خانه خبر تولید ماسک با قابلیت فیلتر کردن نانوذرات و ویروس

تولید ماسک با قابلیت فیلتر کردن نانوذرات و ویروس

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

شرکت آوالون نانوفایبر (Avalon Nanofiber) در هنگ‌کنگ، لیسانس فناوری تولید نوعی ماسک را به دست آورده است. در این فناوری با استفاده از نانوالیاف ، ماسکی تولید شده که قادر است نانوذرات و ویروس‌‌ها را فیلتر کند. این ماسک می‌تواند خواص آنتی‌باکتریال نیز داشته باشد. در ادامه با مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) همراه باشید.

والس لونگ از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ و همکارانش موفق شدند با استفاده از نانوالیاف مختلف، ماسکی بسازند که قادر به فیلتر کردن ذرات نانومقیاس باشد.
وجود نانوالیاف در این ماسک موجب شده تا مساحت سطحی کل ساختار افزایش یابد و ذرات نانومتری شانس بیشتری برای به دام افتادن داشته باشند. از آنجایی که هوا به راحتی می‌تواند از میان این نانوالیاف عبور کند و مقاومت در برابر هوا وجود ندارد، بنابراین کاربر می‌‌تواند به راحتی با این ماسک تنفس کند. نانوالیاف

ماسک‌های رایج معمولاً از میکروالیاف ساخته شده‌اند که به دلیل ابعادی که دارند امکان فیلتر کردن نانوذرات نظیر ویروس آنفولانزا یا سارس با آن‌ها وجود ندارد. بنابراین استفاده از آن‌ها در نواحی که چنین بیماری‌هایی پخش شده‌است، امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای آسیایی از ماسک‌های میکروالیافی برای مقابله با آلودگی‌ها استفاده می‌شود.
ا

مکان استفاده از نانوالیاف از جنس مختلف موجب شده تا امکان طراحی این نوع ماسک برای استفاده در شرایط مختلف وجود داشته باشد. برای مثال، می‌توان از لایه‌هایی از جنس دی‌اکسید تیتانیوم یا نانوالیاف کامپوزیتی نیمه‌هادی در این ماسک استفاده کرد با این کار گازهای آلاینده نظیرN2O را تجزیه کرده و به ترکیبات غیرسمی تبدیل می‌کند. برای این کار تنها لازم است که نور مرئی به ماسک تابیده شود. اگر از نانوالیاف کیتوزان در این ماسک‌ها استفاده شود، ماسک خاصیت آنتی باکتریال پیدا می‌کند و در صورت خیس شدن با ذرات عرق، میکروب‌ها را از بین می‌برد.

این گروه قصد دارند از این فیلتر نانوالیافی در کابین هواپیماها و خودروها استفاده کنند. نمونه اولیه ساخته شده توسط این گروه که برای استفاده در کابین هواپیما و خودرو ساخته شده، در نمایشگاه اختراعات ژنو در سال 2014 موفق به دریافت مدال طلا شد.

این فناوری توسط شرکت آوالون نانوفایبر (Avalon Nanofiber) لیسانس شده‌است. این شرکت قصد دارد اقدام به تجاری‌سازی این فناوری کند.

ویروس سارس و آنفولانزا ابعادی در حدود 80 تا 140 نانومتر دارند. ذرات معلق حاصل از سوخت‌های فسیلی 10 تا 100 نانومتر بوده که با اتصال به هم ذرات چند نانومتری ایجاد می‌کنند که در برابر نور مرئی، انعکاس نور دارند.

منبع: nano.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است