرات منفی که در نماد فارس رخ داد، به علت آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی بوده است که با وجود شفاف‌سازی شرکت بوعلی و هلدینگ فارس مبنی بر اینکه این رخداد روی سود خالص شرکت‌ها آنچنان اثری نمی‌گذارد، با دید منفی سرمایه‌گذاران مواجه شد. از سوی دیگر وجود سندیکای بیمه‌ای برای پتروشیمی‌ها محتمل است و می‌تواند اثر شدیدی بر صنعت بیمه و شرکت‌هایی که تعهد بیمه‌ای این پتروشیمی را بر عهده داشتند، بگذارد.
گرچه وضعیت قیمت‌های جهانی در فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در چند هفته گذشته با رشد همراه بوده است، اما درحال‌حاضر روند قیمتی آنها معکوس بوده و از سوی دیگر با توجه به عرضه‌هایی که مجددا در بازارها صورت گرفته است، پیش‌بینی‌ها به سمت کاهش قیمتی است. با توجه به گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها که ارائه شده است، وضعیت شرکت‌ها بهبود یافته است اما باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگ این صنعت از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، فروش به صورت قراردادهای سلف تا سه‌ماهه هم دارند.

نمودار نزولی
در نتیجه رشد قیمتی صورت‌گرفته در گزارش‌های بعدی این شرکت‌ها می‌تواند تغییرات مثبتی را در وضعیت آنها ایجاد کند. در صنعت پتروشیمی و محصولات پالایشی، با بررسی بازارهای جهانی آنها شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش قیمت محصولات در برخی پیش‌بینی‌ها هستیم که می‌تواند بر فروش شرکت‌ها و سود آنها تأثیر مستقیمی بگذارد.
صنعت خودرو پس از کش‌و‌قوس‌های فراوانی که پس از فروش اقساطی محصولات، افزایش سرمایه‌ها و خبر قرارداد با شرکت‌های خارجی داشت، درحال‌حاضر در رکود به سر می‌برد و تنها اثرات تعدیل قیمتی مثبت و منفی در نمادهای این گروه، به نقدینگی این بخش کمک می‌کنند. در سمت دیگر باید به گزارش‌های بانک‌ها توجه ویژه‌ای داشت. از جمله عواملی که در شناسایی بهبود فعالیت بانک‌ها درحال‌حاضر اهمیت دارد، توانایی دریافت بهره و تسهیلات اعطایی از سوی وام‌گیرنده‌هاست که با دیرکرد همراه بوده‌اند و از سوی دیگر استفاده بانک‌ها از کاهش نرخ بهره و توانایی جذب سپرده و اعطای تسهیلات خواهد بود.در فرابورس هم شاهد کاهش شاخص به میزان سه واحد هستیم. ارزش معاملات در این بازار حدود ٩٤ میلیارد تومان است که در مقایسه با روزهای عادی بازار، نشان از کم‌بودن ارزش معاملاتی دارد. بیشترین اثر منفی بر شاخص را نمادهای ذوب (با توجه به گزارش منتشرشده توسط شرکت و اخباری که درخصوص عملیات شرکت به گوش می‌رسید، اهالی بازار توقع گزارش بهتری داشتند؛ به‌علاوه ادامه صحبت افزایش سرمایه و عدم نتیجه آن هم دلیلی برای تعدیل قیمتی در روزهای آتی است) و شتران گذاشتند. نمادهای هرمز و ارفع بیشترین اثر مثبت بر شاخص را گذاشتند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است