خانه خبر تغییرات کنفورماسیونی پلیمرها با استفاده از لیزر تراهرتز

تغییرات کنفورماسیونی پلیمرها با استفاده از لیزر تراهرتز

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

برای اولین بار پژوهشگران مرکز  RIKEN با استفاده از لیزر تراهرتز موفق به تغییرات دائمی در کنفورماسیون پلیمرها شدند که در نتیجه یک الگوی تبلور افزایش یافته را ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر ایران (پلیم پارت) تغییرات کنفورماسیونی می‌تواند خواص مواد را تغییر دهد. برای مثال، در پروتئین ها این تغییرات می‌تواند انجام یک عملکرد بیولوژیکی خاص را امکان پذیر یا غیر ممکن سازد. از این رو، تغییرات کنفورماسیونی نقش مهمی در علوم ماکرومولکولی بازی می کند. این پژوهش با همکاری دانشگاه اوزاکا انجام شده است.

لیزرهای تراهرتز در فرکانسی نزدیک به نوسانات پیوندهای هیدروژنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث تغییرات کنفورماسیونی در پلیمرها بدون ایجاد تغییرات شیمیایی می‌شوند.

این مواد تمایل دارند به سرعت به حالت تعادل گرمایی بازگردند که این مورد یکی از اشکالات استفاده از تابش موج تراهرتز برای تحریک تغییرات در مواد است. برای حل این محدودیت، پژوهشگران آزمایشات را بر روی پلیمری که تحت تبلور حلالی قرار گرفت انجام دادند. این فرآیند باعث ثابت ماندن کنفورماسیون و شناسایی هر گونه تغییرات می‌شود.

کنفورماسیون پلیمرها

این گروه پژوهشی با بکارگیری لیزر تراهرتز FEL باعث تحریک پلیمر (محلول پلی{3-هیدروکسی بوتیلات/کلروفرم}) با قدرت تابش MW/cm2 40 می‌شوند و در نهایت سبب افزایش20% تبلور مواد خواهد شد. تابش تراهرتز باعث افزایش ارتعاشات بین مولکولی در پلیمرها می‌شود و هیچ گونه ارتباط معنی داری با طول موج مشاهده نشده است و چیزی که در اینجا اتفاق افتاده است احتمالا به دلیل تفاوت در رزونانس بوده است.

دانلود کامل مقاله: Polymer Morphological Change Induced by Terahertz Irradiation

منبع : sciencenewsline

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است